En av fotografen Terry O’Neills mest ikoniska bilder – en förmodat bakfull Faye Dunaway vid poolen på The Beverly Hills Hotel morgonen efter Oscar-vinsten 1977 – har inte bara blivit sinnebilden för det dekadenta Hollywood, den ramar också in O’Neills kanske främsta styrka som fotograf.
Med ett öga för personliga och okonstlade porträtt av några av 1900-talets mest kända personer gjorde sig Terry O’Neill ett namn som kändiselitens egen husfotograf. O’Neill var lätt att tycka om och hade ett sätt som fick hans celebra modeller att släppa garden framför kameran. Dunaway blev så pass betuttad i britten att hon senare kom att gifta sig med honom, och Frank Sinatra höll O’Neill som en av sina närmaste vänner.
Att det var fotograf som skulle bli hans värv var dock mer eller mindre en slump. Målet var snarare att bli jazztrummis. Som 17-åring sökte O’Neill jobb som steward på British Airways, i hopp om att göra sig ett namn på New Yorks jazzklubbar under de många övernattningarna i metropolen, men fick nöja sig med en tjänst som flygplatsfotograf på Heathrow.
Karriären tog fart i början av 60-talet på engelska nyhetstidningen Daily Sketch, där han bland annat dokumenterade den lokala musikscenen och tog närgångna porträtt av dåtida rookieband som The Beatles och The Rolling Stones. Relationen med rockbanden höll i sig långt efter att Jagger och Lennon blivit världsartister och fungerade som ett backstage-pass in till kändiselitens innersta VIP-rum.
Som frilansande fotograf för magasin som Vogue, Rolling Stone, Time Magazine och Vanity Fair blev Terry O’Neill en av världens mest publicerade fotografer under 60- och 70-talet. Nutidens sönderkommersialiserade kändisskap hade han dock inte mycket till övers för. O’Neills inställning till yrket förblev densamma fram till hans död i cancer 2019, 81 år gammal: ”I want my pictures to tell a story, not sell a story.”
Fotoutställningen ”Stars” – den största Terry O’Neill-utställningen någonsin, med ikoniska porträtt av bland andra Mick Jagger, Audrey Hepburn, The Beatles och Kate Moss – visas fram till den 16 oktober på Fotografiska i Stockholm.