Hopes Frida Bard är årets designer 2017

För årets designer 2017 räcker det inte med att rita kläder, hon vill bryta gränserna för hur män och kvinnor klär sig. För Café berättar Frida Bard om hur hon tog Hope in i framtiden.

Tom Cehlin Magnusson | Foto Märta Thisner  |  Publicerad 2017-11-10 07:34  |  Lästid: 6 minuter

Frida Bard med sitt designteam: Patrik Guggenberger, Tobias Strandberg, Anna Karin Forsgren och Bengt Thornefors.

Klädmärket Hope tog sina första stapplande steg år 2001, mitt under den period då det mesta med två ärmar kastades in under paraplybegreppet ”det svenska modeundret”. Många har protesterat mot epitetet, men ett litet under kanske ändå Hope var. Startat av Ann Ringstrand och Stefan Söderberg blev Hope en starkt lysande stjärna på den svenska modehimlen, och priserna regnade över märket. Hopes skräddade och funktionella design vann märket många fans – men kanske satt Hopes kostymer väl säkert de senaste åren.

När märket i vintras presenterade den höstkollektion som nu finns i butik under modeveckan så var det många som satte gratisdrinken i halsen: vrålande happy hardcore-musik dunkade i högtalarna samtidigt som manliga och kvinnliga modeller promenerade på catwalken klädda i kritstreck, neonrosa och glittrande plagg, helt utan könsuppdelning. Meddelandet från Hopes nya chefsdesigner Frida Bard var tydligt: Hope är tillbaka – på ett helt nytt sätt.

Förr räckte det med kavaj till jeans för att vara lite annorlunda, det funkar inte i dag.

På samma kontor ett knappt år senare är musiken och drinkarna borta, men stämningen av här och nu är kvar. Bland de spröjsade glasväggarna och betonggolven pågår arbetet febrilt: testplagg har precis kommit in och styling ska göras inför nästkommande sommarkollektion. Frida Bard själv påminner om en konstnär i avslappnad jeansskjorta och mörk page när hon kliver in i kontorets mötesrum.

– När jag tillträdde så handlade det mycket om att titta i arkiven tillsammans med Ann Ringstrand, märkets ena grundare. Jag gick en introduktion där jag inte behövde arbeta med en kollektion utan var fri att insupa hela företaget, vilket var superlyxigt. Då funderade jag på vad man ska ta vidare, vad kärnan i märket är, hur mycket klarar vår kund av och hur mycket kan vi ta kunden i handen och föra den framåt? Det tar tid att komma på svaret på de frågorna, säger Frida.

Frida Bard arbetade tidigare på Acne Studios som seniordesigner och blev handplockad till Hope av grundaren Ann Ringstrand.

Frida tog över som chefsdesigner efter att märkets grundare Stefan Söderberg och Ann Ringstrand gått vidare och velat lämna över ritpennan till någon ny, någon som kunde utveckla företaget och bli mer aktuella igen.

– När jag tittade på Hope utifrån så var det väldigt självklart att börja tänka könsöverskridande, och det blev ännu tydligare när jag pratade med Ann. Hon berättade att när Hope grundades så ville hon åt en mer maskulin kvinnlighet som inte fanns på den tiden då man startade Hope, det var en reaktion på hur könsnormerna såg ut just då. Det är intressant om man tittar på hur det ser ut i dag där det inte är konstigt att kvinnor bär herrkläder, men det är ganska ovanligt att män bär kvinnligt kodade kläder. Det är väl klart att vi ska jobba neutralt kände jag då.

Sagt och gjort. Hope har under Frida Bards ledning omkullkastat sättet man arbetar på vad gäller allt från modevisningar till storlekslappar i nacken. Målet är att vara ett klädmärke med samhällsrelevans, att vara i framkant för vad man ser som framtidens mode. Numera är Hopes kläder könsöverskridande.

– Hur mycket annan kultur delas in i kön? Man delar ju inte in konst eller litteratur i manligt och kvinnligt, en bok skulle inte marknadsföras på det sättet. Mode är en progressiv gren och har alltid lyft samhällsfrågor. Det finns ingen anledning att vara fast i en så tydlig könsuppdelning av kläder.

Hope släpper därför numera sina kläder i både herr- och dammått där en liten lapp i nacken förklarar vilken storlek du behöver köpa beroende på om du identifierar dig som man eller kvinna.

– Det är mest som en fingervisning. Som en hjälp och uppmaning att tänka mindre traditionellt och att bli mer fri i sitt sätt att klä sig. Gå på det du tycker om!

Frida pratar om att hennes inspiration ofta är abstrakt, oftare hämtas kollektionerna från tankar och idéer snarare än konkreta inspirationskällor. Hon menar att även om hon uppskattar det lyxiga och mer vågade så är hon ganska svensk i sin stil, pragmatisk och funktionell.

– Hopes kärna menar jag består av två ben: skräddat och utility. Två enkla, rena delar som handlar mycket om funktion. Även när vi inte bär funktionsplagg så är vi svenskar funktionsintresserade med våra gummisulor och lagom höga klackar. Jag är ju också sådan, det bor kanske en något mer excentrisk person i mig långt därinne, men jag är ändå väldigt mycket svensk och klär mig ganska klassiskt med skjorta och byxa, eller kavaj. Jag har oftast bara två eller tre plagg tillsammans och gillar enkla looks. För mig är form och silhuett viktigast, både när jag ser personer på stan eller när jag påbörjar en ny kollektion.

Hopes höstkollektion är skräddad men luftig. Vida byxor kombineras lika bra till sneakers och stickat som till kostym. Fotograf: Märta Thisner Stylist: Emine Sander Hår: Karolina Liedberg/LinkDetails Make-up: Pari Damani Modeller: Simon B/ Stockholmsgruppen Magda, Nisch Management.

Vad tror du om framtidens mode?

– Det är väldigt spännande med hållbarhet. Tekniker som 3D-printing, alla nya material och plaster som återvinns är spännande. Vad kommer vi att bli tvungna att ta för beslut i framtiden? Det kommer uppenbart att behöva ske en förändring. Jag tror även väldigt starkt på att fler kommer att börja jobba könsneutralt, För den yngre kunden är det inte alls lika självklart att kläder och mode ska vara vara uppdelat på kön. Det hänger också ihop med hållbarhet, varför ta fram två snarlika tröjor när man kan ta fram en?

Frida Bards tro på möjligheten att flytta gränser menar hon kom från hennes jobb på Acne Studios där hon arbetade som damdesigner innan flytten till Hope för ett par år sedan. Från Acne har hon också plockat med sig flera ur det rutinerade designteam som hon är ansvarig för på Hope. Mycket av inspirationen hämtar hon också från personer i sin närhet.

– Jag blir ofta inspirerad av människor jag känner. Men även artister och kända människor inspirerar, inte alltid för deras stil utan snarare deras attityd och verk.

Hur har killars stil förändrats sedan du började arbeta som designer?

– Det är så mycket mer flexibelt. Förr räckte det med kavaj till jeans för att vara lite annorlunda och hipp, det funkar inte i dag. I dag tycker jag nästan att det händer mer intressant på herrvisningar än på damvisningar.

Vad tycker du man ska ha på sig i vinter?

– En vadderad rock. En car coat är en bra utgångspunkt, den är enkel och stilren och fungerar till det mesta. Eftersom den är stoppad så funkar den även när det blir kallare. Rock generellt, man ska ha en snygg sådan helt enkelt.

Vad måste man ha i garderoben tycker du?

– Det man verkligen ska ha som bas är en snygg kavaj som sitter bra och en vit skjorta, två plagg som ska finnas i garderoben och som funkar jämt.

Frida berättar att initiativet med att producera plagg som både män och kvinnor kan bära har fått positiva reaktioner, och en del höjda ögonbryn. Tydligt är att Hope inte vill förvirra eller exkludera.

– Jag förstår att det kan bli oklart när man går in på det tekniska men det ger oss en möjlighet att förklara och diskutera. Det vi vill säga med vår dubbla storleksmärkning är egentligen väldigt enkelt: bär det du vill bära. Ju mer vi pratar om individualitet, frihet och möjligheter desto bättre. 

Fem Höjdpunkter från Hopes höstkollektion

Sedan starten 2002 har Hope handlat mycket om funktionella ytterplagg som bärs i en urban miljö. Denna höst är looken lite mjukare och – framför allt – mer voluminös än tidigare. Jackor. rockar och kavajer är oversizade i formen och bärs ovanpå polotröjor i starka accentfärger eller sportjackor i metallic.

1. Oversizad duffel, 6 500 kronor. Det klassiska preppyplagget har fåt en ny, större och längre form.

2. Vadderad sportrock, 3 500 kronor. Varmt ytterplagg i lätt nylon.

3. Oversizad blazer, 4 200 kronor. Udda kavaj i matigt material men med avslappnad look.

4. Oversizad tröja, 3 100 kronor. Lyxig tröja i borstad ull och mohair.

5. Rosa polotröja, 995 kronor. Det perfekta plagget och färgen för att lyfta en svart eller grå outfit.

Motiveringen

”Med stor skicklighet och fingertoppskänsla har designern Frida Bard relanserat varumärket Hope och fångat samtiden i en modern och progressiv look. Höstens kollektion bygger mycket på kontraster i material, silhuett och stil. Samtliga plagg är märkta med storlek för både herr och dam för att uppmuntra kunder att frigöra sig från konventionella könsroller. Därför är det också lätt att hitta plagg som passar. Alla är inkluderade på Hopes resa mot framtiden.”

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 14:43