United Airlines slår bakut – stämmer sajt som samlat klagomål mot flygbolaget

Efter gårdagens kraftiga kritik kan man tänka sig att United Airlines skulle lägga sig platt, erkänna att de handlat fel, be om ursäkt och ligga lågt. Icke.

Olle Arnell  |  Publicerad 2017-04-12 10:47  |  Lästid: 2 minuter

En av gårdagens mest omskrivna händelser var bilderna och filmerna på doktorn David Dao.

Upprinnelsen var att flygbolaget United Airlines hade fullbokat en flight från Chicago när de kom på att fyra stycken från personalen behövde åka med planet. Fyra resenärer som betalat för sina biljetter skulle således behöva lämna planet och United Airlines påstod sig göra ett “slumpmässigt urval” kring vilka det skulle bli. En av dessa blev David Dao.

David, som arbetar som läkare, motsatte sig enligt uppgift att lämna planet då han hade patienter att ta hand om när han skulle komma fram med flyget. Vakter tillkallades och Dao slogs blodig medan han släpades av planet, allt medan han skrek och på alla möjliga sätt motsatte sig att behöva lämna planet. Det hela filmades och du kan se de filmerna här.

Kritikstormen som riktades mot flygbolaget var varken mild eller obefogad, och man kan tänka sig att de skulle lägga sig platt, erkänna att de handlat fel, be om ursäkt och ligga lågt. Icke.

(Visserligen kom en ursäkt. "Ingen ska någonsin behöva bli behandlad så här", skrev flygjättens vd Oscar Munoz i ett officiellt uttalande som borde nomineras till årets plattityd.)

Men framför allt gick man på offensiven. Untied.com (kolla stavningen noga) är en satirsajt som privatpersonen Jeremy Cooperstock startade för att samla klagomål mot flygbolaget som tidigare fått ta emot kritik. Sajten har under 20 år underlättat för folk som vill visa missnöje mot United Airlines, och mitt i den här stormen väljer alltså flygbolaget att stämma sajten, rapporterar Mashable under rubriken "United hates PR problems so much it's suing a parody website".

– Ledningen har länge upprätthållit en kultur av straffrihet, och det finns ingen respekt för passagerares rättigheter, säger Cooperstock och fortsätter:

– Kulturen är 'gör vad du vill och neka passagerare deras lagliga rättigheter, förneka passagerare all mått av respekt'"

Jeremy Cooperstock är inte överraskad över att han blir stämd av United Airlines.

– Det är ingen tillfällighet att det är United Airlines som hamnar i den här situationen om man ser till kärnan i bolagets filosofi; att passagerare inte är människor. Då blir inte heller de anställda människor", säger han till Mashable.

Kämpa, United Airlines!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 09:24