Annons

5 gånger Joe & The Juice varit totalt orimliga (senaste gången var idag)

Joe & The Juice verkar syssla med en massa andra saker som inte alls har med juice att göra, skriver Cafés Olle Arnell.

Olle Arnell

När ett företag heter Joe & The Juice kan man lätt få för sig att de sysslar med juice. Men de verkar istället syssla med en massa andra saker som inte alls har med juice att göra.

Sedan tidigare när vi läst om Joe & The Juice ur ett antal olika perspektiv. Bland annat har vi fått reda på det här:

Annons

En sak de inte sysslar med: kollektivavtal.

En sak de sysslar med: videos där de blandar juice med bar överkropp.

Gilla Cafe.se på Facebook

Och idag fick vi reda på ännu en sak om Joe & The Juice när en tidigare anställd berättade om att chefen mer eller mindre tvingat honom att ringa på en ringklocka när en ”snygg eller ful tjej går förbi”.

Här är 5 gånger Joe & The Juice framstått som ett orimligt företag:

1 . Juicetendervideon

Det var våren 2016 som den där videon från en personalfest kom ut. Du har väl sett den? I brist på bättre formulering citerar jag KITs Jonatan Loxdal:

”Halvnakna män som skakar juice, rider på varandra utklädda till påskharar, gör frukttrix och dansar som om de vore på en urspårad kokainfest.”

Det gör på riktigt ont i ögonen att se videon. Cafés Björn Werner menade att det är den ultimata guiden till hur man inte är kille. Och om att vara kille inte innebär att man ska stå med stålmannendräkt på en diskbänk och sprutas ned med juice, är jag beredd att håla med Björn.

joe-and-the-juice

2. Arbetsvillkor? Nja.

I oktober i år uppmärksammade Dagens Nyheter de anställdas villkor.

Förutom att man kan ha en åsikt om att 94 av 100 anställda är män samtidigt som att varumärkeschefen i en annons erbjudit kvinnor ”en oskyldig flirt med latten” och personalchefens uppmaning ”Lås in era döttrar den 6:e juni” inför en fest de skulle hålla, förutom åsikter man kan ha om det, så struntar man även i de anställdas villkor.

Åtminstone fram till den 17 november i år fanns inget kollektivavtal för de anställda. I stället för OB-tillägg erbjöd företaget gratis måltider. Kritiken kring anställningsvillkor har kommit från facken både i Sverige och i Danmark. HRF uppskattar att de anställda tjänar 5-10 procent under kollektivavtalets minimilön och har försökt att nå en lösning i över ett år.

joe-and-the-juice-bild

3. Ringer det någon klocka? Bara om du är snygg. Eller ful.

Senast Joe & The Juice dragit uppmärksamhet till sig var idag (9 december) när en tidigare anställd i Helsingborg berättat om att chefen uppmanade till att ringa i klockan när ”en snygg eller ful tjej gick förbi”.

Men man kan ju bara säga nej, tänker man ju då. Icke.

– Om man gjorde något fel så fick man lägga sig ner och göra armhävningar, till exempel, säger den tidigare anställda i intervjun med Helsingborgs Dagblad.

Stämmer detta då? Vad säger chefen om det här, undrar man ju.

Han förklarar att dels ringde de i klockan när maten var klar ”Men sedan har vi också använt den som en kul grej när en snygg tjej har gått förbi”. Han nekar dock till att de använt den för att ringa på ”fula” tjejer.

Jaha, ja men okej bara ”snygga” tjejer alltså, inga ”fula”. Då känns det ju skitkul. Modernt och fräscht, liksom.

4. Morgonrutinen

”This is not just a job, this is a culture of brotherhood.”

Den här filmen är alltså en rekryteringsvideo från i somras. Sammanfattning: Även om du kan vara lite trött på morgonen vill du väl inte ”missa tillfället att skina – och du vill väl inte svika dina kollegor”?

Det har de ju rätt i, det vill man inte, för då får man ju lägga sig ned och göra armhävningar.

5. Verkligheten överträffar inte dikten

Medan konceptet hos Joe & The Juice verkar vara juice med extra allt (möjligt) – på steroider – är SVT-serien Juicebaren något helt annat. Det handlar om en ganska lugn och stilla juicebar där det inte händer något extravagant (folk beställer knappt juice). Personerna i serien pratar om kärlek och relationer, jobbet, vad som pågår i livet helt enkelt. Lite som man gör när man sitter och umgås på ett café eller en juicebar.

Medan Juicebaren skapar ett beroende att vilja se mer skapar Joe & The Juice inget annat än avsmak.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar