Vem får sitta front row?

joel  |  Publicerad 2008-01-31 11:38  |  Lästid: 3 minuter


Pr-byrån Patriksson Communication är medarrangör vid Fashion days at Berns och håller koll på alla journalister och fotografer på de största visningarna som Hope, Whyred, Carin Wester och Fifth Avenue Shoe Repair. Det är Patriksson Communication som jobbar för att få internationell press till Stockholms modevecka, de bestämmer vilka tidningar som får sitta front row och vilka bloggare som är välkomna på visningarna. Paula Björk jobbar som är pr-konsult på Patriksson, vi frågade henne hur veckan har varit, hur man som bloggare tar sin in på modeveckan och vad hon gör om Pelle i The Hives snor någons plats på front row.

Exakt vad gör du under veckan, Paula?
– Vi jobbar med ett antal varumärken som gör visningar. I vissa fall är vi producenter av hela visningen, där vi tar fram allt från visningsidé till att koordinera teknik, musik, stylist etcetera. I andra fall är vi bara ansvariga för pressen, då tar vi fram inbjudningslistor håller i intervjuförfrågningar och seatingen på plats, bland annat.

Hur mycket press har det varit på modeveckan i år?
– Cirka 250 journalister och fotografer och av dem är ungefär 70 internationell press. Det är jättekul för vi märker tydligt att intresset ökar för varje år och att det kommer mer och mer internationell press. En av anledningarna till att försöka samla alla intressanta varumärkens visningar under ett och samma tak på Berns var att försöka få hit internationell press och det har verkligen lyckats. I år har vi haft tidningar som Vogue Italia, Vogue Korea, Vogue Japan, i-D, Daily Mail och Dazed & Confused här.

Tvingas ni tacka nej till någon press?
– Ja, det kan vara svårt att få in alla bloggare som vill komma, så i många fall måste vi prioritera tryckt press.

Vilka sitter front row?
– De som ska sitta front row är de som behöver se visningarna bäst, alltså de tidningar och magasin som jobbar mest med mode. Det är ju ett viktigt arbetsredskap för journalisterna. Vi gör avvägningar tillsammans med varumärket ifråga vilken press som är mest prioriterad för just dem.

Vad gör ni om någon snor någons plats?
– Det händer ibland, och då får man be dem resa sig upp. Det brukar inte vara ett problem. Nu har vi dessutom gjort det här i så många år så man känner ju igen de flesta och vet vem som ska sitta var.

Säger du till Pelle i The Hives också om han snor en plats?
– Ha ha, ja, men det skulle aldrig Pelle göra. De allra flesta är proffsiga, tar det lugnt och frågar efter en plats i stället. Och då är det klart att vi fixar en plats åt till exempel Pelle.

Det är mer kändisar front row på internationella visningar, varför?
– Det är så oerhört mycket större och dyrare visningar i till exempel Milano och Paris, mycket mer cirkus. I Stockholm fokuserar varumärkena på att få dit bra press och inköpare. Och när det gäller de svenska kändisarna så gillar de inte att göra så mycket väsen av sig. De flesta vill faktiskt inte sitta front row utan föredrar en mer diskret plats.

Säg att jag startar en modeblogg, hur många besökare måste jag komma upp i för att du ska börja skicka inbjudningar till mig?
– Vi har inga siffror som är skrivna i sten. Vi försöker snarare hålla koll på att de som vill besöka visningarna rapporterar på ett bra sätt. Att det finns relevans i det de skriver och att bloggaren vet vad han eller hon pratar om . Det är viktigt för varumärkena, som ju lägger ner så oerhört mycket tid på det här. En visning i de största salongerna på Berns tar ändå bara 400-500 personer och då vill man att det blir bra rapportering.

Vad får jag absolut inte göra om jag sitter front row?
– Det värsta du kan göra är nog att sätta dig front row om du inte har plats där. Och om du sitter där hoppas vi att du fokuserar på visningen så att du kan rapportera på
ett bra sätt.

PETER SMIRNAKOS

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:04