Hoppa till innehåll

Hur stark är du? Testet som hissar eller dissar din faktiska styrka

Tillhör du homosapiensläktet som kastar pwo:n rätt ned i käften, primalskriker redan i omklädningsrummet och värderar livskvalitén utefter axelbredd? 
Well, dags att visa vad du går för. Här följer två tester som serverar den ocensurerade sanningen om hur stark din kropp egentligen är.

Ända sedan mänskligheten uppfann hybris har diverse metoder och skattningsskalor kring vår styrkekapacitet mött dagens ljus. Vissa med helt okej relevans, medan andra bottnat i samma kreativa verkshöjd som orgelkärringen på Sergels torgs diskografi. 

Lägg därför alla söndertummade B&K-magazin åt sidan och stäng webbläsarens Flashback -flikar. Här följer nämligen de två testmetoderna som, enligt forskningsvärlden, går till botten med hur stark (eller svag) du verkligen är.

Ett ton chins

Chins – överkroppsträningens konung, tillika rörelsen som får dess utövare bekänna färg. Tack vare övningens omfattande muskulära involvering lämnas ytterst få muskler åt slumpen, något som gör satyget till en ”perfect storm” när det kommer till styrkemässiga lackmustest.

Chins
Foto: Getty Images

Men vänta lite, jag vet vad många muttrar… Så fort kroppsviktsbaserade övningar nämns vaknar nämligen världens samtliga tyngdlyftare, tungviktare och diskuskastare ur sin repsdvala. Men lugn, här har parametrarna korrigerats för att skapa rättvisa förutsättningar och begrava skitsnacket en gång för alla – oavsett vad vågen visar.

”Ett ton chins” är alltså styrkemätningen som tar hänsyn till utövarens kroppsvikt på ett mer sanningsenligt sätt. Testet går, som namnet avslöjar, ut på att utföra antalet chins som krävs för att den egna kroppsvikten skall motsvara 1000 kg.

För personen som väger 100 kilo innebär detta alltså tio obrutna repetitioner, samtidigt som flugviktaren på 50 pannor behöver trolla fram 20 sammanhängande repetitioner för att passera den magiska gränsen.

Redo? 
Ett strikt arbetsset, all out. Hur många repetitioner lyckas du skrapa ihop?
Kör!

Foto: Getty Images

Benbonanza from hell

Okej, så du är lika överkroppsstark som en statykompatibel skäggubbe från grekiska mytologin? Grattis. Men sitt i bussen, innan du kan tatuera in diverse strongman-loggor på bröstkorgen kvarstår ytterligare en prövning – du vet, en sån’ där som knuffar låren mot psykedeliska nivåer.

Även här är ingrediensförteckningen simpel. Allt kretsar kring två parametrar, knäböj – vår älskade hatövning och mjölksyra – vår älskade hatkänsla. 
Testet genomförs sedan med en skivstång, vägandes lika mycket som utövarens kroppsvikt, och kretsar kring en enkel uppgift: hur många strikta (läs: ass-to-the-grass-djupa) knäböj kan uthärdas? 

En uppgift som kanske må låta ”helt okej”, men som garanterat kommer förstöra extremiteterna du tidigare kallade ben, samtidigt som hjärnans mentala gränser sätts på prov.

Foto: Getty Images

Under testets gång tillåts korta pausar, så länge skivstången aldrig lämnar axlarna. Du får med andra ord stanna upp för att mildra den isande mjölksyran. Men se upp, trots att konstpauserna må kännas lindrande i stunden kommer skivstången succesivt bygga upp ett statiskt tryck, så påfrestande att nästa knäböj plötsligt känns belönande. En klassisk, så kallad, lose/lose-situation. 

Här ligger den officiella drömgränsen på sinnessjuka 50 repetitioner! Men allt över 25 anses vara en fjäder i hatten – väl värd att högljutt nämna i samtliga sociala kanaler.

Game on? Ett set, all out. Hur många sammanhängande reps kliver du in i helgen med?

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.