Streamingbarometern avslöjar att svenskarna lägger ett helt dygn per år åt att leta efter något att streama. En av fem lägger så mycket som en arbetsdag i veckan (6 timmar och 45 minuter).
För första året har gratis innehåll seglat upp som det som flest tycker är viktigt vid val av streamingtjänst – och det är den unga publiken som främst drivit den trenden. Detta kan också delvis förklara att gratistjänsterna toppar listan över de populäraste tjänsterna med SVT Play i topp på 73 procent och TV4 Play med 58 procent.
Hushållsbudgeten för streamingtjänster har ökat (från 172 kronor till 199 kronor i snitt) hos de som lägger pengar på att streama. Trots det ekonomiska läget har antalet streamingtjänster som används inte sjunkit utan ligger kvar på 3,1 som i fjol. De unga under 45 år drar dock ner antalet från 3,5 till 3,1 och är också den grupp som markant ökat sitt intresse för gratistjänster. Snittet hålls uppe av att det också finns allt fler som har fyra tjänster eller fler.
En betydande andel av panelen (20 procent) delar minst ett streamingtjänstkonto med andra och hela 40 procent av de yngre under 45 år. Det återstår att se hur de siffrorna ser ut nästa år, nu när flera tjänster börjat slå ner på lösenordsdelande de senaste månaderna.
Panelen som är grund för barometern består av 4 000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under september månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för tredje gången.