Skip to content

Nya svenska klädmärket 12-Grand gör plus size-tröjor på prenumeration

T-shirt från klädmärket 12 Grand
Markus Aamisepp

Har det nya plus size-märket allt som Dressmann XL inte har?

Det kryllar knappast av klädmärken som gör större så kallade plus size-storlekar. Det vill det nya svenska klädmärket 12-Grand ändra på. 12-Grand erbjuder tolv olika XL-storlekar och fungerar som en prenumerationstjänst, där du får en ny t-shirt i brevlådan varje månad.

Grundaren, Peter Lundgren, har tidigare erfarenhet i branschen i form av hans andra företag T-post, som likt det nya 12-Grand, skickar ut en tröja i månaden – fast med mer marknadsmässigt traditionella storlekar.

Lundgrens tidigare klädmärke, med usp:en att trycka tidningsartiklar på tröjor, har inte bara uppmärksammats bland andra modetidningen Esquire – samt rapparen Jay Z, som är en lojal prenumerant sedan sju år tillbaka.

Nu tar Peter Lundgren nästa steg och startar ytterligare ett klädmärke. Denna gång för människor med större storlekar som är trötta på Dressmann XL:s monotona stil.

Det Umeå-baserade märket har med sina två veckor på nacken redan korat svenska rapparen Biggie Juke till ambassadör och hunnit skapa en stil som påminner om pampiga street-märken som Carhartt och Stussy.

Vi blev nyfikna på 12-Grand och hörde av oss till Peter Lundgren.

12-Grandtröjorna beskrivs på er hemsida att ha Carthartts enkelhet, Comme des Garçons lyxiga detaljer och en Supreme-attityd – känns vräkigt?!

– Haha, ja! Det känns så jävla kul att göra något som är premium. Eftersom vi har en egen fabrik kan vi producera fina grejer. Det är inte stora vräkiga tryck, utan mer fina brodyrer och mer delikata grejer som känns lyxiga.

Vad kostar en t-shirt?

– För 300 spänn får du en t-shirt i brevlådan varje månad. Är du inte prenumerant så kan du inte få tag på våra kläder. Vi vill att det ska kännas exklusivt att vara prenumerant på 12-Grand.

Varför startade du företaget?

– Jag brukar själv ha 2XL – och är man där uppe på skalan finns det inte många ställen man kan handla på. Utbudet är inte jättefett heller, det är liksom Dressman XL som gäller om man vill ha kläder över 2XL. Det kändes jävligt spännande att tackla något där det fanns en vakans.

Ni har varit live i bara två veckor – berätta om responsen ni fått hittills.

– De som finns i plus size-communityt känner ”yes, äntligen något för mig” och är jävligt peppade. Då tillgången på plus size-kläder är väldigt begränsad så omfamnar gruppen verkligen nya spelare, har jag märkt. Det verkar vara en självklarhet att stödja de nya plus size-märken som dyker upp för att försäkra sig om att de blir kvar.

Vad är det sjukaste du varit med om i branschen?

– Jag fick ett mail för ett par år sedan där det i ämnesraden stod “Jay-Z wants to wear your t-shirt”. Jag tog så klart för givet att det var någon av mina kompisar som sjukat sig då det också råkade vara min födelsedag just den dagen. Jag öppnade inte ens mailet och funderade inte mer på det. Efter två veckor så fick jag ett nytt mail där nu ämnet löd med stora bokstäver: “JAY-Z IS AWAITING YOUR REPLY.” Då hade han tydligen sett en av mina T-post-tröjor som han gillade och gärna ville ha. En mycket surrealistisk upplevelse.

Mäktigt! Fick han sig en t-shirt till slut?

Jajamen. Han har varit T-post prenumerant i nästan sju år nu.

Vad är viktigaste med en t-shirt? 

– För mig är det jätteviktigt att de är bra i tyget, att den håller i kvalitet och form. Passformen är jäkligt, jäkligt viktig. 

Är du sugen på att veta mer och prenumerera på 12-grands t-shirts kan du göra det via deras hemsida.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.