Hoppa till innehåll

Så hanterar du en dålig chef

Dåligt ledarskap kan ge för­ödande konsekvenser. När General Motors före detta VD Rick Wagoner avgick två månader innan företagets konkursansökan lämnades in i maj i år uppskattades att hans tveksamma beslut hade kostat företaget 82 miljarder dollar. De flesta dåliga chefer påverkar inte världsekonomin och får inte rådet från president Obama att avgå, men faktum … Continued


Dåligt ledarskap kan ge för­ödande konsekvenser. När General Motors före detta VD Rick Wagoner avgick två månader innan företagets konkursansökan lämnades in i maj i år uppskattades att hans tveksamma beslut hade kostat företaget 82 miljarder dollar.

De flesta dåliga chefer påverkar inte världsekonomin och får inte rådet från president Obama att avgå, men faktum är att ungefär hälften av svenskarna är missnöjda med sin boss. En siffra som enligt ledarskaps­konsulten Henrik Matsson går att förbättra.

Här är hans tips på hur du bäst konfronterar de dåliga chefstyperna.

1. Den osynliga chefen   
Ofta en före detta specialist som fått avancera till en ledarroll utan att ha något som ens liknar ledaregenskaper. Han drar sig undan, ger svävande besked eller inga alls, vilket leder till frustration.

Gör så här
– Kommunicera med öppna frågor så att han inte bara kan svara ”ja” eller ”nej”. Grundregeln för all konversation är att vara konstruktiv och komma med egna förslag. Ge två alternativ och säg: ”Vilket av det här ska vi välja?”

2. Den auktoritära byråkraten   
Bror duktig möter diktatorisk krigspitt. Auktoritär, petig och noggrann. Styr med fasta regler och älskar att visa makt. Kan i värsta fall förödmjuka dig inför kunder och arbetskamrater. Du känner ingen frihet och blir låst.

Gör så här
– Bara för att du själv känner dig illa behandlad behöver inte det vara chefens avsikt, och går du till motangrepp kommer avståndet mellan er bara att öka. När han gör något som du finner stötande: Ta upp det direkt så att båda kommer ihåg vad som hände och sades, men välj ändå lämplig tidpunkt så att han har tid och inte är uppe i varv. Ge feedback i stället för dina tolkningar.

3. Perfektionisten   
Perfektionisten lever efter devisen ”vill du ha något gjort, gör det själv”. Han missar inte en chans att anmärka på ditt jobb och klockar dina raster.

Gör så här:
– Vill du få igenom något, låt honom känna att det är hans beslut. Säg: ”Angående det vi pratade om så tror jag att du har rätt i att vi ska göra så här.” Det är ditt förslag men han får känslan av att han bestämmer.

4. Entreprenören   
Kör ständigt igång med nya verksamheter. Påläst, kreativ och uthållig – men också dominerande och med en utpräglad oförmåga att inte se människor. Kan ringa på din mormors begravning för att poppa nya idéer. I början är han stimulerande men när verksamheten växer tappar han intresset och kaoset inleds.

Gör så här:
– Ställ frågan: ”Vad vill du att vi ska prioritera nu?” Om han svarar ”Allt”, säg då: ”Okej, då har vi det här, det här och det här kvar att göra. Vad ska vi göra först?”
– Klaga inte utan kom i stället med konkreta idéer. Den här chefen hatar att prata om detaljer, det är inte det han drivs av. Han drivs av möjligheter och potential. Prata därför i bilder och scenarion som du vill ska ske och få honom att blicka framåt.

5. Förvaltaren   
En traditionell chef, som är bra utom i förändringstider. Det känns lugnt och tryggt omkring honom. Men när kraven på förändringar ökar hänger han inte med och otåligheten sprider sig på arbetsplatsen.

Gör så här:
– Ge honom exempel på nyttan med förändringen du ska föreslå – men ha tålamod. Räkna inte med att gå från noll till hundra direkt. Alliera dig med några i personalen och förklara för honom att ni är villiga att dela på den här risken och att ni behöver honom för att lyckas.

Patrik Hedlund
(Bild: wili_hybrid. I enlighet med Creative Commons.)

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.