Annons
Annons

Norsk kampanjfilm om barnfattigdom har över 100 miljoner visningar

Filmen som belyser barn i fattigdom och andra utsatta situationer är så träffande att den gått viral och setts av över 100 miljoner.

Joel Linde

Filmen gjordes för norska Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

En norsk kampanjfilm som skapats för att hitta fler fosterfamiljer har blivit viral.

Filmen visar ett klassrum när barnen plockar fram sina lunchlådor. De flesta barnen tar glatt fram sin mat men en pojke mitt i rummet ser bekymrad ut när han plockar upp lådan. Han öppnar den försiktigt och konstaterar att den är tom.

Annons

Den emotionella filmen publicerades i slutet av maj och har fått ordentlig spridning även utanför Norge. Till dags dato har filmen över 100 miljoner visningar via Facebook och Youtube, skriver Dagens Media.

Gilla Cafe.se på Facebook

Buzzfeed uppger att filmen har 121 miljoner visningar, och den siffran fortsätter att stiga.

I Sverige lever uppskattningsvis 230 000 barn i fattigdom, även om det inte alltid innebär att familjerna inte har råd med mat, skriver Rädda Barnen.

Bra att den här filmen fått sådan spridning, tycker vi!

Annons

Dela (78)
Tweeta



Laddar