Hoppa till innehåll

Moment 2022: Musikprofilerna om svenska livescenen efter pandemin

Håkan Hellström och Molly Sandén
Rasmus Blom, redaktionschef på Café Magazine

Det våras för fysiska musikupplevelser. Café tar hjälp av artisten Molly Sandén och två av Sveriges främsta konsertarrangörer för att ta pulsen på den nyvakna svenska livescenen.

I julas fick wokpannan, spikmattan och tamagotchin maka på sig när evenemangsbiljetten utsågs till Årets julklapp. Motiveringen löd: ”Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva.”

Biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterar om en ökning av sajtbesök och biljettköp med över 100 procent. Samma sak med konsertarrangören Luger som sålt slut biljetter till artister som Thåström, Amason och Yung Lean i rekordhög hastighet. Folk vill helt enkelt trängas framför kravallstaket på arenor, klubbar och festivaler igen. Eller som Café-medarbetaren Joakim Almén brukar säga: Folk vill ”tugga galler”. Eller för den delen slå sig ner i ett fullsatt konserthus.

Johanna Beckman är senior creative curator & promotor på arrangörsjätten FKP Scorpio. Hon ser en sprudlande livescen vakna till liv efter två års dvala.

”Den bubblar av nyvunnen energi! Nya idéer och koncept presenteras hela tiden och vi märker av en enorm drivkraft i hela branschen. Många artister är väldigt sugna på att spela, både svenska och internationella turnéer planeras, plus många gig som är flyttade från 2020 och 2021. Möjligtvis är ett orosmoln att det kommer vara väldigt mycket live under 2022. Kan det mätta marknaden? Samtidigt hoppas vi såklart att publiken saknat det och vill ut och se så mycket som möjligt. Men, och här vill jag skicka en uppmaning till våra politiker, inte minst i Stockholm: Vi har även förlorat många viktiga scener de sista fem åren och det är något vi verkligen är oroliga över. Vi behöver scener för mellanstora band, just nu finns det nästan bara mindre och stora scener. Detta är såklart ett problem, att det finns mycket efterfrågan från artister men för få scener”, säger hon.

”Bästa konserten var när jag såg Tony Allen, Fela Kutis trummis, spela med sitt band på Roskilde på 90-talet. Det var så otroligt varmt och levande, som att färdas till en annan tid där den här lille mannen satt upphöjd som en gud vid trummorna. 2018 arrangerade jag en konsert på Trädgården med honom och Amp Fiddler där Tony och jag fick ett starkt band och vi hördes lite då och då. Han var gammal och ung på samma gång trots sina 80 år”, säger Johanna Beckman.

Molly Sandén är en av alla artister som är hungriga på att stå på scen igen. 2022 är hon ute på sin mest omfattande turné hittills. Turnén gör nedslag i en lång rad svenska städer på arenor som Saab Arena i Linköping och Scandinavium i Göteborg.

”Det är något man drömt om under hela livet”, säger Molly Sandén. ”Redan när man stod och sjöng i olika köpcentrum fantiserade man om den här typen av konserter. Det känns overkligt. Under pandemin kändes det som om det aldrig skulle bli konserter igen över huvud taget. Hela ens kontaktnät som man byggt upp, med allt från bokare till ljud- och ljustekniker, började plugga eller sadla om för att överleva. Det visade sig att det inte fanns något skyddsnät, vilket blev en chock för hela branschen. För mig personligen var det lugnt eftersom jag kunde skriva musik och göra andra saker. Men för tekniker som satt fast med hyror, ljusbord och riggar var det förödande. Ett tag kändes det hopplöst. Dessutom var det svårt att prata offentligt om det eftersom hälsa och människoliv såklart går före. Det handlade inte om att vi artister ville ha applåder, utan om en bransch som höll på att dö. Det var en otrolig lättnad när restriktionerna lättade.”

”Jag hann gå på två konserter i höstas i LA, ett större gig med Tame Impala och en mer intim spelning med Fred Again. Båda var helt fantastiska. Men mitt absolut starkaste konsertminne var nog ändå när jag såg Helen Sjöholm i Kristina från Duve­­måla på Cirkus när jag var liten och bestämde mig för att bli artist”, säger Molly Sandén.

Hon tror att det kan ta ett tag för musikbranschen att läka.

”Det tror jag. Men om man ska se det positivt tror jag att många har förstått nu att vi behöver bättre avtal och villkor. Förhoppningsvis kommer det att bli en tryggare bransch för musiker och tekniker. Man är förberedd på att sådana här saker kan hända.”

Med över 300 miljoner streams på Spotify, mängder med platina-singlar, Grammisar och P3 Guld-priser är Molly Sandén tveklöst en av Sveriges största artister och låtskrivare. Förra året bevisade hon det ytterligare genom ett hyllat framträdande på Oscarsgalan. Men trots framgången har tanken slagit henne att det kanske inte bara är konsertteknikerna som gått vidare under pandemin, utan även publiken.

”Det är svårt att förlita sig på det digitala”, säger Molly Sandén. ”Jag skriver inte musik för att få likes eller streams, utan den stora kicken för mig är att dela en upplevelse med publiken. 

”Det känns som första dejten att träffa publiken igen.”

”Att stå på scen och se folk sjunga med. Nu var det så länge sedan att det känns som inför förs­ta dejten att träffa publiken igen.”

Även Johanna Beckman på FKP Scorpio tror att människor är i enormt behov av fysiska upplevelser igen.

”Är det något vi lärt oss under pandemin så är det väl just hur jävla viktigt det är för människor att få mötas på konsert. Att få släppa vardagen i några timmar och fylla sina kroppar med den energi som konserter frambringar, det är livsviktigt”, säger Johanna Beckman.

Inte minst ekonomiskt är konserterna livsviktiga för artisterna.

”Mötet mellan artist och publik är nästan avgörande för all form av artisteri, så ja, det är superviktigt. Men tyvärr är det även jätteviktigt ur en ekonomisk synvinkel. Jag hade önskat att artister tjänat mer pengar på skivförsäljning och streaming, men för de flesta är den största inkomstkällan för artister konserter, och det leder till för höga gager och för dyra konsertbiljetter”, säger Johanna Beckman.

För Molly Sandén börjar och slutar hennes artisteri med liveupplevelsen.

”Live är allt. Det är klart att det är kul att skriva en låt i studion och sätta ord på något man kände. Men att få dela det med någon live är hela grejen. Det är det jag brinner och lever för.”

Mycket har hänt i musikindustrin sedan Molly Sandén slog igenom 2006, bara 14 år gammal. Bortsett från pandemin har många positiva vindar dragit genom branschen.

”Efter metoo blev det mycket mindre ful­beteende. Inte lika många arrangörer som tog en på rumpan när man gick förbi. Sedan tycker jag även att festivaler har blivit bättre på att inkludera kvinnor och välkomna mer olika typer av musik.”

Stockholmsfestivalen Lollapalooza får besök av hitmakerskan Tove Lo i sommar. Foto: Getty Images

Det är inte bara Rolling Stones, Madonna och U2 som säljer ut jättearenor längre. Komikern Mia Skäringer slog Metallicas gamla rekord när hon fyllde Globen (numera Avicii Arena) hela fem gånger 2019 med soloföreställningen Avig Maria – No more fucks to give. Under 2022 har hennes yngre kollega Johanna Nordström två utsålda kvällar på samma arena med sin humorshow Ring Polisen. En annan svensk som skriver skandinavisk publikhistoria är Håkan Hellström, som med sina fyra utsålda mastodontkonserter på Ullevi i sommar passerar Bruce Springsteen som haft tre konserter på Göteborgsarenan.

”Håkan är en unik artist”, säger Per Sundin.

”Att möta sin artist är oslagbart”

Som mångårig vd på Sveriges största skivbolag, Sony BMG och Universal, är Per Sundin något av en legendar inom den svenska musikindustrin. I dag är han vd på Pophouse Entertainment som bland annat äger ABBA The Museum, Cirkus och Hasselbacken. Bolaget ligger även bakom Space, ett nytt digitalt kulturhus som täcker 7 000 kvadratmeter vid Sergels torg i Stockholm med coworking-­kontor, restauranger, världens största gamingcenter, e-sportarena och Avicii-Experience, en minnes­utställning över Tim Bergling, som Per Sundin var en av de första att upptäcka.

”Med Space vill vi skapa en fysisk mötesplats för den digitala generationen. 2020-talets ungdomsgård. Vi har extremt avancerade datorer för gaming, kodning och musikprogrammering. Studios för podcast, Youtube och musik. En arena för livekonserter och föreläsningar, restauranger och kaféer samt Avicii Experience, en interaktiv utställning om Aviciis korta men extremt framgångsrika karriär som artist, låtskrivare och producent”, säger Per Sundin.

”Jag har haft förmånen att se extremt många konserter tack vare mitt jobb. Det är omöjligt att välja den bästa, men jag måste få nämna några: Avicii på Ushuaia 2013, Bruce Springsteen på Parken i Köpenhamn 2003, Rolling Stones på Cirkus 2003, Seinabo Sey 2014 i en liten klubb i New York, Bo Kaspers Orkester i Göteborg 1998, Håkan Hellströms förs­ta konsert på Ullevi”, säger Per Sundin.

Per Sundin driver Pophouse och Space tillsammans med Björn Ulvaeus. Han är även en av hjärnorna bakom ABBA:s omtalade återföreningsturné ABBA:s Voyage i vilken publiken ser ”liveframträdanden” av Björn Ulvaeus, Agnetha Fältskog, Benny Andersson och Anni-Frid Lyngstad i form av hologram eller avatarer, medan ett riktigt tiomannaband framför låtarna live.

”Det är inte hologram”, understryker Per Sundin. ”Vi skapar något helt unikt där vi återförenar digitala versioner av abborna och skapar en interaktiv och musikalisk upplevelse som ingen tidigare gjort. Det är också live i den bemärkelsen att vi har ett liveband som spelar alla ABBA:s hits live. Man måste se det för att förstå.”

”Men att möta sin artist är oslagbart”, tillägger Per Sundin.

Med Pophouse vill han och Björn Ulvaeus stärka bandet mellan artisterna och publiken.

”Det blir allt svårare att skapa en relation mellan en artist och ett fan. Vi vill hjälpa till att skapa nya relationer, eller så kallade communities. Det mest interaktiva du kan uppleva mellan en artist och ett fan är en konsert.”

En bit in på 00-talet tröttnade folk på festivaler av den gamla skolan. Plötsligt var alla för fina för att slå läger i en kohage med ljummen Sofiero som främsta basföda. Som i ett trollslag var det inte längre häftigt att åka gummibåt över Backyard Babies publikhav eller sitta uppe sent om nätterna och berätta sagor om Bajsmannen som sades välta bajamajor. I stället var det Way Out West som gällde. Stadsfestivaler för den övre medelklassen som ”indie­fierade” sitt utseende med en hatt och njöt av mer tillrättalagda akter som The National och Wilco. En sval spons-öl och en livepodcast på det så var lyckan gjord. Hur ser läget ut för de svenska festivalerna i dag?

Per Sundin tror att festivalerna kommer att specialiseras mer på genrer framöver. Johanna Beckman ser en trend där besökarna själva är med och skapar festivalupplevelsen.

”Jag tror på en stark comeback för festivaler”, säger hon. ”Både små och stora. Jag tror också att vi behöver en pulserande festivalsommar nu 2022 för att publiken ska hitta tillbaka fullt ut till liveupplevelsen. En stor trend som kom före pandemin var de så kallade participatoriska festivalerna, där publiken är medskapare av upplevelsen. Det kommer nog att vara ännu större nu, viljan att skapa tillsammans med andra efter att ha suttit och pratat så mycket över våra skärmar. Av samma anledning tror jag även på de större festivalerna, att få vara en del av ett stort, pulserande, dansande publikhav. Jag hoppas på återkomsten av campingfestivalen hos den yngre målgruppen. Jag vet inte vem jag hade varit i dag om jag inte varit på Hultsfred eller Roskilde som tonåring. Jag hade nog inte jobbat med det jag gör i dag i alla fall. Jag hoppas ungdomsgenerationen som växer upp nu får uppleva det.”

Svenska Ghost med sångaren Papa Emeritus i spetsen fyller arenor över hela världen med sin tunga domedagsrock. Foto: Getty Images

Johanna Beckman tror även att hållbarhet kommer att spela en avgörande roll för festivalernas framtid. Hennes bolag FKP Scorpio ligger bakom sommarens nya festivalkoncept Rosendal Garden Party på Djurgården i Stockholm som vid sidan av förstklassiga bokningar som The Strokes, Florence and the Machine och Tyler, the Creator kommer att satsa stort på hållbarhet.

”Framtiden för festivalerna kommer att handla mycket om hållbarhet. Hur vi har så liten klimatpåverkan som möjligt för att vara en del av vår nya framtid. Både vad gäller resor till och från festivalen, vilken mat och dryck som kommer att serveras och vilken typ av el scenerna ska drivas av. Jag tror att fler vill ha närodlad mat snarare än langos. Men inte bara den ekologiska hållbarheten, utan också den sociala och mänskliga. Där känner vi att vi ligger i framkant med vårt nya koncept Rosendal Garden Party där vår målsättning är att vara bäst i Norden på just hållbarhet.”

Varken Per Sundin eller Johanna Beckman tror att de live­streamade konserterna, som av naturliga skäl dominerade musikbranschen under pandemirestriktionerna, kommer att konkurrera ut den fysiska upplevelsen.

”Det kommer absolut att finnas kvar, men live slår alltid digitalt”, konstaterar Per Sundin.

”Som ett komplement kan det fungera”, menar Johanna Beckman. ”Att kunna erbjuda fans att se en utsåld konsert live hemma i vardagsrummet. Men att sitta framför en skärm kan aldrig ersätta att stå i ett publikhav och tillsammans med andra få vara nära artisten i det där ögonblicket.” 

Swedish House Mafia gör comeback under 2022 med en stor världsturné. Foto: TT

Allra minst tror Molly Sandén på digitala konserter. Hon vill träffa sin publik.

”Förlåt, men det tror jag inte på. Jag har gjort så många sådana de senaste två åren och det känns som att ha ett distansförhållande och aldrig träffas. Jag tror inte det håller. Det blir en annan självmedvetenhet att stå och stirra in i en kamera som jag inte gillar. När man står på en scen är man medveten om att folk tittar på en, men man är där tillsammans och gränsen mellan mig och publiken försvinner. Man får ingenting tillbaka av att sjunga in i en kamera. Magin försvinner”, säger Molly Sandén.

Nu när de riktiga konserterna är tillbaka ser framtiden ljus ut.

”Jag ser väldigt positivt på framtiden”, säger Per Sundin. ”Vi har ett stort behov av att upp­leva saker tillsammans med andra, att känna tillhörighet och samhörighet.”

Johanna Beckman ser en sprudlande live­scen vakna till liv.

”Den stora förhoppningen nu är att folk börjar hitta tillbaka till hur magisk liveupplevelsen är så att vi får i gång hela maskineriet. För gemene man har det nog först nu gått upp vilket maskineri det verkligen är och hur många arbetstillfällen det innebär. Inte bara själva artisterna, utan också allt från oss som bokar och marknadsför spelningarna till tekniker och teknikleverantörer, säkerhetspersonal, biljetthanteringen, alla som riggar, chaufförer, bussbolag, hotell och så vidare. Om vi dessutom lyfter blicken ännu mer och tittar på besöksnäringen och nattlivsindustrin i stort så hoppas jag att det äntligen har gått upp för våra politiker vilken stor näring det faktiskt är, och som liveindustrin är en pusselbit av. En stor del av våra skattemedel finansieras av den näringen och många jobb skulle gå förlorade om något liknande händer igen. Människor behöver mötas och vara nära varandra och tillsammans få uppleva det där magiska.”

Även Molly Sandén hoppas att publiken är peppad efter två år av pandemi.

”Jag hoppas alla vågar släppa taget och stå där och dansa och skrika och glömma allt jobbigt för en stund. Det är anledningen till att människor i alla tider i alla kulturer dragits till den här typen av upplevelser. Jag minns senaste gången jag stod på scen framför min publik. Det var på Konserthuset i Göteborg innan pandemin slog till. I slutet av showen började hela Konserthuset skriksjunga sista raderna i låten om och om igen. Jag bara stod där och lyssnade på dem och grät. Publiken tog över. Musik är enande. Det behövs nu mer än någonsin.”


Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.