Bäst i modevärlden! 13 vinnarna av Cafés Stora Modepris 2018

För sextonde året i rad är det dags att hylla Sveriges bästa designer och årets vassaste varumärken inom manlig stil.

Café  |  Publicerad 2018-12-12 10:51  |  Lästid: 4 minuter

Hela listan på vinnarna av Cafés Stora Modepris här!

Christoffer Lundman på Tiger of Sweden är årets designer i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets designer: Christoffer Lundman, Tiger of Sweden

Hur förnyar man ett 115 år gammalt varumärke så att det känns relevant nu och även i framtiden? Christoffer Lundman anställdes som kreativ chef på Tiger of Sweden förra våren och har under den tiden inte bara designat två herrkollektioner och en damkollektion utan även sett över butiksinredning, logotyp och reklamkampanjer. Det är ett helt nytt Tiger of Sweden som rullats ut över världen den här hösten.

Resultatet är imponerande. Lundman, med internationell erfarenhet från Tom Ford och Burberry, har uppdaterat passformer och material och ritat en kollektion med tydligt garderobstänk. Här finns klassikerna – kostym, skepparjacka, kashmirtröja – som skapar en modern dressad look utan att bli stelt formell.

Läs vinnarintervjun med Christoffer Lundman här! 

Vagabond är årets skomärke i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets skomärke: Vagabond

Kollektionen Atelier, som tagits fram tillsammmans med erfarna kläddesignern Christopher Bastin, är ett utmärkt exempel på att hantverk och tradition spelar stor roll inom skomakeri. De klassiska modellerna – loafers, chelseaboots, derbys – känns moderna och tillgängliga tack vare hög kvalité till bra pris. Att Vagabond även valt att samarbeta med artisten och stilikonen Kindness gör inte saken sämre.

Ole Henriksen är årets designer i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets grooming: Ole Henriksen

Med ett tydligt och brett sortiment av högkvalitativa och effektiva produkter är Ole Henriksen ett märke som kan tillgodose de allra flesta hudtypers behov. Och som gör det med den äran! Med hjälteprodukter som Banana Bright Eye Crème, The Clean Truth Foaming Cleanser, kanonfina peelingar och innovativa retinolprodukter är Ole Henriksen ett märke att räkna med.

J. Lindeberg är årets butik Cafés Stora Modepris 2018.

Årets butik: J.Lindeberg Stockholm

Den danska stjärnarkitekten David Thulstrup har designat en butik som verkligen harmoniserar med varumärkets nya profil. Det är ljust, sportigt, modernt och framför allt – kläderna visas upp på ett mycket attraktivt sätt. Den polerade betongen på golvet och fiberglasinstallationer gör att lokalen andas high tech och påminner om ett snyggt showroom: här blir man sugen på att handla.

Breitling är årets klockmärke i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets klockmärke: Breitling

Breitling har med nya ägare och ett starkt ledarskap tagit bestämda kliv framåt 2018, bland annat med flyginspirerade Navitimer 8 och urbant eleganta Premier. Breitlings pånyttfödelse sker dock ingalunda på bekostnad av dess starka designarv – tvärtom. Närmast ikoniska Navitimer 1 och Superocean är fortfarande där, och de nya modellerna är samtida tolkningar av utvalda designelement från kronografpionjärens enormt starka vintagekatalog.

Atelier Cologne är årets doft i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets doft: Oud Saphir från Atelier Cologne

Tjusig utan att vara mossig, sexig utan att upplevas banal och gångbar utan att bli tråkig. En beskrivning som skulle kunna placera denna doft i kategorin mellanmjölk, men Atelier Colognes Oud Saphir är långt ifrån ordinär. Kombinationen av colognens citrusfriska fräschör tillsammans med toner av läder, björk och oud skapar ren och skär magi. Bra jobbat av ett dofthus som grundades för knappt 10 år sedan.

Jeanerica är årets jeansmärke i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets jeansmärke: Jeanerica

Klassiska men uppdaterade passformer, hållbara material i hög kvalitet och snygga tvättar. Det är de tre viktigaste beståndsdelarna för ett modernt jeansvarumärke. Svenska Jeanerica uppfyller alla kriterier och har på kort tid blivit en av landets mest intressanta modeaktörer

Uniqlo gör årets underkläder i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets underkläder: Uniqlo

Snygga kalsonger och linnen som absorberar kroppens fukt och omvandlar den till värme. Låter som en dröm på vintern, eller hur? Japanska Uniqlo har bjudit in stjärndesignern Alexander Wang att ytterligare utveckla det högteknologiska materialet Heattech. Resultatet är en kollektion med underkläder du aldrig vill ta av dig.

Virgil Abloh är årets internationella designer i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets internationella designer: Virgil Abloh

Han har blivit kritiserad för att vara en smart marknadsförare för Instagramgenerationen snarare än en hantverksskicklig designer. Faktum kvarstår – Virgil Abloh har med sitt eget varumärke Off-White, samarbetet med Nike och jobbet på anrika Louis Vuitton blivit herrmodevärldens mäktigaste person 2018.

Casall är årets sportmärke i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets sportmärke: Casall

Gymvärlden har länge varit en eftersatt miljö för snygga funktionskläder. Fram tills nu. Casalls samarbete med Magnus Lygdbäck, personlig tränare och livssstilscoach för Hollywoodstjärnor, är en kollektion som förenar just funktionalitet med stil och komfort.

Peak Performance är årets outdoor i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets outdoormärke: Peak Performance

När Peak Performance för andra gången anlitar Nigel Cabourn, världens kanske mest ansedda designer när det kommer till hantverksmässig workwear, blir resultatet en kollektion i världsklass. Inspirationen är en Mount Everest-expedition från 1963 men produkten är superteknisk: vintage möter framtiden.

Chimi Eyewear är åretsglasögon i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets glasögonmärke: Chimi Eyewear

Stark design till bra pris har blivit Chimi Eyewears framgångskoncept. På endast två år har det stockholmsbaserade varumärket blivit ett av de mest omtalade när det kommer till solglasögon. Få accessoarer har lika mycket attityd som ett par färgstarka Chimi-bågar.

A Day's March är årets skjortmärke i Cafés Stora Modepris 2018.

Årets skjortmärke: A Day’s March

När A Day’s March grundades 2014 som ett herrmärke med garderobens stapelvaror till bra pris var skjortan ett av nyckelplaggen.  Fyra år senare har A Day’s March skaffat sig en position som den ledande butiken för casualskjortor, inte minst när det kommer till de omåttligt populära overshirt-modellerna som varumärket mer eller mindre lanserade på egen hand i Sverige. Hit har man kommit tack vare bra passform och god kvalitet.

LÄS OCKSÅ:

Så har Christoffer Lundman skapat ett helt nytt Tiger of Sweden – på ett år

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-12-13 09:48