Ny studie: Barn får sitt vokabulär från pappan

Enligt färsk forskning står mammor och pappor för olika delar av inlärningen när barn lär sig prata. Och resultatet ger pappor anledning till att tänka till en extra gång över sitt eget språk.

Mikaela Alex | Foto: Pexels  |  Publicerad 2018-09-06 14:20  |  Lästid: 2 minuter

Det kallas modersmål, och länge har den allmänna bilden varit att barn lär sig språket främst av sin mamma. Men enligt en ny studie gjord av forskare i Hongkong kan vi behöva ompröva den bilden.

Flertalet studier har tidigare föreslagit att det finns skillnader mellan könen när det kommer till att lära sig språk – men vad gäller när det kommer till att lära ut?

Forskarna bakom den nya studien, som publicerats i National Science Review, menar nu att båda föräldrar spelar en viktig roll för barnets inlärande – men på olika sätt.

Borde modersmål kompletteras med ordet fadersmål?

Borde modersmål kompletteras med ordet fadersmål?

Redan 1997 gjordes en studie vid universitetet i Genève som la fram teorin om ”fadersmål”, där man undersökte sambandet mellan språkvariationer och genetik från både mamman och pappan. De forskarna etablerade att språkliga variationer hände ihop med Y-kromosomen och ärvdes därför alltid från fadern – och inte hade något samband med det mitokondriska DNA:t som ärvs av mamman.

Däremot har mamman desto mer att bidra med när det kommer till hur barnet lär sig språket. I regel spenderar ju bebisen mer tid med mamman än med pappan sin första tid i livet, och börjar lära sig språket innan den ens är född. Vid det läget kan bebisen redan skilja mellan sitt ”modersmål” och ett främmande språk och kan redan känna igen upp till 800 ord.

Pappor har en stor del i barnets vokabulär, så tänk på språket!

Pappor har en stor del i barnets vokabulär, så tänk på språket!

Enligt forskarna förmedlar mamman inte bara språket – det är också från henne barnet lär sig traditioner, beteenden, ansvar och allt annat som samlas under begreppet kultur.

För att reda ut frågan undersökte forskarna 34 indo-europeiska populationer, med fokus på kopplingar mellan vokabulär och Y-kromosomen, samt ljud/fonetik och moderns mitokondriska gener. Man karaktäriserade också språken baserat på vokabulära och fonetiska system separat.

Och enligt resultaten lär vi oss merparten av vårt uttal och fonetik från våra mammor – men får det mesta av vårt vokabulär från våra pappor.

Om man tar svordomar som exempel är det alltså till stor del vi pappor som lär barnen att svära medan mamman lär barnet uttalet, vilket kan spela mindre roll när väl barnet går runt och slänger svordomar omkring sig.

Så tänk på språket, pappor!

Källa: Business insiderNational Science Review

Artikeln publicerades först på MåBra.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-09-07 15:04