Allt du behöver veta om Volvos nya elbil EX90

Volvo EX90 elbil

Volvo har presenterat helelektriska ersättaren till den framgångsrika storsuven XC90. Här är allt du behöver veta om EX90 – en rejäl elbil med plats för sju.

Wiggo Björck | Foto: Volvo Cars  |  Publicerad 2022-11-09 18:21  |  Lästid: 4 minuter

Den skulle heta Embla men Volvos toppar ändrade sig i sista stund. Elbilen som ska ersätta framgångsrika Volvo XC90 fick i stället det snarlika namnet EX90.

Bilen bygger likt nyligen lanserade Polestar 3 på plattformen SPA2 och mycket är därmed snarlikt mellan de två modellerna. Volvo EX90 är dock tänkt att vara mindre sportig men längre och desto rymligare än Polestar 3, med en rakare taklinje som ger utrymme för en tredje stolsrad. Nedan följer allt du behöver veta om Volvos nya elflaggskepp.

Räckvidd och laddning

Volvo EX90 mäter över fem meter på längden, med ett axelavstånd på knappt tre meter. Den är 84 mm längre än nuvarande XC90.

Batteripaketet i Volvo EX90 är på 111 kWh brutto och 107 kWh netto precis som Polestar 3. Det ger EX90 en WLTP-räckvidd på 58–58,5 mil beroende på variant, jämfört med 56–61 mil i Polestaren.

Volvo EX90 kan snabbladdas med en maximal effekt på 250 kW. Då ska det ta ”under” 30 minuter att ladda bilen 10–80 procent. Omvänt ska det ta 10 minuter att ladda nog med elektroner för 18 mils körning.

Volvo EX90 har stöd för "Plug & Charge", vilket gör det möjligt att betala för publika laddpunkter direkt i bilens infotainmentsystem.

Vid långsammare hemmaladdning medger bilens trefas ombordladdare en AC-effekt på som mest 11 kW med en 16 ampere huvudsäkring. Då tar det 11 timmar att ladda batteriet fullt.

Volvo EX90 har också dubbelriktad laddning, eller Vehicle-to-Grid eller V2G, och kan användas som strömkälla för hemmet om man har en laddbox som stöjder tekniken. Maxeffekten är 11 kW. Volvo EX90 kan också ladda en annan elbil eller driva andra förbrukare. V2G-tekniken kan i framtiden göra det möjligt för bilen att stötta elnätet vid effekttoppar.

Prestanda och dragvikt

Luftfjädring är tillval för Volvo EX90 och denna sänker markfrigången från 21,5 till 20,5 centimeter.

Volvo EX90 är fyrhjulsdriven med en synkron elmotor med permanentmagnet per drivande hjulaxel.

Grundmodellen EX90 Twin Motor har en systemeffekt på 300 kW (408 hk) och 770 newtonmeter, vilket låter bilen accelerera 0–100 km/h på 5,9 sekunder.

Värstingen Volvo EX90 Twin Motor Performance har sedan 380 kW (510 hk) och 910 newtonmeter vilket låter den avverka 0–100 km/h på 4,9 sekunder.

Toppfarten är begränsad till 180 km/h oavsett modellvariant precis som alla Volvos andra modeller varit sedan årsmodell 2021 för att öka trafiksäkerheten.

Dragvikten anges till 2 200 kg med bromsad släpvagn för båda de presenterade modellvarianterna.

Säkerhet – ”en osynlig sköld”

Volvo Cars vd Jim Rowan tryckte hårt på säkerheten under presentationen av EX90 i Kungsträdgården i Stockholm.

Säkerhet är som känt ett fokus för Volvo och EX90 bjuder på flera nyheter på denna front.

Sex sensorer inkluderande en ljusradar (lidar) från tillverkaren Luminar med en räckvidd på 250 meter även i bäckmörker fungerar som ”en osynlig sköld av säkerhet”, enligt Volvo Cars vd Jim Rowan. Allt styrs av ett antal datorer från leverantören Nvidia och systemet kan ”se” i 360 grader runt bilen.

På insidan kan en algoritmstyrd interiörradar med två kameror även upptäcka trötthet, distraktion och fylla hos föraren. Systemet kan dessutom larma om exempelvis ett barn eller husdjur glöms i bilen en varm dag, en funktion tillverkaren framhåller som livräddande.

Interiör med återvunna material

Ullstolar är tillval i Volvo EX90. I standardutförandet är de klädda i det nya blandmaterial Nordico.

På insidan används återvunna material, bland annat det nyutvecklade materialet Nordico som består av återvunna PET-flaskor och biobaserat material från skogar i Sverige och Finland.

Totalt ska det gå åt 48 kilo återvunnen plast och biomaterial i varje Volvo EX90, som i övrigt också består av 15 procent återvunnet stål och cirka 25 procent återvunnen aluminium.

Bagageutrymmet rymmer 655 liter i den femsitsiga varianten.
En så kallad "frunk" finns också. Den rymmer 34 liter.

Infotainment från Google med rejält ljudsystem

Infotainmentsystemet i Volvo EX90 ser bekant ut för den som kört en nyare Volvo och har flera Google-appar installerade, exempelvis navigationen Maps. Det rör sig dock om något nytt, under skalet finns en del datorspelsteknik.

Infotainmentsystemets skärm mäter 14,5 tum och röstigenkänningen lyssnar till tilltalet ”Hej Google!”

”Genom att kombinera den avancerade datorkraften Qualcomm Technologies Snapdragon-kupéplattformar med visualiseringskapaciteten hos Unreal Engine, 3D-verktyget som har utvecklats av Epic Games och som är motorn i några av världens populäraste speltitlar, för att ge dig blixtsnabba beräkningar och högkvalitativ grafik på displayerna i bilen och head-up displayen”, skriver Volvo Cars i sitt pressmaterial.

Bilen har också en 5G-anslutning som standard vilket lär rappa på vidare trådlösa appinstallationer och uppdateringar ordentligt.

Ljudsystemet går inte heller av för hackor och värstingalternativet från Bowers & Wilkins har totalt 25 högtalare inkluderande några i nackstöden ”för ett uppslukande ljud”. För första gången i en Volvo finns också stöd för bioljudsystemet Dolby Atmos som ger en förhöjd surround-upplevelse.

Den som beställer en Volvo EX90 kommer att få vänta ett bra tag på att få sin bil.

Pris och lansering – upp till 1,5 års leveranstid

Försäljningen Volvo EX90 har redan dragit igång i dag, den 9 november. I Sverige kostar bilen från 1 133 500 kronor, eller 14 995 per månad för ett abonnemang med en årlig körsträcka på 1 000 mil där bland annat service, underhåll och försäkring ingår.

Volvo EX90 är därmed dyrare än sitt sportigare syskon Polestar 3, som börjar på 970 000 kronor.

Enligt Volvo Cars onlinebutik är leveranstiden för en Volvo EX90 i skrivande stund, drygt en timme efter lanseringen, 16–18 månader.

Redan nästa år ska vi får se nästa elbil från Volvo Cars: den mindre suven EX30 som bygger på Geelys Sustainable Experience Architecture (SEA)-plattform likt nyligen lanserade Smart #1. Tanken är att Volvo ska släppa en elbil om året nu fram till 2030, då man ska ha nått sitt mål att bli ett helt elektriskt premiummärke.

Artikeln publicerades först hos Cafés syskonsajt Recharge.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad för 23 hours sen