Hoppa till innehåll

Uppstickaren NIO lanserar helelektrisk kombibil

Nio ET5 Touring elbilskombi.
Joakim Almén

NIO:s nya kombi ET5 Touring erbjuder ett helelektriskt alternativ för dig som gillar rymliga bilar i stil Volvo V60 och Audi A4 Avant.

Att svenskar gillar sina kombibilar är ett understatement. Kombin Volvo V60 och dess olika avarter har varit en det här landets mest populära bilmodeller sedan den började säljas i början 2010-talet.

Gillar du den packningspraktiska kombibilen och vill köra helelektriskt är alternativen på den svenska relativt marknaden begränsade. Idag finns egentligen enbart MG5 och Porsches snygga, men ytterst dyra, Taycan Cross Turismo. Nu gör en ny elkombi entré på den svenska marknad, när kinesiska elbilsuppstickaren NIO, som specialiserar sig på elbilar, släpper sin nya premiumkombi NIO ET5 Touring.

Modellen är framtagen för personer med en aktiv livsstil – i bagageutrymmet finns flera smarta krokar, magnethängare samt löstagbar ficklampa. Bland övriga nämnvärda designfinesser märks det 1,35 m2 stora glastaket, svarta rails med möjlighet att montera takbox samt att bilens färger inte följer de annars så vanligt förekommande svarta, gråa och vita färgskalan.

Bagageutrymmet är 450 liter stort – med ytterligare 42 liter under golvet. Vill du (nästan) tripplera lastutrymmet fäller du med fördel baksäten och får totalt 1 300 liter. NIO ET5 Touring accelererar från 0 till 100 km/h på 4,0 sekunder, medan den bromsar in från 100 km/h till 0 på 33,9 meter.

Interiörmässigt levererar den vad du kan förvänta dig av en toppmodern elbil: En 10,2-tums HDR digital instrumentpanel och en 12,8-tums AMOLED mittkonsoldisplay kompletterar NOMI – NIO:s egenutvecklade AI-baserade virtuella assistent. Ljudmässigt är bilen utrustad med 7.1.4 Dolby Atmos-certifierade 23-högtalare högtalare. Dessutom har framsätena en inbyggd massagefunktion och ventilation som tillval som förstärker lyxbilskänslan.

Bilen kommer med två olika batterialternativ. För den något billigare bilen med 75 kWh batteri (priserna startar från 706 000 kronor utan tillval) kommer du 43,5 mil på en laddning. För en ET5 Touring med 100 kWH, som kostar från 816 000 kronor, når du 56 mil på en laddning.

Du kan även köpa bilen utan batteri för 576 000 kronor och prenumera på ett batteri för antingen 1 799 kr eller 2 999 kr per månad och kan då enkelt byta ut batteriet i märkets automatiska batteribytesstationer. Ett alternativt sätt att köpa bil på kan tyckas, men det finns en förklaring: I NIO:s automatiska batteribytesstationer byter du ut det gamla batteriet mot ett nytt. Därmed har du alltid tillgång till ett batteri i gott skick även när bilen har några år på nacken. Bilmärkets så kallade Power Swap-stationer, där ett batteribyte går på fem minuter, finns idag i Mantorp, Mariestad, Kungälv och Varberg och snart även i Stockholm, Enköping och Arlandastad.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.