Att vi äter med både mun och ögon är sen gammalt. Men det spanska startupföretaget Gïk tar det hela ett steg längre, med världens första blåa vin – perfekt för Instagramgenerationen.
Vinet görs av ett ungt team utan vinerfarenhet, och har tagits fram i samarbete med universitetet i Baskien. Det görs på röda och vita druvor från olika spanska vingårdar.
”Gïk har ingen ursprungsbeteckning, men garanterar god kvalitet och en unik smak,” skriver företaget på sin hemsida.
https://instagram.com/p/BFO9LA6RREB/
Den blå färgen kommer från pigmentet antocyanin som finns i druvskal samt tillsatt indigo. Vinet kan alltså bli en intressant ingrediens i flera olika drinkar och cocktails.
Just blått har valts då det ska symbolisera ”uppfinningskrikedom och oändlighet,” skriver Gïk på sin hemsida.
https://instagram.com/p/BC0eDqixRAK/
Kostnaden för en flaska varierar mellan 80 och 100 kronor, beroende på antal, exklusive frakt. Och oavsett hur vinet, som sötas med sötningsmedel, smakar blir det åtminstone fint på bild.