Björn Frantzén har gott om segrar att skåla för. Tidigare i våras sjösatte stjärnkocken ambitiösa vinhuset Frantzén & Cauble på svenska marknaden. Debutvinet, ett kompromisslöst Côtes-du-Rhône-vin med attraktiv prislapp, markerade startskottet för ett större samarbete mellan den trestjärniga Michelinkocken och väl-renommerade sommelieren Ian Cauble. Nu kommer glaskollektionen att matcha vinerna med.

Den exklusiva glasserien är ett samarbete mellan Björn Frantzén och småländska Orrefors och kommer i två utföranden – en tunn och lätt maskintillverkad version och en högre prissatt munblåst ”Handmade edition”, som gjord för stjärnkrogar och satsiga hobbykockar. Båda versionerna består av sex glas skräddarsydda för sex typer av drycker: mogna röda viner, röda viner, vita viner, champagne, öl och vatten. Den maskintillverkade versionen innehåller även ett sjunde allround-glas som initialt lanseras för hotell- och restaurangkunder.
Den tidlösa designen är framtagen i samarbete med Frantzéngruppens sommelierer, med fokus på sensoriska upplevelser och en kvalitet värdig en trestjärnig Michelinkrog.
”Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision. Orrefors x Björn Frantzén-kollektionen är tydligt representativ för en gemensam strävan men ständig utmaning att väcka alla sinnen med ett tidlöst men samtidigt innovativt och nutida uttryck”, säger Björn Frantzén om samarbetet.

Orrefors creative director David Carlson fyller i:
”Samarbetet mellan Orrefors och Björn Frantzén är en unik möjlighet att kombinera kulinarisk världsklass med exceptionell design. Här finns alla förutsättningar för att gestalta Orrefors i ett nytt spännande sammanhang internationellt med produkter som förenar innovation och design med sinnen och känsla.”
Orrefors x Björn Frantzén säljs hos utvalda återförsäljare och på Orrefors.se.
Pris: 699 kr (2-pack) och 999 kr (2-pack, Handmade edition).