Skoglunds brutala utmaning: Klarar du 500 burpees?

Man som är utmattad efter träning och frilagd Thomas Skoglund.

500 burpees, varför? För att utmana dig själv är alltid bra och du kommer känna dig stolt som en tupp efteråt. Fråga bara Thomas Skoglund, Cafés träningsexpert och, i det här fallet, motivationscoach.

Träningsprofilen Thomas Skoglund med armarna i kors.
Thomas Skoglund | Foto: Getty Images/Kollage  |  Publicerad 2024-03-27 13:02  |  Lästid: 3 minuter

Flyter träningen på lite för friktionsfritt? Vem vet, du kanske Sega Mega Drive-varvar livshjulet och känner dig som Sonic himself? Lugn, bara lugn. Här följer utmaningen som kan förstöra en fullt fungerande veckodag och ta ned de allra flesta på jorden, såväl fysiskt- som psykiskt.

500 burpee challenge

Nej, du läste inte fel. 2012 bestämde sig nämligen fyra Navy Seal-soldater (reds anm. sannolikt ej Mensa-medlemmar) för att levla upp en redan jobbig syssla till ett koncept som platsar allra längst ner, i den nionde kretsen, av Dantes inferno. Utmaningens upplägg är, likt dess namn avslöjar, inte teoretiskt superklurigt att lista ut. Här handlar allt om att utföra 500 burpees på så kort tid som möjligt – en utmaning som kan knäcka förståndet hos de allra flesta.

Men… varför?!

Studier visar att människan behöver ett IQ runt 20 ”mätpoäng” för att vara kapabel att öppna en helt vanlig dörr. Gissningsvis krävs inte vidare värst många fler poäng för att inse att den här utmaningen kommer svida.

Det ”normala” är alltså att instinktivt tänka hell no, himla med ögonen och återgå till gymmaskinernas trygga famn. Men, innan du paniktrycker command + q och glömmer allt vad webbläsaren visat, stanna upp och tänk till. Genom att motstå lättjans medvind och faktiskt våga pressa kroppen lite mer än vanligt väntar tsunamistora belöningsvågor med lyckorus som saknar motstycke.

Fysiskt vs. psykiskt motstånd

Det mänskliga psyket är en labyrint. Något vetenskapen dock kunnat fastslå är att ett specifikt område i hjärnan (ACC – anterior mid-cingulate cortex) faktiskt växer när vi utför uppgifter vi verkligen, verkligen inte vill genomföra. Detta gäller givetvis inte enkom burpees, utan involverar alltifrån isbad och tala inför publik till att skriva högskoleprovet dyngbakis.

Med den vetskapen är våra superdatorer till hjärnor alltså förprogrammerade att skrika ”stopp, stopp, stopp – det räcker nu!” varje gång vi möter någon form av mental- eller fysisk friktion.

Men, och det här är den viktiga delen, precis bortom den inre rösten bor våra starkaste belöningskänslor. De vi tidigare bara kunnat drömma om.

Självklart kommer 500 burpees generera fysisk smärta från topp till tå. När en komplex övning, likt burpees, utförs involveras nämligen hela kroppens utmattningskartotek på en och samma gång. Ländryggen strejkar, axlarna brinner och benen skakar – allt samtidigt som pulsen slår fartmässiga Guinessrekord.

Men, när träningspasset implementerats i olika studier har majoriteten av testdeltagarna som gett upp (oavsett fysik) inte ömkats över på skyhög mjölksyra. Nej, den vanligaste handbromsen har återfunnits i mentala dikeskörningar.

Jag är nybörjare, vad är en burpee?

  • Inled övningen ståendes med höftbrett placerade fötter.
  • Böj kroppen framåt, sätt händerna i marken och lägg dig pladask mot marken.
  • Varje godkänd repetition kräver att bröstkorgen och lårens framsida nuddar underlaget, så slarva inte. ”No reps” är en alldeles för dyr valuta att leka med.
  • ”Hoppa” in fötterna under kroppen och knuffa händerna från marken.
  • Räta ut kroppen och skjut ifrån med benen för att genomföra ett upphopp.
  • Väl i luften – klappa händerna bakom nacken.
  • Landa med mjuka knän och kliv, utan vila, in i nästa repetition.
  • Grattis, nu återstår bara 499 repetitioner.

Disclaimer: Självklart lämpar sig inte utmaningar av denna kaliber för personer som just tagit träningsresans första, stapplande steg. Men varför inte göra utmaningen till en framtida målsättning?

Som nybörjare kan det vara klokt att inleda burpeeutmaningen med 50 eller 100 repetitioner på tid. Detta för att successivt höja repetitionsantalen över tid. Värt att nämna är att vi, framförallt kring utmaningar likt dessa, alltid bör tävla mot oss själva. Hoppa därför över att youtube:a sinnessjuka tider, inte sällan uppnådda av människor som spenderar dagarna i diverse ”säkerhetsklass 1-celler”. Låt detta kretsa kring you vs you, inget annat.

För att vägra agera fåtöljfilosof kände sig undertecknad tvingad att genomlida otyget innan dessa rader kunde skrivas med trovärdighet. Första till sista repetitionen kostade 46 minuter och 18 evighetslånga sekunder. Livskraft jag aldrig kommer få tillbaka. För kontext bör jag även nämna att hjärnan ville sluta efter åtta minuter, pulsen fattade eld i bröstkorgen efter 18 minuter och hörseln tackade för sig någonstans runt 40-minutersstrecket.

Så ja, det här är ett extremt krävande pass. Men, för alla som önskar utmana gränserna, se vad de går för eller uppleva universums största dopamin- och endorfinkickar – testa. Och du, kom ihåg att våra kroppar besitter otroligt mycket mer kraft än vad hjärnkontoret vågar inse. Så, embrace the suck och väx med uppgiften, jag tror på dig.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-03-27 13:02