Kommer du ihåg när klädaffärer enbart var affärer och designermärken bara var märken – utan att någonsin ha något med varandra att göra? Nej, det gör inte vi heller.
Sveriges största klädföretag H&M är ett exempel som inte är fega med att samarbeta med andra märken eller designers. Allt från samarbeten med tunga namn som Madonna och Karl Lagerfeldt till high end-klädmärken som Commes des Garcons och Versace finns på den svenska klädjättens cv.
Och alla minns vi i början av året när Eytys hoppade på samarbetståget under sloganen ”Swedish BFFs” där lagret glesades ut snabbare än när 72-årige Iggy Pop plötsligt från ingenstans fick chipstuttar.
Nu är H&M i farten igen, denna gång i samarbete med den italienska designern Giambattista Valli. Tycker man att namnet känns mindre bekant är det inte konstigt – kläddesignern är känd för att skräddarsy klänningar som inte sällan kostar runt 50 000 kronor.
I det nya samarbetet gör Giambattista Valli sin första herrkollektion, och med H&Ms ofta mer skonsamma priser hoppas vi att kollaborationen tillåter även icke-ägare av diamantplånböcker att köpa ett par plagg.
Kollektionen släpps världen över den 7 november i utvalda butiker och på H&M:s hemsida.