Hoppa till innehåll

Det luktar nystart – här är de 9 bästa nya parfymerna just nu

Parfumflaskor
Rasmus Blom, redaktionschef på Café Magazine

Nytt år, ny signaturdoft. Café väljer de bästa parfymnyheterna just nu.

1. Boss Bottled

Doftkategori: Fräsch och modern

650 kr (50 ml)

En Hugo Boss-doft är ett säkert kort och i detta eleganta sammanhang ett högst prisvärt alternativ. Boss Bottled är en av världens mest sålda herrparfymer och 2020 års upplaga kommer garanterat inte att bli något undantag. Låt oss börja uppifrån med en toppnot av äpple, följt av en hjärtnot av kanel för att slutligen landa i en basnot av vanilj. Som tre efterrätter staplade på varandra – först äppelkaka, sedan kanelbulle och därefter en rejäl kula vaniljglass. Med det sagt är Boss Bottled ingen tung doft, utan en lätt och uppfriskande parfym för alla.

Läs mer om produkten eller köp den här.

2. Dior Homme 

Doftkategori: Fräsch och modern

750 kr (50 ml)

Många är vi som möblerat badrumsskåpet med Diors moderna klassiker Dior Homme från 2005. I år tog husparfymören François Demachy ett välbehövligt nytt grepp om den klassiska herrparfymen och lanserade en reboot med samma namn, uppdaterad med nytt tilltal och pigga doftnoter. En fräsch och träig eau de toilette med örtiga toner av cederträ, vetiver och patchouli, och en prisvärd inkörsport för alla som precis börjat doppa nosen i premiumdoftkategorin. Föredrar du originalet är det bara att leta efter Dior Homme Original i taxfree-hyllan.

Läs mer om produkten eller köp den här.

3. Cra-yon Sand Service

Doftkategori: Frisk och träig 

795 kr (50 ml)

Efter att ha skapat prisvinnande (och svindyra) nischparfymer i över ett decennium vände Agonist-parfymörerna Christine och Niclas Lydéen i år på doftsteken och startade parfymmärket Cra-yon. Syftet: att demokratisera premiumdoften utan att för den delen göra avkall på kvaliteten. Lösningen: dra ner förpackningsbudgeten och satsa alla pengar på lyxiga doftingredienser. Debutkollektionen består av söta Vanilla, orientaliska Passport Amour och, vår favorit, Sand Service, med sina träiga och fräscha toner av violblad, kardemumma, iris och läder.

Läs mer om produkten eller köp den här.

4. Gucci Guilty Pour Homme

Doftkategori: Kryddig och maskulin

850 kr (50 ml)

I wear black on the outside ’cause black is how I feel on the inside.” Precis som Morrissey är Gucci-doften Guilty Pour Homme klädd i svart. Tungt svart glas med matt finish som speglar dess sofistikerade och mystiska inre. Där inne har Gucci blåst nytt liv i en doftkombo som var populär på 1970-talet: rosor och chilipeppar, två ingredienser som gifter sig fint och ger en blommighet och kryddighet i perfekt symbios. Doften går också att beskriva i termer av maskulin, sensuell och förförisk. Kort och gott en doft för dig med stor aptit på livet.

Läs mer om produkten eller köp den här.

5. Acqua di Parma Colonia Futura

Doftkategori: Frisk och tidlös

975 kr (50 ml)

Första doften Colonia kom 1916 och tillverkades i en liten parfymfabrik i staden Parma. Sedan dess är Acqua di Parma ett av Italiens främsta parfymhus och ägs i dag av lyxkoncernen LVMH. Den senaste parfymen heter Colonia Futura och doftar grapefrukt med inslag av rosépeppar. Den är till 99 procent tillverkad av naturliga råvaror. Flaska och kork är producerade av återvunnet material och är lätta att åtskilja för att återigen kunna återvinnas. En annan trevlig detalj är etiketten som är gjord av damm från italienska marmorbrott. Bravo!

Läs mer om produkten eller köp den här.

6. Aesop Rozu

Doftkategori: Blommig och träig

1 600 kr (50 ml)

Australiensiska redaktionsfavoriten Aesops fjärde parfymsläpp är inspirerat av den modernistiska franska designern Charlotte Perriands liv och livsverk samt den japanska trädgårdsros som doften lånat sitt namn av. Pretentiöst? Absolut. Väldoftande? Definitivt. Drömmiga Rozu är en blommig pangdoft med träiga undertoner och inslag av nyplockade rosor, bergamott, kryddig jasmin och shiso – en referens till Perriands livslånga kärlekshistoria med Japan. Androgynt och elegant. Som en covid-fri sommarkram i vintermörket.

Läs mer om produkten eller köp den här.

7. Byredo Tobacco Mandarin 

Doftkategori: Intensiv och maskulin 

2 600 kr (50 ml)

Svenska Byredos exklusiva doftlinje Night Veils är en limiterad kollektion med mustiga parfymextrakt, inspirerad av nattliga nöjen och tillverkad av de ädlaste av råvaror. Endast några få droppar på huden räcker för att du ska kunna kassera in komplimanger långt in på morgonkvisten. Night Veils senaste tillskott, träiga citrusdoften Tobacco Mandarin, är det fjärde och sista släppet i kollektionen. Bland doftnoterna återfinns bland annat mandarin, sandelträ, koriander, läder och – du gissade rätt – tobak. En perfekt parfym att fira in det nya året med.

Läs mer om produkten eller köp den här.

8. Tom Ford Bitter Peach

Doftkategori: Söt och lyxig

2 700 kr (50 ml)

Det finns, namnet till trots, väldigt lite som är bittert med Tom Fords senaste lyxdoft Bitter Peach. En pilsk doftbomb av fransk persika och siciliansk blodapelsin, med stänk av patchouli, sandelträ, rom och vanilj. Varm och söt, med träiga undertoner. Lite som filmen Call me by your name, fast på flaska. En doft som tar för sig lika mycket som dess paketering, utan att för den delen ta över rummet. Gör inte nybörjarmisstaget att avfärda parfymen som ”för” feminin. De traditionellt mer maskulina doftnoterna letar sig snart fram, om du bara ger parfymen lite tid.

Läs mer produkten eller köp den här.

9. Louis Vuitton Météore

Doftkategori: Lyxig och intensiv

2 500 kr (100 ml)

En av de främsta anledningarna till att vi på Café inte vill drabbas av corona är att vi då skulle förlora luktsinnet och därmed inte kunna känna doften av Louis Vuitton-parfymen Météore. Det är modehusets mästernäsa Jacques Cavallier Belletrud som suttit hemma på sin kammare, eller rättare sagt i sin ateljé i franska Grasse, och blandat ihop denna magnetiska herrdoft. Météore är en cocktail av – håll i er nu – kalabrisk bergamott, siciliansk apelsin och tunisisk neroli. På ren svenska: en fräsch, toklyxig citrusdoft. Bär den som den sista droppen vatten.

Läs mer om produkten eller köp den här.


Alla produkter på Café är noggrant handplockade av våra redaktörer. Vissa av artiklarna innehåller affiliatelänkar vilket innebär att vi får en liten provision om du väljer att köpa något. Läs mer om hur Café jobbar med affiliatelänkar här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.