En vit t-shirt. Mer tidlöst, klassiskt och ikoniskt än så blir inte ett klädesplagg. T-shirtens historia kan spåras tillbaka till början av 1900-talet då den fungerade som ett arbetsplagg och under andra världskriget blev den en stapelvara i den amerikanska armén. Men det var på 50-talet den vita t-shirten exploderade som modeplagg, inte minst tack vare filmstjärnor som Marlon Brando och James Dean.
Den vita t-shirten är så enkel som ett klädesplagg kan bli, och däri ligger möjligen förklaringen till att den aldrig går ur modet. Den är en blank canvas varpå man kan projicera allt ifrån arbetarklassromantik (tänkt Bruce Springsteen) till rebellisk ungdomlighet à la James Dean. Därtill kan den bäras i snart sagt alla sammanhang och kombineras med andra plagg i oändlighet. Den vita t-shirten är helt enkelt en omistlig del av varje basgarderob. Café väljer 10 varianter för alla plånböcker.
Under 200 kronor
Weekday, 200 kronor.
Dickies, 199 kronor.
H&M Edition, 199 kronor.
Under 500 kronor
Asket, 375 kronor.
A Day’s March, 350 kronor.
Filippa K, 450 kronor.
Hope, 495 kronor.
Över 500 kronor
Our Legacy, 799 kronor.
Comme des Garçons, 799 kronor.
Jil Sander, 999 kronor.
Den här artikeln innehåller affiliatelänkar via Apprl. Läs mer om hur Café jobbar med affiliatelänkar här.