Cafés stora modepris 2012: Här är årets alla pristagare!
För tionde året i rad delar Café ut Sveriges enda betydande pris inom manligt mode. Bland vinnarna 2012 återfinns bland andra Alexander Skarsgård, Adrian Lux och Cecilia Forss. Här är alla vinnare!
* * *
Cafés stora modepris instiftades 2003 för att belöna personerna som gör svenskt herrmode bättre. Bland tidigare års vinnare märks designers som Jonny Johansson (Acne, 2003 & 2009), Christopher Bastin (Gant Rugger, 2010) och Roland Hjort (Whyred, 2008), samt stilsäkra profiler som hockeystjärnan Henrik Lundqvist (2005), skådespelaren Joel Kinnaman (2010) och The Hives-sångaren Pelle Almqvist (2009).
Här nedan presenteras juryns val 2012. Alla vinnare presenteras också i Café 10/2012, som utkommer i butik den 26 september (med Sveriges bäst klädda man Felix Herngren på omslaget).
* * *

Årets Designer
Johan Lindeberg, BLK DNM
Läs motiveringen här.
* * *

Årets bäst klädda man
Felix Herngren
Läs motiveringen här.
* * *
Årets internationella stilikon
Alexander Skarsgård
Motivering: Med sin distinkta känsla för stil är han ett exotiskt inslag i Hollywood – och en formidabel fanbärare för svenskt mode i världen.
* * *
Årets bäst klädda artist
Adrian Lux
Motivering: Med sina sobra jeansjackor och tajta skinnpajer är han en välkommen, dressad motvikt till de andra stjärnorna inom housemusiken.
* * *
Årets bäst klädda kvinna
Cecilia Forss
Motivering: Få förkroppsligar minimalismen och den enkla elegansen i det svenska modeundret med samma grace.
* * *
Årets bäst klädda affärman
Christian Wallenstam
Motivering: Alltid lika avspänd i klassiska rockar och kostymer ger han businesslooken en yngre och piggare twist.
* * *
Årets bäst klädda idrottsman
Mikael Lustig
Motivering: Där många fotbollsspelare irrar runt i reviga jeans och tribalspräckliga t-shirts visar landslagets högerback ”shining” i betydligt mer avskalade kombinationer.
* * *
Årets nya märke
Örjan Andersson
Motivering: Jeans med en smal, clean, modern look – och helt överlägsen passform.
* * *
Årets butik
Haberdash
Motivering: Två fina butiker i Stockholm som har gräddan av världens allra vassaste varumärken.
* * *
Årets doftmärke
Chanel
Motivering: Nya Chanel Allure Homme Sport Eau Extreme är superfräsch och aromatisk. Så vill vi dofta i höst.
* * *
Årets utländska märke
Louis Vuitton
Motivering: Har lyft sig ännu ett snäpp på sistone, tack vare den lyhörda injektionen av sport- och gatumode – signerad brittiske designern Kim Jones.
* * *
Årets jeansmärke
Tiger Jeans
Motivering: En ung, briljant denimlinje som kombinerar funktion med hög modegrad.
* * *
Årets sneakersmärke
Nike
Motivering: Free – Nikes satsning på barfotalöpning – har blivit en succé långt utanför motionsspåren, från klubb- till modevärlden.
* * *
Årets hudvårdsmärke
Kiehl’s
Motivering: Har levererat förstklassig grooming sedan 1851 och blir bara bättre.
* * *
Årets accessoarmärke
Eastpak
Motivering: Ryggsäckar och väskor med spjutspetsform och funktion i lysande symbios.
* * *
Årets skomärke
Loake
Motivering: Handgjorda brittiska och obeskrivligt prisvärda herrskor. Köptvång!
* * *
Årets streetwearmärke
Adidas SLVR
Motivering: Inga svulstiga loggor eller pösiga passformer, bara snygga, urbana kläder. Det här är framtidens mode.
* * *
Årets klockmärke
Omega
Motivering: De schweiziska geniens nya kollektion – med mästerliga Speedmaster i spetsen – är så snygg att tiden stannar.
* * *
Årets sportmärke
Reebok Crossfit
Motivering: Inget varumärke gör coolare kläder att utmana sina muskler i.
* * *
Årets solglasögonmärke
Sunpocket
Motivering: En relansering i rättan tid. Premiumdesign möter total användbarhet.
* * *
Årets hårvårdsmärke
American crew
Motivering: Oslagbara produkter som formar utan att synas.