Annons
Annons


Vad händer när man ger Japans främsta konstnärer, illustratörer, skulptörer, serietecknare och designers carte blanche att göra om en sneaker?

Man får Nikes ”utvecklingsprojekt” White dunk – där 25 japanska kreatörer har skapat högst personliga, futuristiska tolkningar av modellen Nike Dunk.

Annons

Att multinationella varumärken lånar konstnärlig cred på det här sättet är inte ovanligt – Absolut Vodka har gjort det sedan 80-talet – men resultaten bllir inte alltid mycket att hänga i julgranen.

Gilla Cafe.se på Facebook

Nike (vars mål med projektet är att visa hur viktigt ett ”fritt fantasiflöde är för sneakerfenomenets utveckling”) har dock lyckats här. White dunk är en sprakande och spännande fingervisning om vad som ligger framför oss på skofronten.

Se själv på www.whitedunk.com.

Till vänster i bilden ovan: Let’s dunk, av Yasuhito Udagawa.
– Jag frågade en amerikansk vän vad han associerar ordet ”dunk” till. Han sa att han tänker på att äta munkar efter att ha dunkat dem i en kopp kaffe, sa Yasuhito om sitt verk.

Till höger i bilden ovan: Untitled, av Kow Yokohama.
– Jag ville skapa en drömvärld, sa Yokohama om sitt verk. Den här killen väntar på att spela basket i rymden. Hans raket på ryggen gör att han kan hoppa 20 procent högre än vanligt.

Peter Smirnakos

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar