Annons
Annons

Satsa på en scooter

Patrik Hedlund

Är du också trött på bilköer, trängselskatter och jobbig cykling? Eller söker du bara ett snyggare sätt att transportera dig på? Nya Vespa 946 kan hjälpa dig med allt det där.

Med tanke på problemen ovan skulle man kunna tro att scooter-åkandet i landet ökar. Och det gör det också. I alla fall om vi ska tro Fredrik Högberg som är varumärkeschef på Svenska Piaggiogruppen, som bland annat importerar just Vespa till Sverige.

Annons

– Scootersegmentet är det enda segment i tvåhjulsbranschen som ökar, säger han. Den största anledningen stavas tidsvinst. Man orkar inte sitta i kö i timmar för att åka några få mil.

Har allt fler tagit MC-kort eller är det folk som slutat åka MC som kommer in i loopen igen?
– Både och. Det är många som har MC-kort som har sett sitt motorcykelåkande som en fritidssysselsättning, men nu börjar använda scooter som ett pendlarfordon. Många som inte vill ta MC-kort väljer att köpa en mopedklassad 50 kubiks-scooter.

Vespa 1946 kommer endast i en 125 kubiks-modell. Hur sammanfattar du modellen?
– Den är otroligt exklusiv. Designerna fick i uppdrag att bygga en helt ny modell, men med modellen från 1946 i åtanke. Den är byggd för hand i noga utvalda material av de bästa konstruktörerna Vespa har. Varje färdigt exemplar provkörs i x antal mil och packas i trälådor med gångjärn – med noga order om hur den ska packas upp.

Men smakar det så kostar det – cirka 84 000 kronor närmare bestämt. Men då får du också ett samlarobjekt som drar under 0,3 liter bensin per mil.

Patrik Hedlund

Vespa 946 lanseras under sommaren. Mer info om modellen finns här.

Annons

Dela (6)
Tweeta

Annons


Laddar