Comeback för Cmmn Swdn

Emma Hedlund och Saif Bakir från Malmö grundade Cmmn Swdn 2012 och har visat sin kollektion både under Londons och Paris herrmodevecka. I veckan debuterade de dubbelt, första gången i Köpenhamn och även premiär för damkläder.
Varumärkets uttryck hämtar inspiration både från Skandinavien och Mellanöstern (Saif har rötter i Irak) och det är den mixen som gör looken unik. Kollektionen är skräddad men samtidigt romantisk i sin jordnära färgskala. En utsökt comeback.
66°North fyller 99

Det isländska outdoorvarumärket 66°North grundades av fiskare 1926 och något av deras plagg finns tydligen i över 95 procent av alla hem på Island. Att de firar jubileumet i år är en lek med logotypen eftersom 66 upp och ner blir 99.
Under Köpenhamns modevecka visade varumärket både nya och gamla vintageprodukter och en kapselkollektion med den amerikanske friluftsfotografen och cyklisten Chris Burkard som släpps i mars.
Berner Kühls smarta garderob

Berner Kühl är vid sidan om Mfpen det bästa herrvarumärket från Danmark just nu. Där Mfpen påminner om Our Legacy är Berner Kühl med inspirerad av 1990-talets Helmut Lang och tidiga Prada. En minimalistisk basgarderob där materialen håller väldigt hög kvalité. Höstkollektionen 2025 innehåller vattenavvisande rockar tillverkade i Skottland, kashmirtröjor och boxiga jackor. Presentationen hölls i den nya butiken på Gammel Mønt som är väl värd att besöka vid en Köpenhamns-resa.
Dubbelt svenskt på Zalando Visionary Award


Både Rave Review och Feben höll den svenska fanan högt i prestigefulla Zalando Visionary Awards 2025 där de gick till final. Tyvärr räckte det inte till seger men båda varumärkena låter verkligen tala om sig internationellt. (Londonbaserade Feben, som har en modeutbildning från Central Saint Martins, har samarbetat med bland annat Beyonce.)
Filippa K:s funktionalitet

Filippa K:s nya designer Anna Teurnell presenterade en pre fall-kollektion i butiken på Pilestrade i Köpenhamn. (Plaggen kommer alltså ut i början av sommaren, och den ordinare höstkollektionen i september.)
Kollektionen hade fokus på passform, neutrala toner och mjuka material. Looken är dressad men plaggen är till för vardagsbruk och håller länge.