Hoppa till innehåll

Det här brevet från Disney fick folk att ringa polisen

Att göra reklam för skräckfilm kan vara en svår balansgång om man vill göra något annorlunda. Det bevisade Disney i samband med några riktigt speciella brev som skickades ut till utvalda personer.

Nyligen hade skräckfilmen The First Omen premiär på biografer världen över. Filmen är en prequel till klassikern Omen från 1976 och har mötts av god kritik (skönt efter den svajiga Exorcistenfilmen som kom för ett tag sedan). Hursomhelst. I en tid då konkurrensen bland skräckisar är hårdare än någonsin gäller det att sticka ut i marknadsföringen, något man absolut får säga att Disney gjorde med The First Omen.

Filmbloggaren och politikern Amanda Taylor tog emot ett anonymt brev innehållandes en samling otäcka barnteckningar med riktigt creepy motiv. Taylor kontaktade sin kollega som direkt gav uppmaningen att placera teckningarna i en plastficka och tvätta händerna. Kollegan ringde dessutom polisen, då hon uppfattade breven som hotfulla och eventuellt kopplade till Amandas politiska ställningstaganden.

Efter ett par dagar ska ett nytt brev ha kommit som förklarade att de där teckningarna som skickades utan något sammanhang, de var bara en PR-kampanj och bilderna var inspirerade av scener ur just The First Omen. Det är såklart tråkigt att Amanda Taylor hade en så otrevlig upplevelse de där dagarna innan det förklarande brevet kom. Hon verkar dock nu ta det med ro, i en video där hon berättar om upplevelsen. I videon menar hon att hon inte heller var den enda som ringde polisen om det här utskicket.

Och ja, oavsett om man hade ringt polisen eller inte kan man ändå ha viss förståelse för obehaget när man ser teckningarna. Så… Roligt att Disney ville prova något nytt, men tråkigt att det gjorde folk så illa till mods.

Foto: Tiktok

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.