Hoppa till innehåll

J Lindebergs nya designer: ”Vi vill mixa sport och mode”

Tom Cehlin Magnusson

Jens Werner är J Lindebergs första creative director vars mål är att bygga en tydlig look som mixar mode med sport.

En av höjdpunkterna på Köpenhamns modevecka som pågår i detta nu är svenska J Lindebergs visning som för första gången görs av företagets nyligen utnämnda creative director Jens Werner. Jens har ett förflutet på bland annat Adidas där han har arbetat med märkets samarbeten, som exempelvis den sportiga avantgarde-designen på Y3, Kanye Wests ultrahajpade Yeezy-kollektioner och de svårt utsålda kollektionerna tillsammans med bland annat Raf Simons och Rick Owens.

Café fick en exklusiv pratstund med Jens Werner innan den visning som Cafés modechef Daniel Lindström kallade en fräsch riktning som binder samman mode och sport direkt efter visningen.

Johan Lindeberg kom tillbaka för några säsonger sedan, du är J Lindebergs första creative director. Vem gör kläderna egentligen?

– Vi har gjort många förändringar på sättet vi arbetar, tidigare var sport- och fashion-delen två separata delar som arbetade för sig själva, idag är vi ett team som arbetar tillsammans över de olika koncepten. Det är vår styrka, hur vi använder våra kunskaper om sport inom mode, och tvärtom.

Det har varit ett stort steg att som ensam person överblicka hela vårt sortiment, och att koka ned vårt sortiment för att fokusera på kvalitet snarare än kvantitet. Johan Lindeberg har varit väldigt viktig i det förändringsarbetet när han kom tillbaka till företaget som kreativ konsult för två år sedan. Vi har arbetat väldigt nära varandra för att göra varumärkets arv relevant idag, och finslipa vår sport/fashion-inriktning.

J Lindeberg har bytt fokus en del de senaste åren, från italiensk sprezzatura till mer rock’n’roll och sport – hur klär sig en J Lindeberg-man idag?

– Absolut, vi har gått igenom olika faser och stilinriktningar, men vi har ändå alltid handlat om sportigt mode. Johan Lindeberg startade märket och gjorde mode och golf samtidigt. Vi har en stark position inom sport, speciellt inom golf och skidåkning, som vi är stolta över och vill bygga vidare på. Våra modekollektioner har kanske haft olika inriktningar, men nyckeln är att sätta en tydlig vision som är hållbar och göra vårt sortiment tajtare och mindre.

För mig handlar det om en garderob som funkar vid olika tillfällen i livet. Vi kommer inte göra oss av med våra kostymer eller våra jeans, men vi kommer inte göra den italienska ”sprezzatura”-looken framöver. Rock’n’roll kan hittas här och var, men på ett nytt och modernt sätt, tolkat på ett annat sätt än tidigare.

Hur ska man klä sig i vår tycker du?

– En mix av sport och mode: en sammandrabbning mellan skräddade, välsittande perfekta byxor tillsammans med en avslappnad sweatshirt eller hoodie, och gärna sneakers till det. Eftersom vi lanserar activewear också så skulle jag älska att se människor klä sig mer sportigt, tights med en hoodie eller regnparka. Men överlag, färgglatt. Var oväntad i sättet du kombinerar plagg, men fortfarande skarpt, inte för ledigt eller för mycket lager.

Jens Werners första kollektion som creative director för J Lindeberg är i butik i augusti.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.