Annons
Annons

Skidskola med Marcus Hellner: Lär dig staka

Skidsäsongen är snart här på allvar och många gör sig redo för att dra på sig skidorna. Om du vill imponera och glänsa lite extra i spåren är stakningen ett viktigt moment att tänka på. Följ Marcus Hellners skidskola så kanske du är med i nästa Vasalopp istället för att se tävlingen framför tv:n.

Tobias Ivarsson

marcus hellner

Använd magen

Det som skiljer proffs från amatörer är hur man använder magen och därmed förbättrar stakningen. Som nybörjare är det lätt att armarna får göra det mesta av jobbet i stakningen och då blir man trött väldigt snabbt. Lär dig istället att hitta magen och utnyttja de stora musklerna. Det är något som alla måste träna på och jag skulle tro att ungefär 80 procent av stakningen är magstyrka.

Tajma rörelsen

Att få till tajmingen i rörelsen är viktigt när du stakar. Det gäller att du inte drar dig fram utan har en elastisk rörelse och får till en tidig träff. Det är den första delen i stakningsrörelsen som är viktigast, det är då man alstrar fart. När du sätter i stavarna i marken och tynger ned dem använd magen för att få fart på rörelsen framåt.

Isättningen är viktigast

Det är viktigt att du inte sätter i stavarna och drar dig fram i spåret. Tänk på att isättningen är det viktigaste och använd inte den sista biten av stakningen med armarnas frånskjut som den stora kraftutvecklingen. Då sparar du energi och armarna orkar mycket längre.

Armarna

Armarna har inte så mycket energi och styrka. Ska du åka ett Vasalopp spelar det ingen roll hur stark du är i armarna utan du behöver kunna staka med hela kroppen för att ta dig i mål.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

marcus hellner

 

Stakning är mycket styrka

När du stakar så tjänar du mycket på att vara stark i överkroppen och orkar hålla rätt position under hela loppet. Det gäller att inte bara ha stora biceps utan att även vara stark i magen och hela bålen. Att träna på gym är bra för att utveckla stakningen och stärka överkroppen på olika sätt. Även uthållighet är såklart viktigt när du åker längre lopp och kan behövas tränas upp.

Ha rätt längd på stavarna

Om du bara har några centimetrar för långa eller korta stavar kan du få helt fel stakning. Jag går lite på känsla och testar mig fram eftersom jag tränar och åker så mycket. Men det finns formler för hur långa stavar du ska ha och prata med en expert om detta så får du hjälp.

Filma dig själv

Ofta tror man som att ens stakning ser ut på ett visst sätt men den bilden kanske inte stämmer med verkligheten. Be därför en kompis eller någon annan filma dig så att du sedan kan kika på din teknik och förbättra den. Du kan även fråga om någon som är bättre på stakning än du att kolla när du åker och komma med enkla tips.

Träna i uppförsbacke

Att staka uppför kan vara svårt och därför behöver man träna på det. Du kan behöva korta av rörelsen för att få en tidig och bra träff i. Att träna i uppförsbacke är tungt och gör dig starkare.

 

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar