Annons
Annons

Nej, mannen på bilden driver inte in skulder åt den ryska maffian – han heter Jörgen Kruth och är Sveriges hårdaste stjärna i K1, där tungviktare från olika kampsporter mäter sina krafter med varandra.
Jörgen är även före detta världsmästare i thaiboxning, och så sjukt vältrimmad att han har fått en egen karaktär i Playstationspelet K1 World Grand Prix.

Annons

Sugen på att bli lika fit från topp till tå som han? Börja med att kopiera det styrketräningsschema som Jörgen kör inför varje fight. Ett genomsnittligt pass fokuserar på rygg, bål och ben – enligt följande mönster:

Gilla Cafe.se på Facebook

1. Knäböj
– Utgå från en stående position med en skivstång över axlarna. Gå ner på huk så långt du kan i långsamt tempo och sedan snabbt upp igen. Tränar framsidan av låren, ländryggen och sätesmusklerna. Fyra till sex repetitioner, fyra set.

2. Marklyft
– Här ska du lyfta en skivstång från golvet till midjehöjd. För att få ut max av övningen så kan du variera greppet på stången. Tränar baksidan av låren och länd-ryggen. Fyra till sex repetitioner, fyra set.

3. Bänkresningar
– Inled stående med en skivstång på axlarna och en bänk framför dig. Ta ett steg upp på bänken med det ena benet och knäa sedan så högt du kan med det andra. Tränar benen och ger kroppen stabilitet. Sex repetitioner per ben, tre till fyra set.

4. Utfall
– Stå raklång med en hantel i varje hand. Ta ett steg framåt med ena benet samtidigt som du böjer knäna. Gå upp till stående igen och upprepa med andra benet. En bra balans-övning som tränar framsidan och baksidan av låren. Sex repetitioner per ben, tre till fyra set.

5. Skip
– Stå med lätt böjda knän och en skivstång på ryggen. Hoppa med ena benet framåt och det andra bakåt. Den här övningen tränar vaderna och förbättrar snabbhet och explosivitet. Tio till tolv repetitioner, tre till fyra set.

Leo Holmgren-Recht

 

Annons

Dela (0)
Tweeta



Laddar