Jon Olsson om miljonerna, bilarna och lyxkåkarna: ”Tänk dig Iron man-huset fast helt ekologiskt”

Bilarna och båtarna kostar miljoner. Husen blir bara större och större. Företagen går kanon. Och lajksen rullar in. Så hur är livet för Jon Olsson, skidstjärnan som blev vår mest lyxkantade sociala medier-stjärna? Svar: Svinjobbigt.

Henrik Huldschiner | Foto: Fredrik Skogkvist  |  Publicerad 2019-02-13 11:56  |  Lästid: 16 minuter

På söndagen lägger Jon Olsson ut en bild på Instagram där han surfar med sin nyblivna fru Janni Olsson Delér i vågorna på Bali (89 000 likes). På måndagen står han på vingen till en fighterjet i Paris för att marknadsföra det senaste produktsläppet för sitt nya klädmärke C’est normal (78 000 likes). På tisdagen är det hans väskmärke Douchebags som lanserar en ny limiterad kollektion, vilket han annonserar genom en bild där han hemkommen till Monaco packar ur väskorna från bakluckan på sin fyrhjulsdrivna monsterbil Mercedes-Benz G500 (89 000 likes).

Men det är inte så Jon Olssons senaste dagar har sett ut. När vi på onsdagen ringer på dörren till hans och Jannis nyinförskaffade lägenhet i Monte Carlo berättar han att de båda har legat mer eller mindre däckade i lägenheten i tre dagar.

– Vi blev båda sjuka på väg hem från Bali. Sedan vi kom hem för tre dagar sedan har jag bara varit ute ur lägenheten 20 minuter för att köpa mjölk, säger Jon Olsson, klädd i mjukisbyxor och en orange hoodie från sitt eget märke.

Till råga på allt spöregnar det ute. Lyxtillvaron i Monaco känns plötsligt inte alls så lyxig. Janni Olsson Delér, även hon mysklädd och stor profil på sociala medier, sitter i soffan med datorn i knät. Båda dras fortfarande med en rejäl förkylning och en efterhängsen jetlag. Men jobbar gör de ändå.

– Jag vaknade klockan fem i morse och tänkte att jag lika gärna kunde gå upp och arbeta undan lite email, men då satt Janni redan här i soffan med datorn. Vi säger till varandra att jobba mindre, men vi är båda helt hopplösa på att lyda det rådet, säger Jon Olsson.

Instagraminläggen som Jon Olsson lagt ut till sina närmare 1,1 miljoner följare är inte falska: bilderna togs bara ett par dagar innan han lade ut dem. Han gör en liknande nödlösning i sin enormt populära Youtubekanal, som har 1,3 miljoner prenumeranter och där nya avsnitt är utlovade tre dagar i veckan. I den vlogg som publiceras på torsdagen sitter han hemma i soffan och berättar att han legat nedbäddad och inte haft möjlighet att spela in nytt material. I stället bjuds tittarna på en rad flashbacks från de hysteriskt händelserika veckor som föregått infektionen (Båtbygge i Belgien! Lägenhetsflytt i Monaco! Klädplåtning i Marbella! Företagsmöten i Oslo! Influencerlunch i Stockholm! Husprojekt på Bali! Jetplansflygning i Paris!).

Youtubekanalen, som han startade 2016, är i dag Jon Olssons främsta sysselsättning och intäktskälla. Där får tittarna följa hans liv fyllt av extremsport, snabba motorer, exotiska resor och ständigt nya affärs- och husprojekt. Men för att dokumentera detta drömliv krävs en enorm arbetsinsats.

– Det är klart tuffare än mitt förra liv som elitidrottare. Jag har aldrig jobbat så mycket som jag gjort de sista två och ett halvt åren, då vi gjort över 600 vlogg-avsnitt.

De välproducerade avsnitten är mellan mellan 10 och 30 minuter långa och brukar få runt en halv miljon visningar på Youtube. De mest populära avsnitten har setts långt över en miljon gånger. Det kan jämföras med ett tv-program som Wahlgrens värld i Kanal 5, som har mellan 300 000 och 400 000 tittare som mest. Men medan Wahlgrens värld har en hel tv-produktion bakom sig, är Jon Olssons enda hjälp frun Janni och hans ständige följeslagare, den franske filmaren och klipparen Benjamin ”Benni” Ortega.

Ni är två stycken som gör tre avsnitt i veckan – hur är det möjligt?

– Det är galet stressigt nästan jämt. Det mest kritiska är ofta att hitta en wifi-uppkoppling för att lägga upp filmerna på Youtube i tid. Jag vet inte hur många gånger som jag sprungit med datorn under armen på en flygplats för att hitta ett fungerande nätverk.

Har ni fått erbjudanden om en egen tv-show à la Kardashians, Parneviks och Wahlgrens värld?

– Ja, flera gånger. Men jag ser inte riktigt poängen, när vi lika gärna kan göra det själva. Jag gillar enkelheten i att ha en egen Youtubekanal: det går snabbt, vi har full kontroll och ingen lägger sig i. Dessutom kan vi vara flexibla med att ta in de saker vi vill: lanserar vi ett klädmärke så ser vi till att vloggen handlar om det den veckan.

Jon Olsson i hoodie och kepa tittandes in i kameran.
En infektionstrött Jon Olsson tog emot Café. ”Jag vill nog hitta en mer normal livsstil och resa mindre. Ibland känns det som att vi hittat balansen, men så får jag någon ny obsession.”

Familjen Olsson Delér är i dag det närmaste vi har en svensk version av familjen Kardashian. Familjer som Wahlgren/Ingrosso, Parnevik och klanen Schulman må vara mer kända på hemmaplan, men sett till antal följare i sociala medier övertrumfas de av Olsson Delér.

Janni Olsson Delér började blogga om sitt liv 2013 efter att hon blivit ihop med Jon Olsson och för ett par år sedan gick hon om honom som den i familjen med flest följare på Instagram; Janni har i dag 1,3 miljoner följare mot Jons 1,1 miljoner. Dessutom har Jannis pappa, entreprenören Rickard Delér, 206 000 följare på Instagram, och Jannis syster Michaela Byggmark Delér, som är gift med Jons kompis, alpinstjärnan Jens Byggmark, har 54 000 följare.

”Det är klart tuffare än mitt förra liv som elitidrottare. På två och ett halvt år har vi gjort 800 avsnitt till vloggen.”

Att Jon och Janni lyckats bli så stora på sociala medier hänger ihop med att de vänder sig till en internationell publik. Av de 1,3 miljoner prenumeranterna på Jon Olssons Youtube-kanal är bara en bråkdel från Sverige.

– Runt 15 procent är svenskar. Jag har följare från hela världen, men Sverige, USA, Norge och Tyskland brukar toppa besöksstatistiken.

Att det svenska paret börjar prata engelska med varandra så fort kameran sätts på känns inte ett dugg konstigt, säger de själva.

– Vi har gjort det här så länge nu. Eftersom Benni nästan alltid är med så kommer det naturligt att prata engelska, annars skulle ju inte han förstå någonting, säger Jon Olsson.

Han talar klingande dalmål, vilket gör att den världsvane lyxglobetrottern som man lär känna på Youtube känns än mer avlägsen.

Jon och Janni delar sedan flera år sin tid mellan Monaco och Marbella, där deras boende uppgraderats rejält i takt med framgångarna. Den nya lägenheten i Monaco är en etagevåning på 98 kvadratmeter med två balkonger, utsikt över hamnen och en månadshyra på över 60 000 kronor. Innan dess bodde de i den lilla etta som Jon Olsson haft ända sedan han flyttade till det skattebefriade furstedömet för 14 år sedan.

– Det största problemet med den förra lägenheten var att den låg på första våningen och efter att vi började bli stora på sociala medier hade vi folk häckandes på andra sidan gatan så gott som varje dag under turistsäsongen. Det gick inte att gå ut på balkongen, för då var det alltid någon som ropade. Sedan är det ju rätt skönt att vi har flera rum nu också. När jag började med vloggen 2016 gjorde vi ett avsnitt om dagen under första året och då hade vi min dåvarande filmare Marcus sovande på soffan allt som oftast. Vår nuvarande filmare Benni bor i garaget hemma hos sina föräldrar i närliggande Cannes, så han behöver inte sova över här så ofta, och om han gör det så har han i alla fall i ett eget rum, säger Jon Olsson.

Hur funkar det för förhållandet att Benni följer er överallt?

– Det funkar inte!, skriker Janni Olsson Delér från soffan, men skrattar och tillägger:

– Benni är nästan som en i familjen. Vi försöker skilja på jobb och privat så mycket det går, men det går ju in i vartannat när vi båda lever på att dokumentera våra liv i sociala medier. Det underlättar att vi har samma jobb och hjälper varandra hela tiden, och ibland får man bara bita ihop.

I Monaco, en mikrostat på bara två kvadratkilometer, bor cirka 600 svenskar, bland dem många aktiva och före detta idrottsstjärnor och kändisar som Pernilla Wiberg och Victoria Silvstedt. Men det är inga som Jon och Janni hänger med.

– Jag brukar springa på Martin Dahlin ibland, vi handlar i samma mataffär. Men vi umgås egentligen inte alls med några andra när vi är här. Vi lämnar knappt lägenheten om vi inte ska ut och filma jobb. När man har så många som följer en i sociala medier så är det som att man nästan vill gömma sig när man inte jobbar, säger Jon Olsson.

Paret har varit ihop i sju år och i somras gifte de sig på stranden i Marbella inför stora delar av den svenska influencer-eliten. Det påkostade bröllopet dokumenterades givetvis för vloggen och sponsorn Redbull fick sin plats genom att en fallskärmshoppare landade på stranden för att leverera vigselringen.

I Marbella köpte paret en ny jättekåk på 800 kvadratmeter, belägen i ett gated community med utsikt över havet, för två år sedan. Inför bröllopet förra året gjorde Jon och Janni en omfattande lyxrenovering av huset både invändigt och utvändigt. Bland annat lät de fylla igen den gamla poolen och bygga en helt ny.

Jon Olsson med hand i luggen tittar leendes in i kameran.
Jon Olsson fotograferas för Cafés omslag.

FAKTAFIL
Namn: Jon Olsson.
Ålder: 36 år.
Familj: Gifte sig i somras med Janni Olsson Delér, 28 år och livsstilsbloggare.
Bor: Lägenhet i Monaco och hus i Marbella.
Bakgrund: Född i Mora och vann slalom-VM för juniorer 1999, innan han gick över till freestyle, där han i flera år var drivande i sportens utveckling. Har nio medaljer i X-games, extremsportens eget VM, varav ett guld i big air från 2008. Återupptog alpina karriären 2007 och gjorde sin första världscuptävling 2010, men målet att kvala in till alpin-OS i Sotji 2014 grusades av en skada. Driver sedan 2016 en Youtubekanal med 1,3 miljoner prenumeranter, där han publicerar nya avsnitt tre gånger i veckan.

Jon Olsson gåendes ner för en gata med solglasögon och kepa.
Ett misslyckat arbetsliv efter idrottskarriären? Glöm det. Jon Olsson har byggt sitt eget mediehus kring Youtube, där han också marknadsför sina kläd- och väskmärken.

Som om det inte var nog har Jon Olsson även köpt en tomt på 2 500 kvadratmeter på ett berg ovanför en paradisstrand på ön Lombok utanför Bali. Där ska han bygga ännu en drömkåk, som ska stå färdig 2020.

– Jag har precis satt ihop en 50-sidig brief med en massa inspirationsbilder till arkitektbyrån som ska rita huset. Tänk dig Iron man-huset fast helt ekologiskt.

Iron Man-huset.
Ett Starkt hus inspirerar Jon Olsson.

Det kan tyckas som om Jon Olsson kastar pengar kring sig i sina extrema bostadsprojekt, men själv ser han det tvärtom.

– Genom att investera så mycket i de här fastigheterna ser jag till att jag inte har råd att slösa pengar på en massa idiotiska saker. För det skulle jag garanterat göra annars. Jag är ingen som lägger pengar på hög direkt.

Tidigare gick en stor del av hans intjänade miljoner på bilar. Jon Olsson har ägt en rad fartvidunder genom åren, bland annat en Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV som han köpte för nära 4 miljoner kronor 2010, och han har varit med i flera omgångar av det mytomspunna stadsracet Gumball3000. Men i dag har han gjort sig av med nästan hela sin bilpark. Den enda bil han har kvar är sin älskade monster-Mercedes, som han i somras sågade av taket på så att den skulle gå in i det nya garaget.

– G500:an gör jobbet. Den är extrem och ser bra ut i bild, men man kan ändå åka fyra personer i den. Sportbilar tycker jag mest är opraktiska numera. Jag har kört alla de värsta bilarna i världen, jag går inte igång på det lika mycket längre.

Nu är det snabba båtar som gäller i stället.

– Jag har gått ”all in” på speedboats och håller på att bygga min egen nu. Den blir klar i vår och kommer ha en maxhastighet på 100 knop.

”Vi bråkar väldigt sällan faktiskt. Helt ärligt så har jag inte så mycket hemligheter för mig.”

Han visar upp skisserna i sin dator. Båten är gjord i kolfiber och målad i kamouflagemönster med C’est normal-logga. Jon Olsson uppger att byggkostnaden uppgår till mellan 10 och 15 miljoner kronor, vilket faktiskt låter modest med tanke på vad liknande muskelbåtar säljs för på marknaden.

– Jag tror man kan tjäna pengar på det här. Jag har hittat en lucka i marknaden, det är en racerbåt men med inslag av lyxyacht i designen. Den här båten tillverkar jag till mig själv, men om någon vill köpa den så tillverkar vi en till.

Det är väl ändå ganska stor risk att det inte blir någon bra affär alls?

– Jag har vägt in de ekonomiska riskerna. Om jag skulle sälja båten med förlust efter ett halvår så kommer jag ändå ha fått den positiva effekten att ha skapat en massa bra innehåll till vloggen, som jag ju tjänar pengar på, så det blir ändå en bra affär.

Han resonerar på samma sätt med sina extrema husprojekt. Det är finansiella investeringar – med bonusen att byggprojekten också utgör bra innehåll i hans eget dokusåpaliv.

Hur ofta gör du saker bara för att du vet att det kommer bli bra innehåll för vloggen?

– Hela tiden. Annars skulle jag nog inte ha sågat av taket på min bil, till exempel. Det regnar ju även här i Monaco som du märker, så det kanske inte var helt optimalt rent praktiskt, men det blev ett bra avsnitt till vloggen. Jag skulle nog inte heller ha hoppat från en hög klippa på Ibiza i somras, det var lite väl våghalsigt även för mig, men jag kände att jag inte kunde banga ur eftersom vi filmade det.

Vad skiljer Youtube-profilen Jon Olsson från privatpersonen Jon Olsson?

– Inget alls, förutom att den privata är mycket tråkigare. Han ligger helst här i soffan och kollar Netflix. Så på så sätt är det bra att vloggen sätter press på mig att hela tiden aktivera mig.

Vilken typ av privata saker håller du helt utanför vloggen? När ni bråkar till exempel?

– Vi bråkar väldigt sällan faktiskt. Helt ärligt så har har jag inte så mycket hemligheter för mig. Efter över 600 vloggavsnitt tror jag inte det finns någon sida jag inte visat. Jag hade till och med Benni gömd i huset i Marbella när jag skulle fria till Janni, så Benni kunde smygfilma det till vloggen.

Du kände inte att det var ett ögonblick som bara var för er två?

– Jag funderade givetvis på det. Men jag tänkte att det var kul för oss själva att ha det dokumenterat på film och kunna gå tillbaka till det efteråt, och kanske kunna visa upp det för barn och barnbarn i framtiden. Jag har skitdåligt minne själv, så jag får ofta gå tillbaka till vloggen för att påminnas om vad jag gjort. Det är som min dagbok.

Vad tycker du själv är den största baksidan med ditt självpåtagna real world-liv?

– Att aldrig vakna upp och känna att man är ledig. Jag har alltid saker jag måste göra och ser hela tiden till att få ännu mer saker på mitt bord. Det är lite märkligt när det enda jag upprepar för mig själv och Janni är att jag vill få det lugnare i mitt liv. Men när jag väl börjat brinna för någonting kan jag inte stoppa mig själv.

Han har gått in i väggen en gång, för över tio år sedan. Då kom han knappt ur bostaden på flera månader. Han var nära att hamna där igen 2016, när han gjorde en vlogg om dagen under ett helt år.

– Min svaga punkt är min sömn. Jag har ofta problem att somna och kan ibland ligga vaken halva natten om jag har för mycket som snurrar i mitt huvud. Det blir en negativ spiral där jag sover allt sämre och till slut tar det stopp.

För att minska stressen har Jon Olsson beslutat sig för att han under 2019 ska skippa det självpåtagna löftet att lägga upp tre vlogg-avsnitt i veckan.

– Är jag på Lombok och surfar och bygger hus är det inget problem att få ihop tre avsnitt. Men om det är som i dag: att det regnar ute och jag är småförkyld och har tusen email att gå igenom, så kommer jag hoppa över vloggen. Jag jobbar ständigt med att hitta en bättre balans i mitt liv.

Är det inte svårt att hela tiden hitta på nya grejer att göra till vloggen?

Jon suckar.

– Jo, ibland känns det som jag filmat allt man kan göra. Det är lite oroande när du kan resa vart du vill, och uppleva vad du vill, men ändå inte kommer på vad du vill göra.

Det måste också bli svårare och svårare för dig att få de där kickarna du jagat hela ditt liv?

– Ja, så är det, men jag söker kanske inte riktigt samma kickar längre. Jag har börjat förstå mina föräldrar som älskade att hajka uppför berg när vi var små. Då tyckte jag ju det var jättetråkigt, då var det bara det extrema jag sökte, men i dag är jag där själv. Att hajka uppför ett berg eller sitta på en bananbåt i Indonesien och se soluppgången, de kickarna tröttnar man aldrig på. Det är faktiskt skönt att bli äldre och inse sådant.

Hur var det när du växte upp?

– Det var motsatsen till allt det jag har i dag. Vi hade nästan ingenting. Jag åkte med begagnade skidor och vi lagade mat i stormkök och bodde i tält när vi var ute och tävlade. Ville jag åka på ett skidläger utomlands så fick jag plocka bär i skogen för att finansiera resan själv.

Jon Olsson iförd kepa och solbrillor på en balkong, blickandes ut i horisonten.
Målet: Balans i livet. Ett medel: Att vlogga mindre. Sen var det där med speedboat-satsningen, bolagen och byggprojekten utanför Bali...

Jon Olsson växte upp i Mora, med en familj bestående av pappa Anders, som var polis, mamma Monika, som var hemmafru, och lillebror Hans, som också var en extrem skidtalang och senare kom att bli en av Sveriges bästa störtloppsåkare. Brödernas hela uppväxt kretsade uteslutande om skidåkning.

”Jag skulle vara väldigt orolig om jag var influencer i dag och hade Instagram som enda plattform.”

Som 17-åring vann Jon Olsson slalom-VM för juniorer, men han gick sedan över till den nya trendsporten freestyle, där han snabbt blev en stjärna och etablerade sig i världstoppen. I flera år var han drivande i sportens utveckling och uppfann flera nya hopp, men det var ändå utanför backen som Jon Olsson var som mest nyskapande. Långt innan det fanns en yrkeskategori som kallades influencer, insåg Jon Olsson värdet i att väva in sina sponsorer i sitt liv, och dokumentera det med foton och videos på nätet.

– För mig var det en form av krishantering. Jag var ständigt orolig att sponsorerna skulle dumpa mig om det började gå dåligt, så jag ville få fler ben att stå på utifall de sportsliga resultaten inte gick min väg. Jag visade upp vad vi åkare gjorde före och efter tävlingarna och det fanns ett stort intresse kring det från freestyle-publiken. På så sätt hade jag alltid något att erbjuda sponsorerna.

Som 25-åring återupptog Jon Olsson den alpina karriären och 2010 gjorde han sin första världscuptävling i storslalom. I en uppmärksammad vadslagning med kompisen Jens Byggmark (som i dag alltså är gift med Jannis syster) bettade han om 50 000 kronor på att han skulle kvala in till den alpina OS-truppen i Sotji 2014. Men de planerna grusades definitivt av en korsbandsskada 2013, som också satte punkt för elitkarriären.

Men det hade väl inte blivit OS 2014 för dig ändå?

– Nej, jag hade inte kvalat in. Jag var i och för sig rankad trea i Sverige ett tag men skidförbundet accepterade aldrig mig. De gillade inte att jag körde mitt eget race.

Jon Olsson har sedan dess fasat ut sina engagemang i skidvärlden. I många år arrangerade han sin egen stjärnspäckade freestyle-tävling i Åre, Jon Olsson Invitational, men den hölls för sista gången 2016.

– Det känns inte som jag har så mycket mer att bevisa i skidsporten. Varenda vinter i hela mitt liv har jag tillbringat bland snö och kyla, nu föredrar jag faktiskt att få vara på Bali i januari och sola och surfa.

Så du gillar inte längre att åka skidor?

– Jodå, men det måste vara perfekta förhållanden, typ en meter puder. Jag åker nästan aldrig här i Europa, utan det blir i så fall i Japan eller heliski i Kanada. Och min gamla kropp pallar inte längre för att jag åker för mycket.

Tror du att alla dina Youtube-tittare känner till din bakgrund som en av världens främsta freestyle-åkare?

– Nej, det är jag inte så säker på. Vi märker överlag att tittarna inte är så jätteintresserade av att se mig sporta, vi kan ha maximalt 30 sekunder med klipp där jag surfar eller kör racerbil. Tittarna är mer intresserade av att se är vad som händer före och efter, och att få följa mig och Janni i vårt vardagsliv.

Jon Olsson vill gärna vara en förebild för sina många unga följare. När han plåtas av Café och filmar sina vloggar ser han alltid till att snuset inte är med i bild (liksom Coca-Cola Zero-burken, fast det är bara för att inte uppröra sin mångåriga storsponsor Redbull). Men inom ett område känner han sig – fullt förståeligt – som en riktigt usel förebild.

– Jag gjorde ett klimattest på nätet nyligen. Allt var jättebra utom flygningarna, det var riktigt illa. Vi försöker minimera flygningarna, faktum är att jag har dragit ned på resandet en hel del i år, men det går ju inte att vlogga från samma soffa hela året. Jag måste vara i rörelse för att det ska bli en vlogg. Har man en bil med stark motor så drar ju den en massa bensin, men det ser värre ut än vad det är, för jag åker sällan några längre sträckor med den.

Det är uppenbart att ämnet är känsligt för Jon Olsson.

– Jag brinner verkligen för att vi ska ta hand om vår planet och skulle gärna vara en klimatförespråkare, men om jag skulle börja snacka om de här frågorna i vloggen så finns det risk att det skulle slå tillbaka mot mig själv. Så jag håller en låg profil, men jag försöker hela tiden vara så klimatvänlig det går, till exempel i val av material när vi syr upp C’est normal-kläderna, säger Jon Olsson.

Vi pratar just då inte om den bränsleslukande speed boat som han samtidigt håller på och bygger.

Jon Olssopn leendes gåendes på en bro i ett lägenhetskomplex.
Jon Olsson och hans fru Janni Olsson Delérs nya lägenhet i Monaco är lyxiga. De var tvungna att byta – den förra lyan låg på första våningen och de fick aldrig vara i fred.
Jon Olsson och Janni Olsson Delérs nya lägenhet i Monaco.

I höstas fick Jon Olsson pris som ”årets entreprenör” på en stor influencer-gala i Monaco. Han har i närmare 20 år levt gott på att vara en levande reklampelare åt diverse företag. Men som veteran i sammanhanget höjer han ett varningens finger för att det räkmackeliv som många influencers i dag njuter av snart kan vara till ända.

– Jag skulle vara väldigt orolig om jag var influencer i dag och hade Instagram som min enda plattform. Det kommer inte hålla länge till. Jag hade länge Facebook som min huvudsakliga kanal. Men för ett par år sedan började Facebook kräva att man som större konto skulle betala för att nå ut och när jag inte gjorde det så ströps trafiken till min sida. Jag är övertygad om att samma sak kommer att hända med Instagram, som ju ägs av Facebook. Jag vet att vi med stora konton är en nagel i ögat på Instagram, de vill ju att företagen ska lägga sina reklampengar hos dem i stället, så jag tror att Instagram kommer att strypa alla större privata konton snart, säger Jon Olsson.

– Det har redan börjat hända, jag har tappat trafik, flikar Janni Olsson Delér in från soffan, och exemplifierar:

– Mest märker man det i sponsrade samarbeten. Klickar jag i ”betalt samarbete” när jag lägger ut en Instagrampost, så tappar jag i räckvidd direkt. Det blir kanske 30 000 likes i stället för 60 000 för ett vanligt inlägg, säger Janni Olsson Delér.

Jon Olsson känner sig ändå ganska lugn för egen del:

– Youtube känns mycket säkrare som plattform. Där delar man 50/50 på reklamintäkterna, så båda tjänar på att det går bra. Jag säger till Janni och alla andra influencers vi träffar att de måste sprida ut sig och börja blogga, vlogga och vara aktiva på flera plattformar, så att inte en ändrad logaritm på Instagram tar död på dem.”

Janni Olsson Delér på en modevisning i en päls.
Janni Olsson Delér spöar sin man på Instagram (1,3 miljoner följare) men är mindre på Youtube.

Precis som flera andra framsynta profiler med många hängivna följare på sociala medier – från Kim Kardashian och Rihanna till Isabella Löwengrip och Hannah & Amanda – har Jon Olsson skapat flera egna varumärken som han hårdsäljer i sina egna kanaler. De potentiella vinsterna är mycket större än att bara göra reklam åt andra företag.

I höstas lanserade Jon och Janni, tillsammans med svärfar Rickard Delér och en tysk partner, det egna modemärket C'est normal. När Jon, Janni och Rickard simultant hade en nedräkning på sina sociala medier-konton inför att varumärket skulle gå live i oktober gav det en enorm effekt: efter 24 timmar hade C’est normals nyskapade Instagramkonto över 100 000 följare och beställningarna haglade in.

– Man kan lugnt säga att vi underskattade hur stort intresset skulle vara. Vi hade bara drygt 5 000 produktexemplar från start och de flesta modeller var slut efter en timme. Nu jobbar vi för fullt med att få fram nya kläder. Vi ska själva åka till fabriken i Portugal och hjälpa till om två veckor. Det ska bli kul att jobba med händerna med något riktigt för en gångs skull, säger Jon Olsson.

Det finns också en annan poäng med resan: genom att åka till Portugal får han ett spännande äventyr att filma till vloggen – och samtidigt gör han reklam för den kommande kollektionen.

Namnet C’est normal är uppenbart ironiskt valt. Även om de kläder som hittills släppts är ganska ordinära basplagg, som hoodies och t-shirts, handlar Jon Olssons hela image om att vara extraordinär och avvika från normen.

– Jag har alltid gillar konstiga varumärkesnamn. Det är samma sak med väskmärket Douchebags (”skitstövel”). Vissa tycker det är ett knäppt namn, men jag har alltid sagt att mina varumärken inte ska vara för alla, vi gör produkter som står ut.

Douchebags, som han startade för sju år tillsammans med norska partners, är i dag en stor succé. Företaget säljer runt 100 000 väskor om året, har 25 anställda i Norge och beräknas omsätta runt 130 miljoner kronor innevarande år.

– Jag har alltid gillat att skapa saker själv. Som freestyleåkare byggde jag mina egna hopp och involverade mig i skidutrustningens design och funktion. Det intresset har nu blommat ut så att jag får utveckla mina egna produkter, vilket nog är det jag brinner mest för i livet. I dag kan jag inte gå förbi en väskaffär utan att börja klämma på väskorna och fundera på hur de kan förbättras. De ekonomiska delarna av att driva ett företag är jag däremot helt ointresserad av, så dem försöker jag hålla mig så långt borta från som möjligt.

Jon Olsson i sin bil i Monaco.
De finns de som gillar att customiza sina bilar. Och så finns de som sågar av taket på en Mercedes-Benz G500 för att det blir bra på film.

Jon Olsson gör fortfarande en rad reklamsamarbeten med företag, även om han säger att han dragit ned på det. Redbull har han haft som sponsor i över 20 år och 2016 tecknade han ett sponsoravtal med spelföretaget Leo Vegas som gav honom 4,5 miljoner kronor över tre år, enligt branschtidningen Resumé.

– Jag har blivit mycket bättre på att våga tacka nej till företagssamarbeten, hur ekonomiskt attraktiva de än är. Det tar alltid mer tid och kraft än man tror, och jag vill hellre lägga tid på mina egna märken och vloggen.

”Händer det så händer det, tänker vi nog. Det vore skitkul med en unge.”

Hur mycket han tjänar i dag säger han sig inte riktigt ha koll på. I en intervju med Dagens Industri 2010 sa Jon Olsson att hans mål var att dra in 10 miljoner om året, men att han inte riktigt var där ännu. Det uttalandet är ganska giltigt än i dag, uppger han.

– Skulle jag försöka maximera mina inkomster skulle jag säkert kunna komma upp i 10 miljoner, men det är inte mitt mål i dag. Jag plockar inte ut några pengar alls från mina bolag, utan återinvesterar allt i verksamheten. På så sätt bygger jag upp en företagsgrupp som ska säkra vår framtida ekonomi på längre sikt.

Du har hunnit bli 36 år. Är de galna dagarna över?

– Jo, jag vill nog hitta en mer normal livsstil och resa mindre. Ibland känns det som att vi hittat balansen, men så får jag någon ny obsession, som det här med båtbygget, och så är jag igång igen på alla cylindrar.

Hur är livet som gift?

– Ska jag vara ärlig så märker jag ingen som helst skillnad. Det är bara coolt att kunna kalla Janni ’my wife’.

Hur tänker ni kring barn?

– Det vill vi absolut ha, vi kan bara inte riktigt bestämma oss när. Händer det så händer det, tänker vi nog. Det vore skitkul med en unge.

Saknar du tiden som elitidrottare?

– Ja, men bara på ett sätt: livet var så mycket enklare då, när man hade ett så tydligt mål. Det handlade bara om att hoppa högst eller åka snabbast. Nu kan min framgång mätas på en massa olika sätt: antal följare, samarbeten, pengar. Men det handlar inte om att maximera något utan att hitta en bra balans så att jag mår bra när jag vaknar på morgonen.

Dagen efter skiner solen i Monte Carlo och Jon Olssons förkylning är nästan helt borta. Han kör ut med sin Mercedes och poserar vant för Cafés fotograf med den ikoniska staden i bakgrunden. När vi sagt adjö ger sig han, Janni och Benni ut på en utflykt där de klättrar upp för en av de höga klippor som omger Monaco.

Och vloggen får material till ännu ett avsnitt i Jon Olssons liv.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-02-13 15:59