6 saker som varit riktigt jobbiga för H&M – senaste året

H&M har förmodligen varit ett av världens mest hatade företag den senaste veckan, efter bilden på den mörkhyade pojken i en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle". Faktum är att Hennes & Mauritz har tappat över halva sitt börsvärde på tre år.

Joel Linde  |  Publicerad 2018-01-15 13:57  |  Lästid: 2 minuter

H&M:s reklambild på den mörkhyade pojken i en tröja med texten “Coolest monkey in the jungle” skapade en global hatstorm mot det svenska storföretaget. Men faktum är att det var länge sedan Hennes & Mauritz fick övervägande ros i offentligheten och många ställer sig nu frågan hur djup företagets kris egentligen är.

Den frågan tänkte vi inte besvara här och nu, men vi ska däremot lista det senaste årets stora kriser i Karl-Johan Perssons miljardföretag.

1. Trögt på börsen

Mars 2017. H&M presenterade sin kvartalsrapport och det stod klart att försäljningen gick dåligt, deras varulager växte och man hade tecknat ett avtal för att kunna låna 7 miljarder kronor – ett avtal som aldrig tidigare har behövts för H&M. Aktien föll med 15 procent och miljarder gick upp i rök för Persson.

2. Bränner kläder

Oktober 2017. Danska TV2 avslöjade i ett reportage att H&M bränner i snitt 12 ton fullt funktionsdugliga kläder i värmeverk i Danmark, varje år. Det skapade enormt genomslag i Sverige och svenska medier, och folk frågade sig – med rätta – vad det egentligen är som pågår?

H&M svarade då med ett öppet svar på Facebook och i ett pressmeddelande att “det faller på sin egen orimlighet” att de skulle förstöra kläder som de skulle kunna sälja. De menar att kläderna som kasserats var mögelangripna och/eller innehöll för höga halter av bly.

3. Bränner kläder igen

November 2017. Efter att H&M bemötte påståendena i dansk media om förbränning av kläder avslöjade även svenska Uppdrag granskning att samma sak sker i Sverige – men i ännu större skala. 2016 ska 19 ton kläder ha bränts i ett värmeverk i Västerås. Om samma andel kläder bränns i varje H&M-land blir den totala mängden 400 ton årligen.

4. Ännu trögare på börsen

December 2017. Efter ytterligare en usel rapport, som visade på det största försäljningstappet på minst ett decennium, föll aktien med 16 procent. Det var det största dagstappet på börsen sedan 2001. Efter rapporten meddelade företaget att de kommer börja stänga ned butiker.

5. Samarbete med Alexander Bard

December 2017. Alexander Bard är inte #MeToo-rörelsens största anhängare, och samtidigt som miljoner kvinnor världen över berättade om övergrepp de utsatts för, gjorde Bard en rad nedlåtande utspel om kvinnor och #MeToo. I samma veva presenterade H&M sin nya satsning Nyden – ett klädmärke utvecklat för millennials – där Bard haft en viktig roll. Det samarbetet föll inte i god jord hos de millennials det var tänkt att tilltala.

6. “Coolest monkey in the jungle”-storm

Januari 2018. H&M publicerar bilder av nya barnkollektioner i sin online-shop. Besökare noterar att en mörkhyad pojke bär en tröja med texten “Coolest monkey in the jungle” och börjar sprida det i sociala medier. Bilden orsakar snabbt en hatstorm mot det man kallar för en rasistisk bild. Världsstjärnan The Weeknd avslutar sitt samarbete med H&M precis som rapparen G-Easy, och i Sydafrika har flera butiker vandaliserats så att samtliga butiker i landet har tvingats stänga. Pojkens mamma verkar dock tycka att uppståndelsen är överdriven.

Det kan konstateras att H&M har sett bättre år, men de tycks ha varit långt ifrån sin storhetstid i flera år. På tre år har aktien backat över 50 procent. 35 procent av tappet har kommit senaste året, och 20 procent är resultatet av senaste månaden.

Läs också: H&M-pojkens mamma talar ut: ”Jag ser inte problemet, släpp det!”

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2018-01-15 17:46