Café träffar en karismatisk vingreve från Spanien

Vicente Dalmau Cebrián-Sagarriga

Riojas vingreve och superentreprenör behåller traditioner genom att föryngra.

David Johansson  |  Publicerad 2019-10-03 15:16  |  Lästid: 4 minuter

Heter man Vicente Dalmau Cebrián-Sagarriga, äger två av Spaniens äldsta vindestillerier och är greve av Creixell i Katalonien så är det ingen överraskning att man är mycket karismatisk. Sättet Vicente Dalmau Cebrián-Sagarriga talar om vin skvallrar om en uppväxt bland druvor och jäsningstunnor.

– En av de stora svårigheterna med att vara i vinbranschen är att man alltid befinner sig närmast ett moln. Man ser upp mot himlen och där är antingen ett moln eller inte, och det är vi helt beroende av. Det är inte lätt, berättar Vicente Dalmau på berusande (hepp!) charmig katalanskt klingande engelska.

Den 45-årige Vicente Dalmau är en av Spaniens kändaste entreprenörer och arbetar världen runt för att få upp omvärldens intresse för Rioja som vindistrikt. Göra Rioja great igen, om man så vill. Blixtvisiten i Sverige gör Vicente för att prata om den absoluta klassikern bland vinproducenterna i Rioja, Marqés de Murrieta – vinet han tillverkar nere på gården Ygay i Rioja i norra Spanien, och som har sålts i Sverige under många år.

Hur oroliga är ni för klimatförändringar?

– Vi är så klart oroliga. Här i Sverige gör man inte illa naturen, och även om vi är på rätt väg i Spanien är det inte alls på samma sätt som här. De bästa vinerna, oavsett var i världen de kommer från, behöver syrlighet. Nivån på syrligheten påverkas av temperaturer, där det får inte bli för varmt. Utan tillräcklig syrlighet i vinet kan du inte producera högkvalitativt vin. Ett sätt vi motverkar detta är att vi börjat använda druvor med högre syra, samtidigt som vi tittar på mark att odla på högre upp i bergen där klimatet är kallare.

Bergen Vicente Dalmau refererar till hör hemma i gränslandet mellan Baskien och Rioja i norra Spanien. I den anrika vinregionen Rioja köpte hans far vingården Ygay 1983 men gick bort 47 år gammal i en hjärtattack, och en då 25-årig Vicente Dalmau fick ta över. Kanske något motvilligt, men han hade samtidigt arbetat med vin sedan han var 16 år gammal och framtiden var, åtminstone i hans fars ögon, förutbestämd.

– När jag var 18 år beslutade min far att jag skulle bli exportansvarig för hans vinföretag – han var nämligen inblandad i mycket annat än vin och ägde flera företag inom fastigheter och byggindustrin, berättar Vicente Dalmau.

Vad gjorde du när du fick ta över så plötsligt?

– Jag la all energi på vin och började långsamt avveckla de andra företagen. Eftersom jag redan hade en karriär inom vin kändes det mest naturligt. Marqués de Murrieta är en del av Spaniens historia, Marques de Murrieta var de första vintillverkarna i Rioja och startade redan 1852. Det är en del av Spaniens historia, en viktig del av den spanska vinkulturen. Så du förstår att jag är stolt över att vara en del av det.

Vicente Dalmau talar om vin som om det vore en dans, en dikt, en sång till livet självt.

– Att mötas över en flaska vin är det absolut bästa sättet att lära känna någon på. Vi kan vara totala främlingar, men efter en halvtimma över en flaska vin har vi lärt känna varandra. Det är underbart.

Han berättar också om en kärlek till Sverige. När han var 22 år träffade han nämligen en svensk tjej under en av sina många resor åt sin fars företag.

– Jag reste ofta till Sverige genom arbetet, och blev otroligt förälskad i naturen här och landsorten. Vi träffades när hon arbetade på Arlanda med SAS, säger han.

Så ni träffades alltså innan du tog över verksamheten i Rioja?

– Precis. Hon bodde med mig i Madrid när min far gick bort. En händelse som gjorde att mitt liv förändrades helt, jag fick lägga all min energi i företaget och min familj. Det gjorde till slut att Anna och jag gick skilda vägar, hon reste hem till Stockholm och jag tog över efter min far.

Hur ser ditt liv ut idag?

– Mitt liv utspelar sig i antingen bil eller flygplan, så ser det ut. Från ett land till ett annat, det beror på att våra viner säljs i 102 länder, och importörerna vill gärna att jag kommer till deras marknad, umgås och träffas med folk i branschen, berätta om vad som händer inom företaget och med våra viner. Och jag gör det med glädje! När jag är på samma plats i tre dagar blir jag nervös: ”vad gör jag här?”. Mina resor från september till december tar mig till New York, Miami, Mexico, Santo Domingo, Colombia, London, Paris, Ryssland, Brasilien. När jag berättar för mina vänner om var jag ska åka tycker de att jag har ett underbart liv, och visst, det är underbart, men inte en dans på rosor. Jag är på resande fot hela tiden, och får sällan spendera någon fritid i städerna jag besöker eller ens gå på fina restauranger.

Du har varit med ett bra tag nu. Hur har branschen förändrats under din tid?

– Människor efterfrågar mer fruktiga viner, de vill känna den fruktiga doften. Så var inte fallet tidigare. Det finns också en stor utmaning i många länder där man försöker nå en yngre publik. I Spanien dricker inte unga människor särskilt mycket vin längre, eftersom folk är mer intresserade av öl och drinkar.

Varför är det så, tror du?

– Flera anledningar: dels fanns det förr i tiden en starkare relation mellan föräldrar och barn som delar måltider tillsammans. Som ung minns jag hur jag och mina föräldrar alltid åt tillsammans på helgerna, min far gav mig vinkulturen inte bara genom arbetet utan lät mig också smaka på olika viner. I dag ser det inte ut på det här sättet, man flyttar hemifrån vid 18-19 och den där relationen mellan föräldrar och barn har försvunnit lite. Det här kanske låter dumt, men det finns faktiskt en studie i Spanien där man kommit fram till att anledningen till att unga i Spanien inte dricker vin är för att det är så svårt att öppna flaskan. Är inte det otroligt? Vi börjar se många fler skruvkorkar på vinflaskor runt om i världen, men i Spanien finns det i princip inte. Det är en del av kulturen.

Det är intressant det där med korken. Hur påverkar det egentligen vinet?

– Spanien är faktiskt det första landet i världen som producerade kork, och det är otroligt viktigt för vinet. Korken är vinflaskans lunga, den tillåter flaskan att andas. Och den här minimala kontakten med luft som vinet får genom korken gör att vinet utvecklas i flaskan. Det ger vinet komplexitet och fyllighet. Ett problem med kork är ju att om korken inte är av bra kvalitet kan det förstöra vinet. Hos oss finns det fem personer vars enda uppgift är att hitta kork med högst kvalitet, så vi kan undvika problemet med korkade viner.

Sverige är som alla är mycket väl medvetna om ganska unika i världen när det kommer till det svenska alkoholmonopolet.

– Ni har de bästa priserna och de bästa vinerna! Jag älskar att vara här, och träffar gärna folk som dig för att prata vin. Eftersom vi satsar på kvalitet och inte kvantitet är den svenska monopolmarknaden väldigt bra för oss, och vi har funnits här i många år, säger han.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-03 15:16