Hoppa till innehåll

”Att utse Pharrell Williams till Louis Vuittons nya chefsdesigner är kommersiellt genialiskt”

Pharrell Williams

Cafés modechef Daniel Lindström tycker att lyxvarumärket Louis Vuitton spelar det säkert med utnämningen av Pharrell Williams till ny chefsdesigner.

 
Den 21 juni 2018 förändrades herrmodet i grunden. Detta skedde en solig och varm eftermiddag i Palais Royal i Paris när Virgil Abloh debuterade som designer för Louis Vuittons herrkollektion. 

Kanye West var där. Han grät. Kim Kardashian satt intill honom. Och Rihanna och A$AP Rocky. Och Naomi Campbell och Bella Hadid och Kylie Jenner. Det var så många celebriteter på front row att Hollywood-stjärnan Alexander Skarsgård knappt märktes. 

På catwalken, målad i regnbågens färger, gick Kid Cudi, Playboi Carti, Dev Hynes och A$AP Nast som modeller för kollektionen. Jag var också där och efter visningen minns jag att jag satt omtumlad på en bänk i skuggan av de vackra lindarna som är planterade i alléer och försökte få liv i min iPhone som kollapsat i en kombination av värmeslag och överbelastad filmkamera. 

Aldrig tidigare hade jag sett ett varumärke ta en så tydlig ny riktning. Det franska lyxmodehuset hade tidigare haft designers som Marc Jacobs och Kim Jones. Utbildade, respekterade och redan framgångsrika hade de tagit Louis Vuittons arv vidare med klassiskt herrskrädderi. Virgil Abloh däremot var oerfaren som designer på den här nivån och enligt många journalister och experter en vild chansning av ägarna LVMH. Abloh hade visserligen grundat sitt eget Off-White redan 2013 men var mer känd som stylist, konstnär, DJ och en kreativ visionär. 

Louis Vuittons tidigare chefsdesigner Virgil Abloh (vila i frid) förändrade herrmodet i allmänhet och Louis Vuittons riktning i synnerhet. Foto: Getty Images

Men Virgil Abloh levererade. Hans kollektioner mångdubblade Louis Vuittons försäljning för att han lyckades nå en helt ny målgrupp – unga män som vuxit upp med streetwear och som lever i en värld där mode, underhållningsindustri och sociala medier är i symbios. Virgil Abloh omdefinierande hela begreppet lyxmode. 
 
Även om herrkläder utgör en relativt blygsam andel av den totala intäkten för Louis Vuitton är det den snabbast växande sektorn i en lyxvaruindustri som fortsätter att kämpa i motvind som orsakas av den globala pandemin och förlusten av marknader i både Kina och Ryssland. Och Louis Vuitton, som grundades 1854, är hörnstenen i den förmögenhet som gjort LVMH:s grundare och verkställande direktör Bernard Arnault till världens rikaste person.  
 
Därför var det ingen större överraskning att Louis Vuittons nya VD Pietro Beccari nyligen tillkännagav att artisten och musikproducenten Pharrell Williams, 49, efterträder Virgil Abloh på posten som kreativt ansvarig för varumärkets herrkollektion. Ännu en gång väljer man att lägga ansvaret på en ”visionär” och högprofilerad kändis istället för en (till yrket) designer. Pharrell Williams meritlista från modevärlden är dock lång och imponerande – han grundade Billionaire Boys Club och Ice Cream i samarbete med den japanska designern Nigo, är Chanels första manliga ambassadör och har designat för Louis Vuitton (solglasögon) redan 2004 och 2008. Lägg även till kollektioner för Adidas, Moncler och Uniqlo. 

Pharrell Williams tillsammans med frun Helen Lasichanh och gemensamma barnet Rocket Ayer Williams under Paris modevecka 2023. Foto: Getty Image

Kommersiellt är utnämningen genialisk – Pharrell Williams är en av världens mest inflytelserika manliga stilpersonligheter – men det hade varit betydligt mer spännande och vågat om Louis Vuitton gett uppdraget till någon av de två kvinnliga brittiska och suveräna modeskaparna Grace Wales Bonner och Martine Rose som båda nämndes i förhandsdiskussionerna.  

Jag hoppas verkligen de får chansen en annan gång. 
 

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.