Lägg ner silly season!

joel  |  Publicerad 2008-08-20 08:54  |  Lästid: 2 minuter


Tänk dig att den enda datorn på ditt lilla företag går sönder. Bara att köpa en ny? Nej, nej, du får ju bara köpa nya datorer i januari, juni, juli och augusti. Resten av året är det förbjudet! Går datorn sönder i oktober får du vänta till efter nyår och klara dig bäst du kan under tiden.

Sådan är verkligheten för klubbledare runt om i Europa. Inte bara i fotboll, men eftersom det är mest pengar i omlopp där så blir det också mest uppmärksammat.

Idén med att ha transferfönster är förstås att det inte ska gå att köpa och sälja fotbollsspelare hur som helst, för att skapa kontinuitet hos klubbar och spelare, men det uppstår ändå problem.

Transferfönstret är öppet i fyra månader om året, oftast fördelat på tre månader mellan säsongerna och en månad mitt under säsongen. Varje land får ha sina egna datum för detta. I Sverige är det öppet längre på vintern, i de större ligorna är fönstret däremot öppet längre på sommaren.

Frågan är om det är de stora eller små klubbarna som drabbas värst av en sån här begränsning? Varken lilla Ljungskile eller miljardföretag som Manchester United och Milan får ju köpa en ny spelare i september om de fyra bästa de hade i truppen inför säsongen råkar ut för skador samtidigt.

Något säger mig att storklubbarna kommer att klara sig rätt hyfsat ändå, men att det blir mycket tuffare för de mindre klubbarna. Dessutom är silly season en onödigt taktisk kamp mellan de olika klubbarna. Det gäller att köpa så sent som möjligt för att konkurrenterna inte ska hinna kapprusta.

Zlatan gick från Ajax till Juve den 31 augusti 2004, samma dag bytte Wayne Rooney Everton mot Manchester United. Det är inte lätt att ersätta en flyktad storspelare om man bara har ett par timmar på sig, precis. Även här drabbas de mindre klubbarna hårdare än de stora, och dåligt scoutade panik­värvningar blir alltför ofta lösningen.

De som däremot gillar silly season är förstås medierna. Ena dagen ska spelaren hit, andra dagen ska spelaren dit, fast det slutar med att han går någon annanstans, och det går alltid att sälja tidningar på ryktena under tiden. Ofta är det agenterna som planterar historierna för att skapa intresse kring sin klient och därmed få upp priset, vilket höjer deras eget arvode i slutänden.

När det införs begränsningar så ökar kreativiteten hos vissa klubbar för att kringgå begränsningen, så att säga. Att det är mycket ruffel och båg bakom kulisserna när fotbolls­affärer görs upp är lika säkert som amen i kyrkan. Många tror att det skulle
bli kaos på fotbollsmarknaden om klubbarna fick köpa spelare när de ville.

Det tror inte jag.

Det finns redan regler som säger att du inte får spela för mer än två klubbar
under en säsong, till exempel. Dessutom får du inte representera två olika klubbar i Champions League och många inhemska cuper under samma säsong. Alltså hade en öppen marknad inte inneburit att spelare hoppat runt bland olika klubbar varje vecka. Det roliga med silly season skulle inte försvinna. Det hade varat året runt i stället.

Jonas Dahlquist

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-12 23:11