Annons

4 positiva effekter träning har på din hjärna – redan efter första passet

Här kommer lite träningsmotivation i form av flera positiva effekter träning har på din hjärna.

Nanna von Knorring
Foto: Shutterstock

Det är ofta svårt att prioritera träningen i en stressig vardag, men det finns flera hälsofördelar som talar för att du ska unna dig en stund på gymmet – gärna redan på morgonen innan jobbet eller under lunchrasten. Ett enda kort träningspass kan nämligen räcka för att få dig att både prestera och må bättre på jobbet.

Annons

Så låt bli att trycka på snooze-knappen på morgonen och stig upp en halvtimme tidigare för att röra på dig innan du sätter dig på kontoret. Här är några hälsofördelar som du får av träning – redan efter ett enda träningspass.

Gilla Cafe.se på Facebook

1. Du blir på bättre humör

Så lite som fem minuters träning kan höja humöret om du känner dig stressad eller på dåligt humör, enligt en studie som publicerades i the American Psychological Association.

2. Du blir kreativ

Har du ett jobb där du behöver vara kreativ? Då kan det vara värt att boka in ett morgonpass på gymmet innan jobbet. Träning kan nämligen ge din kreativitet en rivstart, enligt en studie som publicerades i British Journal of Sports Medicine.

3. Du blir mer alert och fokuserad

Träning ökar blodflödet, vilket har en positiv inverkan på hjärnan. Cellerna i hjärnan kan fungera snabbare, vilket gör dig både mer alert och får dig att fokusera bättre.

4. Du kan förbättra minnet

I hjärnan finns en del som heter hippocampus, som är nödvändig för inlärning och minnet. Den är även viktig vid skapandet av nya hjärnceller. När du tränar ökar syretillförseln till hjärnan, vilket hjälper hjärnan att skapa nya celler. Medan andra hälsofördelar, som bättre fokus och humör, kan tyna bort menar forskarna att hjärncellerna som skapas består.

Källa: MyDomaine, Huffington Post

Artikeln publicerades först på MåBra.

Annons

Dela (4)
Tweeta

Annons


Laddar