Svenskt hudvårdsföretag släpper sminkkollektion riktade till män

Smink för män, Carl & Son.

Nu kommer Sveriges första renodlade kollektion med smink riktat till män. Nedtonat, namnändrat och produktförfinat. PAret bakom varumärket tror att det finns en poäng att vara först: De vill ”utmana den förlegade mansrollen och bidra till en mjukare man både på in- och utsidan”.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2019-10-08 14:45  |  Lästid: 2 minuter

Carl & Son, så heter det svenska hudvårdsföretaget som nu släpper en sminkkollektion riktade till män. I Carl & Sons sminkkollektion ingår sju produkter – alla med namn för att få män att ducka stigmat med att börja använda smink. Här märks Dark Circle Eliminator (mer känt som concealer), Face Filter Invisible (mer känt som puder) eller Beard Filler (mer känt som mascara). Jordbrukssonen Andreas Wiik (inte att förväxla med influencern med liknande namn) nobbade att ta över jordbruket och i egenskap av vd på Carl & Son släpper han nu istället Sveriges första smink-linje för män. För Café förklarar han varför.

– Hela groomingmarknaden växer och utvecklas men det är ingen som har tagit ett helhetsgrepp kring makeup för män. Vi ser att män efterfrågar lättanvända produkter som framhäver det bästa och döljer imperfektioner i deras utseende. Därför har vi tagit fram en serie makeup för män som är ett naturligt komplement till vår redan uppskattade hudvårdsserie.

Carl & Sons hela produktsortiment för smink för män.

Men det finns gott om smink på marknaden redan – varför kan vi män inte använda det?

– Var och en får naturligtvis använda vilka produkter de vill men vi tror dock att det kan vara en utmaning att hitta rätt. Därför har vi utvecklat en ”no makeup makeup” serie med lättpigmenterade produkter som inte syns men som gör en visuell skillnad. Sex produkter som heter vad de gör, t ex Spot Fighter, Beard Filler, Face Filter etc. Vi har också tydliga guider på förpackningarna och erbjuder tutorials online för bästa resultat.

Vad finns det för fördomar i att män använder smink?

– Tyvärr massor, men helt obefogat enligt oss. Varför skulle inte män få använda produkter som lyfter deras utseende och stärker deras självkänsla?

Är den svenske mannen redo för make-up?

– Absolut! Vi har gjort flera event där män med olika bakgrund och ålder sitter tillsammans och använder makeup för första gången och alla blir positivt inställda och inser att det krävs väldigt lite för att se bättre ut.

Kan er sminklinje göra något åt mansrollen och synen på maskulinitet i Sverige?

– Beautystreams, en global trendbyrå, beskrev oss: ”Carl & Son – Redefining Masculinity”, något vi är väldigt stolta över. Vi vill utmana den förlegade mansrollen och bidra till en mjukare man både på in- och utsidan.

Carl & Sons produkterna finns att köpa på Åhléns och Apotek Hjärtat och kostar från 99 kr och uppåt.

Man sminkar sig med produkter från Carl & Son.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-14 13:45