Hoppa till innehåll
Omar Rudberg fotograferad för tidningen Café.

Omar Rudberg är Sveriges bäst klädda man 2023: ”Kläderna är min rustning”

Ingen svensk man personifierar modebilden 2023 bättre än skådespelaren och artisten Omar Rudberg. Han pushar ständigt gränserna mellan manligt och kvinnligt i ett lustfyllt inspirerande sätt att klär sig. Hans garderob bygger på kontraster mellan hårda och mjuka material, avklätt och uppklätt. Minimalistiskt och extravaganta. En 24-årig stilikon och förebild för miljonpublik.

Rasmus Blom, redaktionschef på Café Magazine

Det finns ett före och ett efter första gången man flyger business class till New York. Känslan infinner sig redan när man glider förbi köerna i säkerhetskontrollen eller läppjar på det första glaset i loungen. Men det är först när man slår sig ner i sin tron längst fram i planet som man förstår vidden av vad som komma ska: Åtta timmar över Atlanten med trerätterssupéer, vinlistor, högklassig service, flygplansläge på telefonen och oceaner av tid för att ta igen alla de där filmerna och serierna man missat. Gin & Tonic, salta mandlar och Top Gun – Maverick – ja, tack. Ett lyxhotell i 900 km/h. Jag glömmer aldrig min första gång när jag nedbäddad blev serverad champagne ihop med servitörens specialitet: jordgubbar med svartpeppar – en ”gamechanger” som kyparen lärt sig under sina år på Operakällaren. När Omar Rudberg förlorade sin business class-oskuld i december 2022 var upplevelsen uppskruvad till elva. Andra säsongen av den monumentala Netflix-succén Young Royals hade just gått i mål, och tillsammans med sin motspelare Edvin Ryding var han på väg till världens mest kända talkshowsoffa – The Tonight Show med Jimmy Fallon. Han svävade bokstavligt talat på moln.

”Vi levde loppan på det där flyget. Det var trerätters, det var dricka, det var juicer, det var efterrätter, det var ansiktsmasker”, säger Omar exalterat. ”Det var det sjukaste jag varit med om!”

Omar och Edvin fick eskorteras in av vakter genom ett tumult av smattrande fotoblixtar och skrikande fans när de anlände till ”30 Rock”, tv-bolaget NBC:s legendariska skyskrapa på 30 Rockefeller Plaza mitt på Manhattan. Ögonblicket finns fångat på Youtube och sociala medier.

”Det var som sådana där videos man har sett på Hollywood­kändisar. Bildörren med tonade rutor öppnades och i samma sekund började alla skrika våra namn. Fans och paparazzi stod där och väntade med sina telefoner och kameror. Det bara blixtrade! Det var nästan sjukare när vi såg videon på det efteråt. Vi bara ­tittade på varandra: Kan du förstå att det där är vi? Händer det här?”

Programledaren Jimmy Fallon mötte duon i logen och önskade dem lycka till.

”Det var skönt att komma upp i logen efter allt det där kaoset, även om det var hetsig och stressig stämning bakom kulisserna i studion. Men alla var snälla. Jimmy kom in till vår loge och var skittrevlig – precis som han är på tv. Han hängde där i fem minuter och hajpade upp oss innan han gick ut och startade showen. En halvtimme senare var det vår tur att gå ut.”


”Jag fick en blackout efter intervjun med Jimmy Fallon.”

Sekunderna innan Omar och Edvin gjorde amerikansk talkshowdebut var fyllda av adrenalin och blodsmak. Men den värsta nervositeten försvann i samma stund de hörde Jimmy Fallon på klassiskt talkshowmaner utbrista ”Ladies and gentlemen, please welcome …” och de fick kliva ut på det blanka studiogolvet framför livepublik och miljontals tv-tittare.

”Jag och Edvin sa till varandra: Nu händer det! Nu jävlar! Jag var så fruktansvärt nervös. Det kändes som om vi skulle ge oss ut i krig. Vi hörde hur han introducerade oss och gardinerna öppnades, och från att vi stod där och hyperventilerade och höll på att dö bara lyfte vi blickarna, upp med leendena, gick ut och vinkade åt publiken och kramade om Jimmy. Det var som om vi transformerades. Mycket beror nog på att vi var två. Det var en enorm trygghet att ha Edvin där. Intervjun pågick i typ sex minuter, men det kändes som två. Allt gick så snabbt.”

I korridoren på väg från tv-studion träffade Omar en av kvällens andra gäster – Janet Jackson.

”Hon kom gående med ett entourage på typ tio personer. Jag var tvungen att säga: ’I just want to say that you’re amazing. You’re so cool.’ Hon svarade: ’Thank you so much.’ Dels älskar jag Janet Jackson och dels kändes det som att träffa Michael Jackson. Det kändes så stort. Sedan gick vi in i vår loge och fick någon sorts blackout. Vi var helt slut. Programmet skulle sändas några timmar senare på kvällen så vi åkte tillbaka till hotellet och åt middag. Sedan gick jag och Edvin till mitt hotellrum och satt på sängen och åt snacks och tittade på programmet. Det var helt overkligt.”

Kostym, Louis Vuitton. Smycken, Iameleni

När vi ses i Omars musik­studio i Vasastan i Stockholm har 24-åringen hela 2,1 miljoner följare på Instagram och snart lika många på Tiktok. Följarna är intensivt engagerade och tillhör en ung köpstark målgrupp vilket har bildat en lång kö av stora bolag som vill göra kommersiella samarbeten.

”Det är fantastiskt att det är så. Ändå försöker jag att inte gå in för mycket och se vad folk skriver. Det är ganska många dm:s.”

Omar fiskar upp telefonen och visar inkorgen på Instagram. Bara under intervjun hittills har hundratals människor från hela världen skickat meddelanden och de fortsätter att hagla in i realtid.

”Första dagarna efter att Young Royals haft premiär satt jag och Edvin och bara stirrade i våra telefoner hela tiden. Vi bara såg på varandra och undrade: Vad fan är det som sker? Vad händer? Det bara flög in folk från höger och vänster. Instagram, Twitter, Facebook, Tiktok – mina låtar på Spotify började spelas sjukt mycket helt plötsligt. Så nu försöker jag att inte gå in så mycket. Det blir för mycket annars.”

Vi på Café har utsett dig till Sveriges bäst klädda man 2023. Hur ser du på det?

”Det är en stor ära. Jag har sett de här listorna och tidigare vinnarna och tänkt att jag också vill vara med. Så det känns ändå sjukt kul att äntligen få den här credden. För ju äldre jag har blivit, desto mer har kläder betytt för mig. Det är ett sätt att uttrycka mig och kunna känna att jag är jag mitt bästa jag. För mig är kläderna även en försvarsmekanism. Min rustning som får mig att känna mig självsäker.”


”Young Royals har förändrat mitt liv. Jag viss­te att det skulle bli stort, men inte så här stort.”

Parallellt med musikkarri­ären och influencerskapet pågår inspelningarna av tredje och sista säsongen av Young Royals för fullt. Ungdoms­serien utspelar sig på den fiktiva internatskolan Hillerska dit den unge prins Wilhelm, spelad av Edvin Ryding, skickas efter att ett klipp från ett fylleslagsmål läckt ut på nätet. På Hillerska träffar prinsen den sämre bemedlade Simon, spelad av Omar, vilket blir startskottet för nästa överklasskandal; en förbjuden gayromans som utvecklar sig till ett himlastormande kärleksdrama om sexualitet och klasstillhörighet.

”Det är intensiva dagar”, säger Omar och lutar sig tillbaka mot mixerbordet.

Hur känns det att avsluta Young Royals-kapitlet?

”Det känns lite ledsamt, helt klart. Netflix ville ha tre säsonger. Även manusförfattarna och producenterna kände att tre säsonger var perfekt för den här berättelsen. Ingen vill mjölka ur storyn och riskera att den blir sämre och sämre. Personligen hade jag lätt kunnat göra fem säsonger. Men frågan är hur vi skulle fortsätta. Skulle vi fortsätta gå i skolan? Hur länge skulle Wilhelm och Simon hålla på? Allt går att lösa, men det känns ändå mäktigt att våga avsluta den. Det är emotionellt, men också spännande. Nu när det är sista säsongen och sommaren är på ingång ska vi bara njuta som fan.”

Vad kan fansen förvänta sig av sista säsongen?

”Mycket kärlek, mycket tårar, mycket skratt. Mycket av alla känslor. Sista säsongen är både väldigt vacker och väldigt jobbig. Det kommer definitivt att hända grejer och vissa kan nog få en och annan ångestattack. Hela ensemblen gjorde en table read och läste sista avsnittet mot varandra häromdagen och det blev väldigt känslo­samt. Säsongen kommer att bjuda på många stora överraskningar.”

Din karaktär Simon kommer inte att dö?

”Nej, nej. Inget sådant. Inga mord.”

Två uttryck jag stött på när jag läst på om Young Royals: ”intimitets­koordinator” och ”cocksock”.

”En intimitetskoordinator är en person som hjälper oss att koreografera intima scener. Man kan jämföra det med en stunt­­koordinator som visar hur du ska ta stegen och landa om du ska falla bakåt. I första säsongen var det verkligen koreograferat i detalj exakt hur våra händer skulle röra sig på den andres kropp. I den här säsongen är vi mer bekväma och rör oss mer fritt så länge vi vet i vilket område vi ska hålla oss. Om jag vet att det är Edvins nacke är det inte så noga längre exakt hur jag rör honom där. En cocksock är en strumpa där man har sitt könsorgan och knyter ihop som ett skosnöre för att slippa visa upp sig inför alla på inspelningen.”

Kofta, Givenchy/NK. Byxor, Ambush/NK. Skor, Off-white/NK. Halsband, Iamelen


”Sådana här serier fanns inte när jag växte upp. HBTQ var tabu.”

Det var Filip och Fredriks produktionsbolag Nexiko som fick in den internationella fullträffen när de lanserade serien under sommaren 2021 – och det trots att dialogen är på svenska. Precis som sydkoreanska Squid Game, danska Borgen eller serieversionen av Snabba Cash nådde Young Royals en global storpublik med hjälp
av Netflix nya demokratiserade tv-tittande. Ett navelskådande Hollywood har fått se sig omkört av streamingjätten som gör lokala nedslag och producerar film och serier från jordens alla hörn i stället för att bara fokusera på USA. Som när amerikanska rapstjärnan Cardi B postade på Snapchat att hon låg och kollade på svenska Clark, eller brittiske komikern Ricky Gervais som efter första säsongen av Snabba Cash twittrade ut: ”Just finished Snabba cash on Netflix. Fucking brilliant. The Wire meets Gomorrah and 4 Blocks. Check it out. The three movies are good too.” Lokalt kvalitetsinnehåll har fått amerikaner och britter att vidga sina streamingvyer med hjälp av undertexternas ädla konst så som vi svenskar gjort i hundra år.

Young Royals har förändrat mitt liv. Det har öppnat så många dörrar och gett mig så många chanser i den här extremt tuffa branschen. Jag visste att Young Royals skulle bli stort. Det kände jag i hela min kropp när min kompis berättade om det – att Netflix planerade en ungdomsserie om en svensk prins på en internatskola. Jag tänkte direkt: Det är inget snack om saken, det här kommer att bli jättestort! Men att det skulle bli så här stort trodde jag aldrig. Jag var i LA för några veckor sedan och blev stannad på gatan av både män och kvinnor, unga som äldre. Jag la ut en story på Instagram där man skymtade en byggnad i bakgrunden, en kvinna listade ut var det var och åkte dit för att träffa mig. I Los Angeles!”

Serien har vänt uppochned på Omars värld och hjälpt honom att bygga upp sin självkänsla.

”Serien har gjort mig mycket mer bekväm med mig själv. Jag är inte lika osäker och känner mig mer trygg när jag träffar andra människor. Jag har märkt att skådisar har sjukt starka personligheter – de har en skruv lös – och det har jag försökt lära mig av. Jag vågar vara mer skämtsam och knäpp. Min clownsida har kommit fram mer.”

Hur ser du på att vara något av en sexsymbol?

”En sexsymbol? När jag hör det ordet tänker jag på Elvis Presley eller Marilyn Monroe. Men jag vet att folk ser mig och Edvin som några sorts queersymboler, eftersom våra karaktärer är i en gayrelation. Det är en ära, men också läskigt för jag är inte 100 procent påläst om allt inom HBTQ. Jag vill inte vara den som bär flaggan för hela den communityn – det känns som om jag är fel person att göra det. Det är ett tungt ansvar, men jag står såklart upp för alla HBTQ-rättigheter och hoppas att serien har lett till en positiv förändring. Hade en sådan här serie funnits när jag var liten hade jag också blivit helt kär i alla skådisar. Men det fanns inte när jag växte upp. HBTQ var tabu.”

Väst, Acne Studios. Byxor, Acne Studios. Klocka, Cartier. Armband, Cartier

Så vem är han då – denna mångfacetterade och färgstarka personlighet som kan titulera sig som skådespelare, pojkbandssångare, soloartist, latino, hjärtekrossare, Gen Z-symbol, HBTQI-ikon, influencer och Sveriges bäst klädda man?

Omar Rudberg föddes 1998 i hamnstaden Puerto la Cruz i norra Venezu­ela. Hans mamma Wilnur var mäklare (i dag hälsocoach och zumba­instruktör) och hans pappa försvann med alla familjens saker när Omar bara var ett år gammal.

”Jag har jättemycket minnen från den tiden. Allt från färgerna till dofterna. Jag kommer ihåg mitt och mammas blåa lilla hus som vi bodde i. Vi hade en pool. Jag minns hennes bil. Jag ­kommer ihåg min barnvakt som bodde med oss. Venezuela är ett av ­världens vackraste länder med ­regnskog, snötäckta berg, karibiska stränder, öknar och oändligt med olja och diamanter. Det är ett fantastiskt land. Hade bra människor styrt Venezuela hade det förmodligen varit ett av världens rikaste länder.”

Omar växte upp i ett matriarkat – fullt av energi, sång, dans, mat och kläder. Hur det har präglat honom överlämnar han åt andra att analysera.

”Jag var världens gladaste lilla unge. Min mamma, mormor, gammelmormor och mina mostrar tog alltid hand om mig. Det var kvinnor överallt. Alla var snygga och hade rött läppstift. Mormor hade alltid fina kläder, höga klackar och perfekta naglar. Min mamma också – hon var en riktig fashionista. Både mamma och mormor hade drömmar om att bli artist och skådis. Alla har haft det inom sig.”

Hur påverkades du av att din pappa lämnade er?

”Jag var bara ett år när det hände så jag har inget minne av det. Men det som har påverkat mig är att han tog alla våra saker, vilket gör att alla familjens foton och videofilmer från den tiden är borta. Vi kan aldrig öppna lådor och titta på gamla saker, bebiskläder och fotoalbum, för allt det är borta.”

Har du aldrig sett honom sedan dess?

”Jo, mamma frågade om jag ville lära känna honom efter att vi lämnat Venezuela. Jag var i tioårsåldern och tänkte ’Varför inte?’ så vi åkte och hälsade på honom. Men efter det såg jag honom aldrig mer. För mig var han en främling. Jag har ingen anknytning till vare sig honom eller hans sida av släkten. Han gick bort i covid under pandemin.”

Omar var sex år när hans mamma träffade svenske Thomas och de bestämde sig för att byta Venezuela – som än i dag befinner sig i ekonomisk kris och klassas som ett av världens farligaste länder – mot Sverige. Den nya familjen landade mitt i det svenska vemodet – de värmländska skogarna – vilket var aningen för deprimerande för en latina som Omars mamma.

”För mamma var det en jättestor krock att komma till Sverige. Hon var 33 år och kom från solen och värmen. Hon var van vid att gå lättklädd och äta färska skaldjur på stranden. Det var en helt annan kultur. I Sverige var det kyligare – ingen sång och dans. Människorna var tysta. Somrarna var kalla, och vintrarna ska vi inte ens prata om. Men jag älskade det, för mig som barn var omställningen inte konstig. Det var bara: Jaha, nu är vi här, kul!”


”Jag undvek solen och dränkte mig i skolskyddskräm för att få ljusare hy.”

Steget från Venezuela till Värmland blev för stort. De enades om en kompromiss och flyttade i stället till Göteborg.

”Mamma trivdes verkligen inte i Karlstad. Det gick bara inte och till slut sa hon: ’Förlåt, men jag kan inte bo här.’ De valde mellan Stockholm och Göteborg och landade i det senare för att det låg mer söderut och kändes närmare hemma.  Vi hamnade i stadsdelen Kviberg där jag stortrivdes. Kidsen och lärarna kom från olika länder och jag träffade flera från Latinamerika som kunde prata spanska. Vi bodde granne med två barn som blev mina bästa vänner. De pratade inte spans­ka, men vi lyckades kommunicera ändå – på något sätt förstod jag dem och de mig. Det var ett nice liv, men sedan flyttade vi där­ifrån.”

Nästa flytt gick till Kungsbacka utanför Göteborg, där man måste byta till mörkare penslar för att porträttera Omars följande år. Även om vi befinner oss en bra bit in på 2000-talet vid det här laget hörde inte en latinamerikansk pojke med stort lockigt hår som älskade att dansa och sjunga till vanligheterna i det lilla samhället Åsa. För det straffades Omar med mobbning och den värsta sortens glåpord på daglig basis.

”I Åsa var alla svenskar. Det blev en kulturkrock och en språkkrock. Det krockade överallt, ärligt talat. Där började jag få det jävligt jobbigt. Särskilt eftersom jag började sjunga och dansa och pratade dålig svenska, medan alla andra grabbar spelade fotboll. Jag kunde inte prata med dem. Jag pratade så dålig svenska att jag fick gå om ett år, och det skapade ännu större klyftor. Dessutom var jag mörkare än de andra barnen, vilket de mobbade mig för. Det blev bara grövre och grövre kommentarer och till slut undvek jag solen och dränkte mig själv i solskyddskräm för att få ljusare hy. Mitt hår var lockigt, så det försökte jag platta till med vax för att likna de andra killarna i klassen.”

Kavaj, Givenchy, NK. Kostymbyxor, Valentino, NK. Scarf, Cartier. Örhänge, Iameleni

Men det krävdes mer än så för att knäcka Omar Rudberg. Tolv år gammal hängde han på sig glitterkavajen och dansade in i TV4:s Talang och charmade juryn med sin bästa Ricky Martin-­imitation. Klippet fick vingar och hamnade ett par år senare framför ögonen på skivbolaget Artist House Stockholm som trålade Sverige efter kandidater till ett nytt pojkband. Omar gick i sjunde klass när han tog jobbet och blev en av bokstäverna i gruppen The Fooo tillsammans med Felix Sandman, Oscar Molander och Oscar Enestad. Första spelningen: som förband åt världens största popstjärna Justin Bieber inför ­48 000 åskådare.

”Det var bara några veckor efter att vi bildats. Det var helt sjukt och alla var superstora fans av Justin Bieber. Vi repade stenhårt och en gång gick jag ut från repsalen och började gråta. Jag hade panik och var rädd för att inte lära mig danserna och låtarna i tid. Men jag klarade det. Det var helt sjukt att gå upp på den där stora feta scenen. Det var så otroligt stort där inne i Globen och alla i publiken skrek allt vad de kunde. Ljudnivån var helt galen. Jag var 14 år. Det var en jättestor kontrast att gå tillbaka till skolan måndagen därpå och stå i kön i matsalen när alla stirrade. Jag försökte bara gömma mig så gott det gick.”

Efter de tre utsålda kvällarna med Justin Bieber på Globen fortsatte resan i ett lika rasande tempo. Gymnasium fanns det inte tid med. Bandet bytte namn till The Fooo Conspiracy och sedermera FO&O när ena o:et, Oscar Molander, lämnade gruppen. Men märkt av mobbningen i skolan kände sig Omar ofta utanför och missförstådd av de andra.

”Det var ganska läskigt. Jag hade inte jättebra erfarenheter av svenska grabbar i min egen ålder. De andra tre killarna kom från Stockholm och kände varandra sedan tidigare. Jag var extremt blyg, och första gången vi sågs skulle vi dansa tillsammans. De var schysta, men jag kan tänka mig att de tyckte att jag var weird i mina lila kläder och lila keps.”

Topp, Valentino, NK. Shorts, Moschino, NK. Skor , Vagabond. Smycken, Maria Nilsdotter

I dag är trion bättre vänner än någonsin och Omar har så sent som kvällen före intervjun ätit middag med Oscar och Felix för att fira FO&O:s tioårsjubileum och ”prata gamla minnen” (inte jättegamla minnen, om vi ska vara ärliga) på en asiatisk restaurang i Stockholm. Under sina fyra år i rampljuset hann bandet släppa två album, fyra EP, otaliga singlar, åka ut på omfattande turnéer, vinna Grammisar, Rockbjörnar och MTV EMA-priser och tävla i Melodifestivalen innan de splittrades 2017 för att satsa på egna solokarriärer. Omar och Felix har inte bara musikkarriärerna gemensamt, utan även var sin huvudroll i en hyllad ungdomsserie i överklassmiljö på Netflix. Felix Sandman gjorde succé i den ­psykologiska Djursholmsthrillern Störst av allt tre år innan Young Royals hade premiär – båda serierna förärades med tv-priset Kristallen.

”Vi var bara tonåringar under FO&O-tiden. Vi drack ingenting och gjorde inga galna grejer på det sättet. Men herregud vad vi hade sjukt kul! Vi skrattade hela kvällen i går när vi pratade om allt vi gjorde.”

Blev ni rika på FO&O?

”Inte direkt. Vi blev rika på andra sätt än pengar. När man är med i ett boyband är det mest andra som tjänar pengarna. Vi tyckte att det var fett med hotellen, resorna och upplevelserna. Pengar var inte så viktigt när man var 14 år. Vi fick vara med om helt otroliga saker. I dag, däremot, har jag börjat tjäna bra.”

Som soloartist har Omar tävlat i Mellon ytterligare två gånger och sjungit på både spanska, svenska och engelska. Även om skådiskarriären katapulterat honom ut i världsberömmelse bortom hans vildaste fantasier är det trots allt musiken som ligger honom varmast om hjärtat. 

”Det var svårt att sjunga på spanska och göra den latinamerikanska prylen i Sverige. Det finns definitivt en publik för det, men de flesta vill mest höra Despacito. Men jag har gjort en resa sedan dess och lärt känna mig själv och hittat en stil som passar mig. I dag sjunger jag på engelska. Men även om jag älskar musiken betyder Young Royals extremt mycket för mig. Jag har serien att tacka för så mycket.”

Har det varit skönt att dela hela den här galna Young ­Ro­yals-upplevelsen med Edvin?

”Ja, det har det verkligen. Det påminner om tiden i bandet när vi alltid hade varandra mitt i allt kaos. Det hade inte varit lika kul att göra det själv. Det hade blivit ensamt. Bara att sitta där på ­planet till New York, på väg mot Jimmy Fallon, och få dela den upplevelsen med någon annan. Det var helt otroligt.”


Credits:
Fotograf: Sanna Dahlen 

Stylist: Evelina Bonardi 
Grooming och hår: Linnea Hellbom / Mikas Looks 
Fotoassistent: Robin Berglund 
Tack till Haymarket by Scandic

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.