Nu kan du köpa Reebook-stället som Michael Jordan hatade i Netflix-succén ”Last Dance”

Amerikanska OS-laget i basket 1992.

Michael Jordans varumärkeslojalitet var på samma världsunika nivå som hans basketspel – men nu släpper Reebok "Dream Teams" uppvärmningsställ från OS 1992.

Lukas Nordén  |  Publicerad 2020-05-11 16:17  |  Lästid: 2 minuter

Majoriteten av sporter har som bekant tagit en längre paus under den rådande coronapandemin, och ett stort hål har skapats i alla idrottsälskares hjärtan. Ett ljus i det totala sportmörkret som råder är Netflix-dokumentären The Last Dance, som skildrar Michael Jordans karriär i basketlaget Chicago Bulls med fokus på säsongen 1997-1998.

I ett avsnitt får man följa Michael när han och det amerikanska landslaget tar sig an Kroatien i OS-finalen i Barcelona 1992. Det amerikanska laget, som redan innan OS fick smeknamnet ”Dream Team” för sin historiska stjärnglans, bestod även av namn som Magic Johnson, Charles Barkley, Larry Bird och Bulls-kollegan Scottie Pippen.

Under prisceremonin (ja, USA vann) klär sig Jordan med den amerikanska flaggan över ena axeln för att skymma Reebok-loggan på det amerikanska uppvärmningsstället – vilket han i dokumentären erkänner var sitt sätt att visa lojalitet till klädmärket Nike, som var hans egna sponsor vid tillfället.

Reebook har nu valt att ge svar på tal genom att lansera det 28 år gamla uppvärmningsstället igen. På Instagram har kontot Reebok Classics publicerat ett gäng bilder där de hellre sett att basketstjärnan placerat flaggan. ”Vi hade önskat att flaggan hängde på den andra axeln” skriver man i bildtexten. I kontots korta biografi har de länkat direkt till ett köp av jackan på sin hemsida, med motiveringen: ”We get it, you want the Track Jacket”.

Det är dock inte första gången som Reebook-stället från OS 1992 släpps på nytt. Så sent som 2018 valde man att lansera en uppdaterad version av stället som användes av Jordan, Pippen och de andra dunderstjärnorna för 28 år sedan.

Spännande nog har det visat sig att det inte var Nike som hade instruerat sin guldkalv att trassla med flaggan (och Reeboks marknadsavdelnings känslor). I en intervju med Chicago Tribune 31 juli 1992, sa Nikes marknadsföringschef Steve Miller att Jordan ”är en väldigt intressant individ, med väldigt starka värderingar. Dessa individer är enbart det, individer. Människor tror att vi har en enorm kontroll över deras liv. Vi har affärsrelationer med dem, men vi kan inte bestämma vad över vad de ska göra.”

Uppvärmningsstället går att beställa hem på Reebooks hemsida för drygt 785 kronor.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-05-11 16:18