Svenska konsthallen Fotografiska i Stockholm, som ställer ut modern fotokonst, öppnar på fredagen den 18 november en ny utställning som sammanfattar jeansmärket Diesels banbrytande reklamkampanjer på 90-talet. Och bakom de italienska jeanskampanjerna stod – två svenskar.
När Diesel skulle lanseras runt om i världen så hade Levi’s över 75 procent av jeansmarknaden i Europa. Lösningen på detta blev kreativ reklam, på beställning av märkets dåvarande designer, en viss Johan Lindeberg.
Johan Lindeberg anlitade Jocke Jonasson på reklambyrån Paradiset som fick i uppdrag att göra reklamen. Reklamen blev både galen och nyskapande med hjälp av nonsenstexter och starka färger, men även politisk. Exempelvis gjordes annonser från Sydafrika där svarta och vita människor badade tillsammans, mitt i apartheid-meckat Sun City.
Utställningen, som heter ”Finally it All Makes Sense” visas på Fotografiska muséet i Stockholm 18 november till och med den 5 februari 2017.