Joel Ighe om sina solglasögon ”Jag har inte sett någon sol på hela sommaren”

”Jag kommer inte tjäna så mycket, men det här är så jävla roligt!” säger Joel Ighe, som precis lanserat sina egna solglasögon tillsammans med Chimi Eyewear.

Olle Arnell | Foto: Christian Fang och Fabian Wester.  |  Publicerad 2017-08-17 15:56  |  Lästid: 5 minuter

Smala bågar har kanske varit sommarens starkaste och hetaste trend vad gäller solglasögon. Café uppmärksammade detta redan i början av juli när den här typen av solglasögon kunde siktas på såväl Rihanna, Bella och Gigi Hadid, Yung Lean som på Balenciagas modevisning.

Rihanna i smala bågar på Cannes-festivalen i år.

Nu har det svenska märket Chimi Eyewear tagit fram ett par liknande modeller. Café träffar nattklubbsprofilen Joel Ighe dagarna efter att han lanserat sitt egna par solglasögon. Lanseringsfesten i Göteborg var en succé och hajpen kring släppet har uppmärksammats både under Way out west, på Stockholms gator, och i media.

– Jag tyckte det var väldigt roligt att Nöjesguiden kallade dom för ”Kejsarens nya solglasögon”, säger Joel Ighe till Café.

[newsletter]

Foto: Fabian Wester.

En av Way out wests allra bästa fester hölls mitt på dagen på Push under fredagen. Istället för att besöka festivalområdet var det många som valde bort spelningar med artister Sabina Ddumba, Jens Lekman, Mø och Jonathan Johansson för att istället gå på releasefesten av Chimi Eyewear senaste samarbete. Och i centrum stod Joel Ighe.

Joel Ighe växte upp i Göteborg och började sin krogbana i baren på Yaki-Da där han sedermera blev nattklubbschef. Efter fem år på västkusten ordnade kompisen Jakob Grandin ett jobb åt honom på Nobelberget i Stockholm.

– Mitt liv gick väldigt fort på den tiden och efter ett tag på Nobelberget gick jag in i väggen. Jag sjukskrev mig i ett halvår och trodde aldrig att jag skulle få mitt liv tillbaka, säger Joel Ighe.

Foto: Fabian Wester.

Joel kom dock tillbaka som nattklubbschef på Musikaliska, även det i Stockholm. Numera innehar han samma titel på Spy Bar och har dessutom delat nöjesansvar på Nosh & Chow. Och nu har han precis lanserat ett par egna solglasögon.

– För mig är det väldigt viktigt att de passar att ha på sig när du är på nattklubb, säger Joel.

Världens första nattklubbsglasögon?

– Haha, ja kanske. De är perfekta för nattklubb rent praktiskt! De sitter kvar bra samtidigt som de inte täcker ögonen alltför mycket. Jag har inte sett någon sol på hela sommaren.

Om du har följt Joel Ighe på Instagram, eller ens sett en enda bild på honom, är det i princip omöjligt att solglasögonen har undgått dig. De smala svarta bågarna, gärna lite utskjutna på näsan och inte sällan ackompanjerade av ett ”hang lose”-tecken, har blivit ett signum för en av Stockholms allra mest kända nattklubbsprofiler.

Saga Westlund från Dolores Haze, Fatima Jelassi från Nobody Club, och Joel Ighe i de tre modellerna av Yolo Ighe som finns att köpa nu. Foto: Christian Fang.

Vad är historien bakom originalsolglasögonen?

– Jag hittade ett par solglasögon med smala bågar i DJ-båset på Spy Bar när jag spelade en gång. Jag hade på mig dem den kvällen och fick väldigt bra respons. Att röra sig i nattlivet för mig handlar delvis om att spela en roll – när man går ut klär man upp sig och vill ha kul, men samtidigt vill jag kunna slappna av och inte vara så seriös för en stund. För mig blev solglasögonen en tydlig markör för det och folk började känna igen solglasögonen och därigenom mig.

Hur länge har de följt med dig?

– Jag hittade dem i mars-april någon gång men originalparet vet jag inte var de är nu. Senaste månaderna har jag haft två olika prototyper på mig som vi tagit fram under designprocessen.

Är din nyss lanserade modell, Yolo Ighe, identiska med originalet?

– Nej, de är mer inspirerade av originalet men modellen Yolo Ighe har vi tagit fram exakt så som jag vill att de ska se ut. Charlie Lindström, chefsdesigner på Chimi Eyewear har gjort ett superjobb där.

Charlie Lindström är medgrundare av Chimi Eyewear parallellt med sitt jobb som nöjesansvarig på Nosh & Chow tillsammans med Joel. Kollektionen, berättar de, syftar till att framhäva accessoarens absolut viktigaste funktion – att få dig att känna dig som någon helt annan.

Saga Westlund från Dolores Haze och Fatima Jelassi från Nobody Club. Foto: Christian Fang.

Jag missade tyvärr din fest men såg väldigt många andra ha dina solglasögon på sig.

– Ja, det är roligt! Många vänner gillar dem och några artister hade dem på sig när de uppträdde på festivalen. Sammy och Johnny Bennet hade dem på överrasknings-giget på RBMA-scenen, Silvana Imam hade dem när hon gästade Michel Dida på scen på Yaki-Da. Miriam Bryant hade dem också, plus några till som min vän Emma Amal.

Silvana Imam och Michel Dida. Foto: Rebecka Bjurmell.

Miriam Bryant. Foto: Rebecka Bjurmell.

Vilka tror du kommer att köpa solglasögonen?

– Jag tror att av alla som kommer att köpa glasögonen kommer det vara kanske 80% kvinnor, det är känslan av vad jag sett hittills. Men vi har redan sålt en del och det är såklart även män som köpt.

Kul!

– Ja, jag blir extremt smickrad när folk köper ett par solglasögon för 1 299 kronor från min egen kollektion.

Blir du rik nu?

– Nej, det är en jävligt bra produkt med hög kvalité, men som jag inte kommer göra speciellt mycket pengar på. Men det är så jävla roligt det här!

Foto: Christian Fang.

Café kontaktar chefsdesigner Charlie Lindström för att fråga mer om själva solglasögonen.

Vilka material är glasögonen gjorda av?

– Bågen är gjord i acetat och linsen är en så kallad CR39 lins med 100% UV (400) skydd. Både acetatet och linsen är från den italienska tillverkaren Mazzuchelli och gångjärnen från Italia comotec.

Skiljer sig de här glasögonen mot de övriga ni har på Chimi Eyewear?

– Kvalitetsmässigt är dom precis samma höga kvalité, designmässigt sticker dom ut
ordentligt från övriga kollektionen. Designen syftar till att framhäva accessoarens absolut viktigaste funktion – att få dig att känna dig som någon helt annan. Anledningen till att de är snäppet dyrare än våra andra modeller är för att de produceras i en limiterad upplaga av 200 exemplar.

Vad tror du om trenden med den här typen av smala bågar över lag?

– Trenden har rent ut sagt exploderat nu i vår. Dock mestadels med smala metallbågar och liknande acetatbågar men mer myggformade modeller. Jag och Joel tog detta till sin spets när vi ritade dom ännu smalare.

Upplagan av modellen Yolo Ighe är limiterad och släpps endast i 200 exemplar. Redan nu kan du köpa dem på deras hemsida och på Miksajo (Göteborg). Snart finns de även på Yme (Oslo) och Nathalie Schuterman (Stockholm).

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2017-10-16 13:34