Shibumi

Stjärnkocken Sayan Isakssons hyllade japanska izakaya Shibumi var en av krogstockholms största snackisar när den öppnade på Kungstensgatan 2015. Tre år senare stängde krogen och Isaksson gick vidare till att driva restaurang Nour, som snart belönades med en stjärna i Guide Michelin.
Efter en lyckad pop up på Röda Huset i fjol fattades beslutet att återigen blåsa liv i Shibumi-konceptet, som betyder ”obesvärad perfektion” på japanska. Och precis som tidigare utgår menyn från det japanska izakaya-köket, men med en twist.
”När vi öppnade Shibumi 2015 så var vi i princip först med att introducera Izakaya-genren i Stockholm. Mycket har hänt på tio år och konkurrensen är tuffare. Det till trots känner jag fortfarande samma kärlek och entusiasm till den här typen av generösa och inkluderande matlagning. Nya Shibumi kommer att innehålla några gamla klassiker men kanske också några nya,” säger Sayan Isaksson.
Restaurangen, som numer ligger på Malmskillnadsgatan, rymmer 60 sittande gäster och en stor bar, i en lokal där inslag av mörkt trä och en väggmålning sätter tonen. Ur högtalarna spelas 70-talsrock som Stones och Creedence och gästerna har själva möjligheten att bläddra bland LP-skivorna och välja musiken för kvällen.
Tosto

Det händer grejer på Stureplan. Nyligen avslöjade Björn Frantzén att stjärnkocken kommer att öppna ett modernt steakhouse på Stureplan 8 i början på nästa år. Häromveckan öppnade Mikael Anderssons stekheta grillrestaurang Sperling & Co i Taverna Brillos gamla lokaler på Sturegatan 6 och nu är det italienaren Tostos tur att slå upp portarna, på samma adress. Namnet kommer från italienskan och betyder stark och självsäker. En beskrivning som också ska avspeglas på menyn.
“För oss handlar det om att våga stå för sin smak och göra allt med hjärta och integritet. Vi tror på kontraster: avslappnat men genomtänkt, exklusivt men öppet. Tosto är vår inställning till mat, människor och livet omkring matbordet,“ säger Max Duhs, som även driver vinbaren Bâtard på Nybrogatan och som tidigare arbetat på Svartengrens, NOOK och Bar Montan.

Restaurangen, som är inhyst bakom Sperling & Co, rymmer 60 sittande gäster och inkluderar en generös bar och ett community-bord. Maten hämtar inspiration från Italien och tolkar det fritt ”med självförtroende, lekfullhet och kärlek”. Kött och fisk får mogna långsamt, korv samt charkuterier förädlas på plats och pastan formas för hand varje dag. Vinlistan präglas, liksom menyn, av Italien, med fokus på ovanligare druvor och regioner.
“Vi har låtit stilrena material få leka med uttrycksfull konst och färgstarka detaljer. Atmosfären är pulserande och välkomnande i både bar samt matsal och vi kommer att låta musiken fortsätta flöda högt och brett,” säger Max.
Sally’s

Stockholm har fått en ny cocktaildestination och det är ingen mindre än Bobby Hiddleston, stjärnbartendern bakom ikoniska barer som Milk & Honey i London och Dead Rabbit i New York, som backar storsatsningen. Den nya cocktailbaren, som ligger i direkt anslutning till lobbyn på totalrenoverade Sheraton Hotel på Tegelbacken, hämtar inspiration från 70-talets glammiga discoera i New York.
Namnet Sally’s är lånat från en klubb som öppnade på New York Sheraton 1969, och som i sin tur hämtade namnet från Sally Lippman – en välkänd stammis på legendariska nattklubben Studio 54.

På drinklistan utmärker sig klassiker som Gimlet, Freezer Martini, Toronto och White Russian – serverad med en bränd marshmallow – samt nya signaturdrinken Disco Sally’s, gjord på tequila, aprikos och Cocchi Americano.
”Att få öppna Sally’s i hjärtat av en så ikonisk plats är en stor ära. Under 70-, 80- och 90-talet var Sheraton Stockholm det coolaste stället i stan – här har Axl Rose trashat hotellrum och Stevie Wonder spelat på pianot i lobbyn. Vi ser fram emot att kombinera det kulturella arvet med en inbjudande, modern kontext och tidlösa cocktails”, säger Bobby Hiddleston.
Dansken

Har du en soft spot för smørrebrød? Då är det hög tid att boka bord på Dansken i Slakthusområdet. Sprött rågbröd, generösa pålägg och rena smaker, roastbiff med remoulad och rostad lök, flæskesteg med krispig svål, sill, räkor, ägg och potatis står på menyn. Varmrätter och små serveringar hämtar inspiration från Köpenhamns krogar, alltid med nordiska råvaror och generöst med kärlek.

”Vi gillar det enkla och rejäla: en stadig lunch, en snabb öl, en lång middag med vänner. Hygge utan krångel. Kom förbi före matchen eller konserten vid Globen, stanna på smørrebrød och en liten snaps eller boka bord för kvällens danska kalas”, skriver restaurangteamet på sin hemsida.
Baroma och Ollis Deli

Oliver Ingrosso fortsätter att sätta sin italienska prägel på Stockholms krogscen. I början på december öppnar Ingrosso inte mindre än två rsestauranger – Baroma och Ollis Deli – i Moodkvarteret. Bakom satsningarna, som hämtar inspiration från Italien och amerikanska delis, står även Tim Karlsson, som sedan tidigare driver den populära restaurangen Olli.
På Baroma står det italienska köket i centrum, med romersk pizza, smårätter och cocktails på menyn. Ollis Deli öppnar redan tidig morgon och blir som namnet antyder en delibutik med servering och försäljning av foccaciamackor, kallskuret och andra italienska delikatesser. Allt handlas över disk i klassisk delistil. Här kommer man även erbjuda catering och saluföra produkter som pizzadeg och tomatsås, för pizzabak hemma.
”Moodkvarteret är helt rätt ställe för oss att växa och etablera oss. Det är ett levande kvarter med rätt puls, rätt publik och rätt energi. Vi vill vara en del av människors vardag, från morgonkaffet till fredagsaperitivon” säger Oliver Ingrosso.
Trattoria Giorgio’s

När vi ändå är inne på Italien. Efter nationella succéer om Basta och kitchiga Florentine på Söder öppnar Urban Italian Group nu sitt tredje italienska koncept, denna gång på Fältöversten vid Karlaplan. Inspirationen är hämtad från 60-talets trattorior i Milano, med en interiör i mörkt trä, sammetsklädda soffor, marmor och takmålningar.
På menyn utmärker sig signaturrätter som ’Carpaccio Royale’ med oxfilé och cognacdressing, ’Agnello Cremoso’ med lamm och salsa verde,’Hummer Dreaming’ med färsk hummer och körsbärstomater samt ’Carbonara al Limone’ med parmesan-citronsås och guanciale. Bland desserterna finns ’Green Mamba’ med profiteroles och pistageglass samt ’Limonamisu’, som är en frisk citrustolkning av tiramisu.

”Vi vill skapa rätter som man känner igen och samtidigt blir överraskad av. Det italienska köket har en självklar grund och vår uppgift är att ge det nytt liv utan att förlora det som gör det så älskat”; säger Kristjan Longar, delägare i Urban Italian Group.
Fotografiska tänker nytt

Restaurangen på Fotografiska har alltid varit en förlängning av konsten på väggarna. Aldrig har det varit så tydligt som med museets nya restaurangkoncept The 5th Exhibition. Menyn presenteras genom flera teman under året – alltid anpassade efter säsong och med en tydligt kuraterad berättelse.
Det senaste temat, Ocean’s Harvest, fokuserar på havet som råvarukälla och berättelsebärare. Temat lyfter både välkända och mindre förväntade ingredienser från marina miljöer – som skaldjur, fisk och alger. Syftet är att visa hur havets ekosystem kan översättas till gastronomiska uttryck och hur råvaror från olika djup och miljöer kan skapa variation på tallriken. Varje rätt är utformad för att spegla en särskild aspekt av havet, från det storskaliga till det mer finstämda.

Menyerna presenteras i Fotografiskas klassiska ”posterförpackningar”. Nytt för säsongen är att varje meny även har ett unikt postermotiv från en aktuell utställning tryckt på baksidan – något gästerna kan ta med hem och rama in.
Temaperioden för Ocean’s Harvest pågår till 20 december.
Cadierbaren byter meny

När Grand Hôtel presenterar årets cocktailmeny är det hotellgästernas mötestäta vardag som står för inspirationen. Från dramatiken när en cloche lyfts i Service!, till de droppar saltvatten med samma salthalt som riktiga tårar som serveras i Tears at the Airport. Bland årets cocktails återfinns även Love at First Sight, fylld med afrodisiaka ingredienser, samt The Firm Handshake, en hyllning till alla möten och affärsbeslut som tagits i Cadierbaren genom åren. Nytt för i år är att alla gäster som beställer en cocktail serveras en inledande alkoholfri välkomstcocktail, eller en palate cleanser. En internationellt inspirerad gest som sätter tonen för kvällen.

“I arbetet med Interactions har vi inspirerats av allt vi ser hända framför oss i Cadierbaren varje dag – från ett första möte och en spontan konversation mellan främlingar, till kärlek vid första ögonkastet eller ett affärsmässigt handslag. Vi vill förvandla dessa ögonblick till smakupplevelser där varje servering blir ett möte i sig – en sorts dialog mellan gästen och servitören, där timing, presentation och interaktion skapar stunden som gör varje cocktail unik. Det är vår mest känslomässiga och möjligtvis även vår mest smaksäkra meny hittills”, säger Anton Windmar, barchef på Grand Hôtel.