Stockholm Fashion Week är tillbaka – Café listar 7 höjdpunkter

Den svenska modeveckan pågår mellan 7-9 februari.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2022-02-02 14:43  |  Lästid: 3 minuter

Modeveckan i Stockholm är tillbaka. Trots pandemi, restriktioner och oxveckor så kommer några av landets främsta modemakare bjuda in till visningar, bjuda in till presentationer och leda samtal. Stockholm Fashion Week pågår mellan 7-9 februari och modeveckans organisatör, Swedish Fashion Association, har denna säsong valt att hålla fysiska presentationer och evenemang för internationell och lokal press och inköpare.

Den modeintresserade kan i stället ratta in stockholmfashionweek.se där digitala visningar kommer visas. Nedan listar Café några av sina favoriter på schemat.

Asket

Det svenska klädmärket Asket vill vända upp och ned på modebranschen. Grundarna Jakob Dworsky och August Bard Bringéus pluggade tillsammans på Handelshögskolan i Stockholm och startade företaget tillsammans för att erbjuda ett alternativ till massproducerat mode som tär på jordklotets resurser. Askets utbud består av basplagg som uppdateras med små justeringar snarare än nya kollektioner säsong efter säsong. Kläderna är helt spårbara och kunden får vid köp ett kvitto för att kunna se vad varje steg i tillverkningsprocessen kostar, och var den sker. Onsdag 9 februari 16.30.

Diemonde

En uppstickare på den svenska modescenen som gör unisex-plagg med en skräddad twist. Kläderna är inspirerade av streetstyle och klassiska plagg. Ambitionen är att utgöra ett modernt varumärke med stilren design och en tro på inkludering och mångfald. Tisdag 8 februari 14.00.

Filippa K

Filippa K är tillbaka på modeveckan. Företagets minimalistiska och stilrena kollektioner har de senaste åren kompletterats med ett långsiktigt hållbarhetsarbete där man bland annat har lanserat en plattform för att kunna sälja gamla plagg på ett enklare sätt. Nyligen tillträdde också Liisa Kessler som ny creative director på företaget, med ett förflutet på bland annat Saint Laurent. Tisdag 8 februari 19.00.

H&M Studio

En annan tungviktare som visar på Stockholms modevecka är H&M som visar upp sin Studio-kollektion, en populär och storsäljande kollektion med hög modegrad. Tisdag 8 februari 11.00.

Lazoschmidl

En av modeveckans ständiga höjdpunkter de senaste åren har varit Lazoschmidl, vars vågade visningar har väckt jubel och höjda ögonbryn. Onsdag 9 februari 11.00.

NOMS

En nykomling på schemat är NOMS som lanseras nu i februari. En e-handelsplattform där kunder ska kunna beställa moderna, lokalt producerade plagg som har gjorts på ett hållbart vis. Företaget kommer använda sig av ett nätverk av små fabriker, lokala skräddare och kemtvättar för att skapa en ny modeupplevelse, utlovar man i ett pressmeddelande. Tisdag 8 februari 14.30.

Stockholm Surfboard Club

En av redaktions stora favoriter är nystartade Stockholm Surfboard Club – ett svenskt surfvarumärke som skapat svallvågor på den globala modescenen. Förutom en 70-talsdoftande blandning av utställda kostymbyxor, batiktröjor och mjuka hoodies gör företaget surfbrädor, våtdräkter och allt annat en surfentusiast kan behöva. Märket startades för ett par år sedan av Acne Studios-designern Manne Glad tillsammans med kollegan Jonny Johansson, modejättens chefsdesigner och grundare. Onsdag 9 februari 17.00.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-02-02 16:06