Bäst i modevärlden! 12 vinnarna av Cafés Stora Modepris 2019

Cafés stora modepris 2019 – alla vinnarna.

För 17:e året i rad är det dags att hylla årets vassaste varumärken inom manlig stil.

Redaktionen  |  Publicerad 2019-12-16 15:15  |  Lästid: 4 minuter

Årets klockmärke

Garmin

Nuförtiden är sportklockorna så snyggt designade att man kan bära dem även när man inte befinner sig i löparspåret eller i simbassängen. Bäst i år var amerikanska Garmin, vars nya multisportklocka Fenix 6 Pro Solar erbjuder större urtavla och längre batteritid, tack vare en genomskinlig lins som använder solenenergi.

Årets underkläder

Arket

Sympatiska Arket tillhandahåller favoriter i många produktgrupper – även underkläder. Vi har upptäckt mjuka och stilrena trunks och briefs i pima cotton till ett väldigt bra pris (100 kronor). Och snygga boxershorts i organisk bomull som sitter perfekt. Mycket kalsong för pengarna, helt enkelt.

Årets grooming

Peter Thomas Roth

När Peter Thomas Roth inte hittade rätt produkter för sina akneproblem började han tillverka dem själv. 25 år senare är hans varumärke ett av de ledande inom modern och progressiv hudvård. Cafés groomingredaktion har under året förälskat sig i Potent-C Power Serum, som passar väldigt bra för män. 

Årets butik

NK Sport

I en tid då mode, sport och outdoor existerar tillsammans kan det tyckas självklart med en butik som lever upp till de höga krav som dagens  livsstilsintresserade kunder har. Men innan NK Sport öppnade i september fanns inget liknande. Butiken är utan tvekan den största shoppingupplevelse – en dröm för alla oss som älskar premiumprodukter att sporta i.

Årets skomärke

Morjas

Genomarbetade kvalitetsskor med randsydd konstruktion till ett överkomligt pris – det är svenska skomärket Morjas affärsidé. En strategi som visat sig vara mycket lyckad, under 2019 lanserade man en superb uppdatering av en penny loafer och fick samtidigt ingen mindre än Cristina Stenbeck som delägare i bolaget. The sky is the limit.

Årets designer

Jonny Johansson/Acne Studios

Likt Zlatan Ibrahimovics mångåriga prenumeration på Guldbollen skulle Jonny Johansson kunna vinna alla svenska designutmärkelser år efter år. Acne Studios rör sig alltid längst fram med progressivt modeskapande i världsklass. 2019 var ett starkt år med uppmärksammade samarbeten och kollektioner som erbjuder både edge och tillgänglighet.

Årets jeansmärke

Asket

Det är inte längre de traditionella denimvarumärkena som leder utvecklingen av jeans, åtminstone inte om vi talar om hållbarhet. Svenska Asket lanserade under året jeans tillverkade i 13 oz japansk ringspunnen rådenim som producerats i Italien. Hela processen finns dokumenterad i varumärkets Full Traceability-etikett i plagget.

Årets sportmärke

Salomon

När samtliga inköpare på toktrendiga Londonbutiken Browns Fashion går omkring på modeveckan i Paris med Solomons supertekniska trailsko S/LAB XT-6 vet man att det är saker i görningen. Under 2019 gjorde Salomon samarbeten med bland annat japanska Beams, den tyska avantgarde­designern Boris Bidjan Saberi och skatemärket Palace.

Årets outdoormärke

The North Face

Amerikanska The North Face har inte lämnat något åt slumpen vid lanseringen av Futurelight – världens mest avancerade ytterplaggsteknologi. Futurelight är – med hjälp av nanospinningsteknik – mjukt, lätt och följsamt samtidigt som det andas och är helt vattentätt. Och, inte minst, hållbart eftersom det framställts av återvunnet material.

Årets doft

Byredo Slow dance

Är detta Byredos bästa doft hittills? Vi är beredda att svara ett rungande JA! på den frågan. Slow Dance, som släpptes i september, är en hyllning till tonåren och de första känslorna av kärlek. Uppbyggd av ingredienser som viol och vanilj ger den ett mjukt men ändå väldigt modigt intryck. 

Årets skjortmärke

Stenströms

120 år är en aktningsvärd ålder för ett klädvarumärke. Stenströms skjortfabrik i Helsingborg har varit i gång sedan 1899 och alltid levererat produkter av högsta kvalitet. Årets jubileumskollektion, med nio olika vita skjortor där man fokuserat både på arv och hantverk såväl som moderna material, är riktigt fin.

Årets internationella designer

Jonathan Anderson 

Trots att irländaren Jonathan Anderson bara fyllt 35 är hans meritlista mer än imponerande. Förutom sitt eget varumärke JW Anderson designar han även för spanska lyxmodehuset Loewe och gör designsamarbeten med Converse och Uniqlo. Höstens kollektion för Uniqlo är superb, brittiska outdoorplagg med härlig retrokänsla.


Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-12-16 15:17