Svenska skoföretaget gör kollektion tillsammans med Kindness

Brittiske artisten Kindness är det oväntade affischnamnet för Vagabonds höstkollektion. Efter att ha kikat i sina egna arkiv har företaget plockat fram chelseaboots, loafers och sneakers – klassiska modeller med rena linjer.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2018-08-30 14:13  |  Lästid: 2 minuter

Under den gångna modeveckan i Stockholm presenterade svenska skoföretaget Vagabond sin senaste herrkollektion – och ett överraskande affischnamn. Brittiske Kindness, eller Adam Bainbridge som han heter till vardags, har sedan debuten World, you need a change of mind 2012 bländat skivköpare och streamare med sin moderna tolkning av slick 80-talsdisco – och har bland annat samarbetat med vår egna Robyn.

Men Bainbridge har också gjort sig känd som en stilikon: häromåret dök han upp i Calvin Kleins kampanj tillsammans med bland annat Solange och Blood Orange. Och till hösten byter han ut Raf Simons cowboyinspirerade denimkollektion mot skor från Varbergs stolhet, Vagabond.

Kindness i svart kostym och skor från Vagabond.

Skomärkets höstkollektion har Vagabond gjort tillsammans med Christopher Bastin, som tidigare bland annat arbetat som creative director för Gant. Inspirationen till kollektionen har hämtats från företagets egna arkiv – och innehåller bland annat loafers, chelseaboots i mocka och sneakers som ska hylla märkets arv som herrskomakare. Café passade på att ställa några frågor om den nya kollektionen till Vagabonds creative director och medgrundare, Marie Nilsson Peterzén. 

Vad är det med Kindness som fick er att välja honom som frontman för kampanjen?

– Adam är en visionär inom musiken och har en spännande energi i sitt arbete. Hans kreativitet, engagemang och utstrålning gör att han personifierar vad en ”modern vagabond” står för. Det han gör känns ”på riktigt” på något vis och den närvaron strävar vi alltid efter i vår design. Det får ta tid och detaljerna räknas.

Hur har Adam påverkat kollektionen?

– Han har inte varit med i utvecklingen av kollektionen men han hade bra input när vi plåtade och hade en bestämd uppfattning om sin egen medverkan. Han har en stil och integritet som verkligen tillför till helhetsintrycket.

Kindness bär chelseaboots och beige rock i Vagabonds nya kampanj.

Hett i höst: chelseaboots.

Material och hantverk har varit viktigt i arbetet med kollektionen menar ni, hur har ni jobbat där?

– Vi gör ju alla prototyper och många prover i Varberg, så även för Atelier-kollektionerna. Vi har en studio och verkstad där allt tas fram från grunden och har här möjlighet att testa och utveckla på plats. Vi gör till exempel lästerna själva tillsammans med vår italienske lästmodellör. Christopher Bastin deltog i hela den processen och närheten till hantverket brukar bidra till att man sedan ser på skor och design av skor på ett lite annat sätt.

Vilken typ av kille ser ni bära den här kollektionen?

– Den här kollektionen består av ganska klassiska modeller med rena linjer. Vi tänker att det är någon som kombinerar det med en look som i sin tur inte är alltför klassisk … vi brukar prata om ”formal but not formal”. Lite oväntade kombinationer där var och en kan utveckla sin egen individuella stil. Herrmodet håller på att ändra sig och utvecklas, det ser vi fram emot att vara en del av.

Vad tycker ni att killar ska ha på fötterna i höst och vinter?

– Vi tycker att killar ska ha dressade loafers eller chelseaboots i fina mockafärger. Boots med ”cuban heel” är ju också hur fint som helst!

Vagabonds Atelier-kollektion släpps den 26 september i butik och på märkets hemsida

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-08-30 14:16