Svensk stjärntrio startar nytt – riktigt snyggt – jeansmärke

”Alla kommer inte förstå, det är helt okej”, säger Johni Tadi från nya märket Adnym Atelier som vill bryta normer med sin nya jeanssatsning.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-09-01 11:45  |  Lästid: 2 minuter

Adnym Atelier, det är namnet på det nya svenska denimmärke som ska ta världen med storm. Förutsättningarna är goda, personerna bakom märket har sammanlagt 40 års sammanlagd erfarenhet inom jeansbranschen: Stefan Söderberg från Acne och Hope, Frippe Persson från Wrangler och Johni Tadi från Hope och Levi’s. Vi tog en pratstund med Johni Tadi, creative director på Adnym, för att prata mer om det nylanserade märket.

Vad är inspirationen bakom Adnym?

– Många vänder sig till USA, Japan eller resten av Skandinavien för inspiration. Vi har gått söderut, mot Mellanöstern och dess rika kultur som bygger på kontraster och mångfald. Framförallt Beirut som har en unik identitet influerad av både Europa och Mellanöstern. Det är en stad som är öppen för alla med stor gästfrihet och viljan att sträva framåt trots den ständiga oron av konflikterna, oftast utanför Libanons gränser, men som påverkar befolkningen och dess förmåga att tro på en annan morgondag.

Ni tre som står bakom märket har ett digert CV tillsammans, hur har samarbetet sett ut?

– Vi har ett fint gränslöst samarbete överlag, men Frippe är strategiskt lagd och bra med siffror så han fokuserar främst på sälj och finans. Stefan med sin långa tid på framförallt Acne och Hope jobbar främst med vår produktion och design av produkterna tillsammans med mig, där jag även blickar över varumärket och dess helhet och ser till att vi får en röd tråd i allt vi gör. Vårt samarbete är sprunget ur passion, respekt och en stor vilja att sträva framåt och bryta normer.

adnym2

Vad var tankarna bakom att skapa ett nytt jeansmärke som är helt unisex?

– Vi vill att varje plagg ska vara skapat för dig att finna hur du vill bära det, istället för att någon talar om exakt hur du ska bära det eller att man ska följa en viss trend. Vi har en modern inställning och skapar därefter.

Vem ser ni som den ultimata Adnym-kunden?

– En person med smak och intellekt som går sin egen väg. Vi designar för personer med stark integritet och ett öppet sinne.

Är tanken att vara ett renodlat denimmärke eller kommer ert sortiment breddas i kommande kollektioner?

– Vi är i första hand ett denimvarumärke som även gör mode, och inte tvärtom, det är en stor skillnad. Med det sagt så innehåller vårt sortiment även alla sorters överdelar för att accentuera jeansen och sätta vår nya moderna denim-look. Vi kommer inte vara bundna till säsonger utan istället släppa produkter när vi anser det relevant och framförallt när vi har något bra att komma med.

Vad är er dröm med Adnym Atelier?

– Vi vill att vad vi än tar oss an så ska vi leverera något som uppmärksammas, som väcker ditt intresse och om du förstår vad vi vill förmedla får det dig att känna dig utvald. Alla kommer inte förstå, och det är okej.

Märket finns i butik från och med november hos utvalda återförsäljare, bland annat JUS, Aplace, C-store och Volt.

adnym1
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-04 16:57