Hoppa till innehåll

Tre klassiska McDonaldsreklamer som vi faktiskt saknar

Allt var verkligen inte bättre förr, men en hel del reklam kan man faktiskt sakna. Som de här tre klassikerna från Donken.

Den här annonsen för den första svenska restaurangen

Oerhört pedagogisk presentation av utbudet från 1973 där mycket än idag känns bekant. Den blygsamma introduktionen av engelska namn på produkterna är oerhört charmig och särskilt sticker ”FiskMac” ut. Plus för sympatisk servering av lättöl i gullig kopp! BigMac-priset motsvarar för övrigt ganska precis 39 kronor i dagens penningvärde.

Den svenska hamburgerlåten

Tänk att det fanns en svensk 90-talshit som betonade vikten av att njuta av livet, träffa människor man älskar och bara koppla av. Och att den låten skildrade ett McDonaldsbesök. Mellan 1996 och 2002 använde sig hamburgerkedjan här av taglinen ”livet har sina goda stunder” innan den ersattes av den lite andefattigare ”big love”.

Kommentarsfältet till reklamvideon här är fullt av människor som okontrollerat längtar tillbaka till 90-talet och önskar att tiden hade stannat då. Riktigt så bra kanske den inte är, men det är definitivt en catchy låt.

Och den här mindre kända låten

90-talet genomsyrades av att skapa en mjuk, behaglig stämning kring McDonalds, både i ovan nämnda hit men nästan ännu mer här. Den här minns av väldigt få, eftersom Livet har sina goda stunder slukade all uppmärksamhet några år senare. Nyckelelement i Kom till McDonalds, vi ger mer är ”gemenskap”, ”öppna dörrar” och ”smaker man minns”. Det är så cheesy att man skrattar rakt ut, men också fantastiskt charmigt på något sätt.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.