Därför är denim vårens säkraste stilkort

Bruce Springsteen Born in the USA omslag.

Cafés modechef Daniel Lindström om varför det återigen våras för jeansen.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2020-02-06 16:03  |  Lästid: 2 minuter

Paris i juni. Det är modeveckans andra dag, och på det officiella schemat överglänser en visning alla de andra – Valentino på Grand Palais. Det italienska modehuset, grundat 1960, har sitt högkvarter i Milano och designstudio i Rom men visar ändå sedan många säsonger sina kollektioner för både herr och dam i Paris. En inbjudan hit är eftertraktad, jag har fått en i mitt namn mycket tack vare att varumärket nyligen öppnat en butiksyta för accessoarer på NK i Stockholm.

För många svenskar är modeskaparen Valentino Garavani, 82, mest förknippad med sina brudklänningar till kungligheter och jetset-celebriteter. 2008 genomgick modehuset Valentino en stor förändring när Valentino Garavani själv steg av tronen och lämnade över till creative directors-duon Maria Grazia Chiuri och Pierpaolo Piccioli. I dag är den sistnämnde ensam kreativ chef.

Valentinos visning av vårkollektionen 2020 är magnifik, en modern mix av förstklassigt skrädderi och modern, ung sportswear. Exklusiva rockar och kavajer mixas med kamouflageprintade kortärmsskjortor, sneakers, ryggsäckar och beppehattar. Modellerna paraderar i starkt solljus inne i Grand Palais till tonerna av Pink Floyds Shine On You Crazy Diamond. Det är ljust och fräscht och, inte minst, modernt.

Vid look nr 19 händer det något. En modell kommer in i tre olika lager av nedtvättad denim – jeans, skjorta och jacka. Det är högst oväntat, Valentino förknippas inte med jeans och det är sällan man ser hela looker av denim på catwalken under herr­modeveckor.

Man iklädd bara denim på modevisning.

Det ska visa sig att designern Pierpaolo Piccioli inte är ensam om att gjuta nytt liv i jeansmodet våren 2020. Senare under veckan i Paris presenterar de mest omtalade modeskaparna just nu – Jonathan Anderson för Loewe, Virgil Abloh för Louis Vuitton och Hedi Slimane för Celine – denim på sina visningar. Och det är inte enstaka plagg här och där, utan både som jeans och överdelar – double denim på modespråk. Som en ny arbetarkostym för 2020.

På senare år har traditionella jeanstillverkare som Lee, Wrangler och Levi’s i Sverige fått hård konkurrens från både dyra designerhus och mer moderna varumärken som Arket, Asket och A Day’s March. Det kanske bästa nya jeansmärket på hemmaplan just nu, Jeanerica, bryter mot trenddrivet säsongsmode och har skapat en nischad kollektion med ­vardagsplagg och stapelvaror av hög kvalitet. Och det är kanske den allra finaste idén med jeans, att det är ett demokratiskt sätt att klä sig. Jeans är tillgängligt för alla. Både Valentino och Weekday känns relevanta.

Man iklädd bara denim på modevisning.
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-02-06 16:04