Kazakstans nya slogan efter Borat-uppföljaren? ”Very nice!”

All PR är bra PR, verkar Kazakstans turistbyrå ha bestämt sig för.

Wilmer Gyllström  |  Publicerad 2020-10-27 16:25  |  Lästid: 2 minuter

Redan innan fredagens premiär av Borat 2 (eller Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan som den heter) har filmen väckt debatt och skapat rubriker. Inte minst intervjun med den sladdrige Trump-advokaten Rudy Giuliani har blivit omtalad på förhand.

När den första Borat-filmen kom för nästan femton år sen så blev huvudkaraktärens hemland Kazakstan inte överlyckliga efter att Sacha Baron Cohen framställt landet på ett missvisande sätt. Filmen skildrar det centralasiatiska landet som rasistiskt, misogynt och homofobiskt där människor bor i kartonghus och dricker saker man inte ska dricka (läs: hästurin).

Förståeligt nog blev många i landet rasande efter den första filmens premiär. Turismen i landet ökade dock markant. Turistbyrån i landet har nu därför tagit fram flertalet filmannonser som syftar till att motverka några av de stereotyper (eller, ja, lögner) som presenterats i filmerna – allt med överrubriken ”Very nice!”. En catchphrase som mången kille har delat med sig av sedan den första filmens premiär år 2006.

Reklamen visar hur turister dricker fermenterad hästmjölk, tar bild med människor klädda i traditionella folkdräkter, avnjuter den fantastiska naturen och förundras över den moderna arkitekturen i Almaty – landets största stad. Huvudstaden är Nur-Sultan för den som undrade.

Mannen som ligger bakom kampanjen är amerikanska Dennis Keen som kom till landet på utbytesresa under sina studier och sedan arbetade som reseguide i Almaty. Han presenterade idén tillsammans med sin vän Yermek Utemissov. En smula överraskande möttes hans förslag med entusiasm från landets styre.

– Det är en yngre generation den här gången. De har Twitter, de har Instagram, de har Reddit, de kan engelska, de känner till memes. De fattar. De lever i medievärlden. Kazakstan är globaliserat, säger Utemissov till New York Times.

– Det här är en komedi, och det Kazakstan som är i filmen har inget med det riktiga landet att göra. Jag valde Kazakstan för att det är en plats som nästan ingen i USA känner till, vilket tillät oss att skapa en vild, komisk, falsk värld. Det riktiga Kazakstan är ett vackert land med ett modernt och stolt samhälle – motsatsen till versionen i Borat, säger Sacha Baron Cohen själv.

Filmen Borat 2 finns att se på Amazon.com.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-10-27 17:16