Virtuell tillväxt

 |  Publicerad 2006-09-15 16:18  |  Lästid: 3 minuter

Onlinerollspelet World of Warcraft är tveklöst en av de största spelsuccéerna genom historien, med nästan sju miljoner användare världen över.
Fortfarande ett och ett halvt år efter spelets release ligger det konstant på försäljningslistans översta platser, något som i princip saknar motstycke inom andra former av kultur. Dess spelare betalar dessutom drygt 100 kronor i månaden för att leva ett parallellt liv som druider, shamaner, magiker och krigare, och allt fler och dyrare sportbilar kan parkeras utanför utvecklarna Blizzards kontor.
Geni! Detta måste givetvis pågå för alltid!
I slutet på året släpps därför expansionspaketet The burning crusade som ska blåsa nytt liv i spelet för de som redan gjort allt, och även är anpassat för att erbjuda nya rekryter större variation.
Blizzards Frank Pearce som jobbar som exekutiv producent för The burning crusade var på plats i Stockholm för att demonstrera spelet och svara på frågor. Den mest brännande, när spelet kommer, besvarades lakoniskt på det vanliga viset:
– När det är klart. Förhoppningsvis blir det innan jul. Vi befinner oss i alfa-stadiet nu, men snart börjar vi stängda betatester.
Vi låter er tolka det som ni vill, men för undertecknads härdade öron låter det som tidigast mitten på december. Eller senare.

wow_bc_1Världen präglas av de konflikter som beskrevs i de tre tidigare Warcraft-spelen, framför allt mellan de två huvudsakliga fraktioner som spelarna kan välja att tillhöra: allians och horde. De senare har tidigare befolkats av genomgående fula, men möjligen missförstådda, raser som orcer, troll och odöda vilket har bringat obalans i spelet då en majoritet valt att spela på den snyggare sidan med människor, alver och dvärgar. I World of Warcraft spelar man inte bara mot den av datorn styrda världen, utan även mot spelare av den andra fraktionen. The burning crusade tacklar detta problem, och erbjuder även följande:

NYA RASER
Två nya raser: magiknarkande blood elves ger horden en ny, sexigare klass, och de svansförsedda draenei förstärker alliansen. Till båda dessa ingår nya geografiska områden och mängder av uppdrag. Blodälvorna var från början besläktade med de andra trädkramande alverna men förråddes och befinner sig nu i ett slags desillusionerat rus där jakt på starkare magi är det enda som betyder något. Draenei-historien känns emellertid lite krystat inklistrad, men något rymdskepp som ska ha kraschat på en ö och spritt dessa förvirrade varelser över världen.

NYGAMLA KLASSER
För att ytterligare röra om kan nu också dessa välja två tidigare fraktionsexklusiva klasser. Draenei kan bli shamaner och blodälvorna kan bli en korrupt variant av de heliga krigarna paladinerna. Båda dessa hybridklasser har varit föremål för mycket debatt och detta ställer en del av den nuvarande spelvärldens mekanik på huvudet, men lär innebära bra jobbmöjligheter för de spelare som väljer de nya kombinationerna.

wow_bc_2NU UPP TILL 70
Den maximala nivån en spelare kan nå höjs från det tidigare taket 60 till 70, med nya förmågor och möjligheter till karaktärsutveckling. Mäktigare spelarkaraktärer innebär att tidigare stora utmaningar i den nu befintliga världen devalveras, räder i Molten Core, Blackwing Lair och Naxxramas kommer att kräva färre spelare och kortare tid att genomföra.

FLER VÄRLDAR
Outland är en helt ny kontinent som ökar spelets area med 20 procent, och nås genom en portal. Väl i Outland kan du skaffa din egen drake och flyga fritt. Här finns också centrum för det nya system med arenafighter både inom och mellan fraktionerna som är tänkt att verkligen belöna de skickligaste slagskämparna, och inte dem som bara lägger ner hela sitt övriga liv för att spela dag och natt.

NYA BOSSAR
En stor del av spelet har alltid gått ut på att bekämpa bossar, i välkoordinerade grupper om upp till 40 man, men i expansionen blir den ultimata utmaningen Karazhan, viste för galne ärkemagikern Medivh som endast kan bekämpas av tio topptrimmade nivå 70-karaktärer. Flertalet av de andra nya grottorna, som Hellfire Citadel, Tempest Keep och Coilfang Reservoir, är uppdelade i flera sektioner som kan kompletteras var för sig. De kan dessutom spelas på två svårighetsnivåer, dels den ordinarie, dels på en för nivå 70-karaktärer, där fienderna är svårare och belöningarna i form av vapen och utrustning bättre i motsvarande grad.

wow_bc_3NYA YRKEN
Liksom i flertalet onlinespel kan din karaktär lära sig yrken, från att skinna djur och bryta malm till att tillverka metallrustningar eller festliga manicker med ingenjörskonst. Ett sätt att dels tjäna pengar i spelet, dels utrusta dig och dina vänner bättre. I Burning Crusade tillförs yrket juvelerare, som kan framställa halsband och ringar men även – inspirerat av Blizzards tidigare Diablo-spel – förbättra befintliga vapen med utbytbara kristaller som ökar bärarens egenskaper på ett mer flexibelt sätt än tidigare.

Spelare som väljer att inte köpa The Burning Crusade kommer fortfarande att kunna umgås med de som gör det, men kan inte välja de nya raserna, yrkena, resa till de nya områdena eller öka nivå över 60.
För dig som redan slösat bort en stor del av din fritid i World of Warcrafts värld kommer The burning crusade garanterad fördjupa ditt spelmissbruk.

Mats Rydström

Besök spelets europeiska hemsida: www.wow-europe.com
Eller den mest heltäckande guiden om spelet: www.wowwiki.com

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 22:52