Annons
Annons


Vid lunch hittar jag en pokermaskin i ett hörn på Hotel Flamingo i Las Vegas, sätter mig ner och börjar spela. Jag satsar fem dollar åt gången. Efter en halvtimme har jag 700 dollar i vinst. Precis lika mycket som jag förlorat sammanlagt under de senaste tre dagarna. Jag löser in vinsten och kollar på klockan – fyra timmar kvar innan Audi-folket  ska plocka upp mig och köra mig till staden Henderson utanför Las Vegas där ett gäng nya Audi R8 står och väntar.

Annons

Går omkring lite planlöst i lobbyn och funderar på vad jag ska fördriva tiden med.

Givetvis bestämmer jag mig för att spela lite till. Givetvis förlorar jag samtliga 700 dollar på bara en timme. Inköpet av den där supersportbilen får vänta lite till alltså. Tröstar mig med att jag snart ska få köra en helt gratis.

Audi har lagt ribban högt inför sin nya storsatsning. Väl framme i Henderson blir jag inkvarterad i en svit på 90 kvadratmeter. Tidigt på morgonen dagen därpå drar vi iväg. I kolonn. Anledningen visar sig vara att grupper av provförare som kört före oss har gasat som galningar genom den nationalpark som utgör en del av provsträckan. Parkvakterna har ruttnat och hotat med att slänga ut hela gänget ur delstaten om man inte håller 50-gränsen. Inte precis vad man hade önskat sig bakom ratten i en sådan här bil. Å andra sidan får vi ett par timmar där vi verkligen kan suga åt oss känslan i interiören i lugn och ro.

Som vanligt i Audi så andas bilen kvalitet in i minsta detalj. Stolarna är supersköna och ger bra sidostöd. De grå instrumenttavlorna med vita siffror ger ett elegant intryck. Till höger om ratten en infoskärm med ljudanläggning och navigator. Nedan­för den: ACC-reglagen. Multireglage, sparsmakat och nästan minimalistiskt. Precis som det ska vara i en snabb bil. Man ska inte behöva leta sig fram till rätt knapp i 200 knyck. Allt kommunicerar sportbil och Audi har faktiskt fått till ett eget utseende här – även om de kunde ha tagit ut svängarna lite mer.

Emellanåt råkar vi liksom halka efter i kön lite och måste då dra på för att komma ikapp. Där får vi en liten försmak av vad det här handlar om. R8 är en mittmotorkonstruktion, och motorljudet är precis lagom högt och vasst och kommer i ryggen, rakt in på det ställe där nackhåren reser sig. När man trampar gasen i botten är trycket massivt – 0 till 100 på 4,6 sekunder känns. Ändå upplevs bilen som kultiverad.

Vid fikastoppet tar vi tillfället i akt att kolla in bilen från olika vinklar. Audi har till 100 procent lyckats skapa en bil med en stark karaktär och ett unikt formspråk som ändå har familjära designelement. Till exempel formen på grillen. R8 ska ju också fungera som imagebärare åt de vanliga vardagsmodellerna. Den är ilsken, tung och tuff och den väcker ett enormt uppseende (något vi förstår senare på kvällen när vi tar en sväng på strippen inne i Vegas).

Så kommer vi äntligen ut på allmän väg. Vi har blivit varnade för sheriffen, men vem bryr sig när man sitter bakom ratten på en av världens rappaste och mest åtråvärda bilar?

Audi R8 gör allt rätt. Chassit är helt stabilt, växlarna dunkar i där de ska, ljudet hänger med hastighetsmätaren hela vägen, styrningen är precis utan att vara nervös och den speciella fjädringen som jobbar med magneter och metallpartiklar i olja ger en både solid och komfortabel flykt över den ojämna asfalten. Och så när farten ska ner från dryga 290 till cirka 90 så biter bromsarna på ett mycket förtroendeingivande sätt.

Men motorvägen ger förstås ingen direkt information om bilens kurvegenskaper. Därför har vi blivit lovade en specialsväng på racing­banan Las Vegas Motor Speedway. Där inne bland koner, tvära kurvor och korta små rakor får bilen bekänna färg ordentligt. Och här rätas alla kvarvarande frågetecken ut till utropstecken. Fyrhjulsdriften visar sig från sin bästa sida och här får viktfördelningen på 44 procent fram och 56 bak sin förklaring.

R8 är först snäll och aningen understyrd, men vid hårt pådrag blir karaktären något bakhjulsdriven. Med antisladdsystemet urkopplat kastar bakvagnen ut i snabba kontrollerade slängar. Det är ett nöje att köra R8 genom kurvorna. Bilen är lättkontrollerad, men bjuder ändå på utmaningar. Och när jag väl sitter på planet på väg hemåt och i en vid sväng ser Vegas flyta förbi under den blanka flygplanskroppen så har intrycken smält ihop till ett enda ord.

Succé.

Willy Priske

artikel4_vivalasvegas

artikel_vivalasvegas

artikel2_vivalasvegas
Den raka V8:an ger imponerande 420 hästkrafter.

artikel3_vivalasvegas

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar